LEDER: EN REVOLUTION I EFTERUDDANNELSE
Tænk, hvis man i løbet af et par timer kunne få papir på al den viden man samlet op gennem et langt liv på arbejdsmarkedet? Det er dét, SAMDATA\HK forsøger at opnå med et digitalt testsystem. På sigt kan det føre til en revolution inden for efteruddannelse i Danmark.
Med mellemrum har vi en økonomisk krise i Danmark, og hver gang resulterer det i, at dem med de korteste uddannelser – dem der ikke har papir på deres viden – ryger først ud, når der skal spares. Sådan var det under Dot.com krisen i 2001 – og sådan var det under Finanskrisen i 2009.
Lige nu har Ukraine-krigen sat gang i en kædereaktion af uheldige tendenser: Energikrise, høj inflation og desværre også lavere vækst. Resultatet er bl.a., at de store IT-firmaer er begyndt at se sig om efter besparelsesmuligheder. Facebook fyrede 11.000 ansatte i november og både Microsoft og Google har varslet, at de vil fyre mere end 10.000. Man kunne godt frygte, at den bølge vil nå Danmark inden længe.
Vores undersøgelser viser, at det er det dem, med korte uddannelser, der ryger først, og det er faktisk skidt for det gennemsnitlige SAMDATA\HK-medlem. De er nemlig i stort omfang selvlærte eller har taget korte kurser gennem årene. Men al den viden, de har lært on-the-job, er desværre usynlig.
En stort antal SAMDATA-medlemmer kunne få et langt mere imponerende CV, hvis de kunne dokumentere alt det, de har lært og alt dét, de reelt magter. De har måske fungeret som projektledere og taget et kursus. De er måske certificerede i en håndfuld systemer, og har reelt fungeret som IT-supportere i flere år. På deres CV står der ikke meget mere end en ungdomsuddannelse. For mange af dem, ville det være oplagt at udnytte RKV-systemet (RKV står for RealKompetenceVurdering), der gør det muligt at få vurderet ens reelle kompetencer og få papir på det. Det er det system, som vi i HK har promoveret i flere år, og som er en genvej til at få papir på ens evner.
“Det væsentligste resultat i hele pilotprojektet var, at de folk som deltog meldte tilbage, at nu var de sikre på, at de ikke var en fiasko.”
Jeppe Engell, daglig leder SAMDATA\HK
RKV – for tungt
Nogle af vore læsere husker sikkert, hvordan vi i SAMDATA Magasinet fulgte den tidligere lastbilchauffør Carsten Woller, da han skiftede lastbilen ud med et job som IT-supporter.
Han var glad for det nye job, men når det kom til lønforhandlingerne, fik han at vide, at hvis han skulle have en lønstigning, så skulle han have papir på sine nye IT-kundskaber. Det var ikke nok, at de vidste, at han mestrede faget.
Hans arbejdsplads sendte ham afsted – på jagt efter en realkompetencevurdering. Men det krævede assistance fra SAMDATA\HK og en rundtur til flere forskellige studievejledere, før han endelig kom til samtale med faglærere på TEC på den københavnske vestegn. Her fik han endelig gennemgået alle hans tidligere certificeringskurser og kundskaber.
Resultatet overraskede Carsten Woller positivt. De korte certificeringskurser han havde taget, dækkede store dele af det samme pensum, som man gennemgik på skolen.
Det lykkedes derfor for Carsten Woller at få kogt efteruddannelsen ned til et enkelt semester, hvor han både lærte nye ting, fik lavet en afsluttende gruppeopgave og fik papir på at være IT-supporter. Året efter belønnede hans arbejdsplads ham med en lønforhøjelse på 15 pct.
Systemet fungerede, men vi må også erkende, at det var tungt at komme igennem de indledende skridt.
Man risikerer nemt at bruge meget tid på at ringe rundt og gå til flere møder, før man får svar på, om man kan bruge RKV-systemet. Det er en af årsagerne til, at RKV-systemet ikke er en mega-succes.
Det skal simpelthen være nemmere at få papir på ens viden.
Det skal det især, fordi to ud af tre SAMDATA-medlemmer mangler at få dokumenteret det, de har opnået og lært i IT-branchen. Hvis der er én gruppe, som kunne have fordel af et mere smidigt system, så er det vores medlemmer.
Derfor satte SAMDATA\HK forrige år et pilotprojekt i gang, hvor målet er at bruge digitale værktøjer til at automatisere en del af RKV-processen.
Derfor er vi glade for, at vi i samarbejde med SmartLearning kan åbne for, at alle HK-medlemmer nu kan teste deres kundskaber online og få en indikation af, om de er klar til at tage en akademi-uddannelse i IT, eller endnu bedre: Måske kan få godskrevet dele af uddannelsen, fordi de allerede har lært det, man skal kunne for at få papir på ens viden. Vi håber derfor, at du vil læse mere om muligheden på de følgende sider og ikke mindst fortælle dine kollegaer om tilbuddet.
En del af to store mega-trends
Lad mig runde af, med at sætte det her ind i et større perspektiv. To mega-trends understøtter nemlig den her bevægelse. Dels breder der sig en erkendelse af, at den uddannelse man får som ung, ikke holder resten af livet. Det gælder i de fleste fag, og det gælder 112 pct. inden for IT-området.
Meget kan læres på jobbet, men hvis man ikke har papir på den viden, kan man blive taber på den lange bane. Derfor skal man både uddannes løbende – og få papirer på det. Den anden trend, der blev kickstartet for et par år siden, er online-undervisning. Vi så først en stribe amerikanske universiteter udbyde omfattende online-uddannelser på højt niveau. Den trend bredte sig hurtigt i IT-branchen, så der efterhånden er et større udbud af både korte kurser og lange uddannelser. Da Coronaen så ramte, forstod hele nationen straks, at vi faktisk godt kan blive undervist i en skønsom blanding af video, online-tekster, zoom-møder og fysisk fremmøde. Vi har nu infrastrukturen, programmerne, kameraerne og forståelsen på plads.
“RKV-systemet gør det muligt at få vurderet ens reelle kompetencer og få papir på det. Det er det system, som vi i HK har promoveret i flere år, og som er en genvej til at få papir på ens evner.”
Jeppe Engell, daglig leder SAMDATA\HK
En ny mulighed
Men et er det praktiske og det strategiske: En af de ting, der har overrasket mig mest under vores pilottest er, hvor meget det har betydet for de folk, der deltog.
Mange af dem, der deltog i forløbet, har haft dårlige erfaringer med at sidde på skolebænken, og har derfor ikke lyst til at gå i skole igen. Samtidigt har de måske været på en arbejdsplads, hvor der ikke var nogen kultur for efteruddannelse.
Men med de nye værktøjer har de pludseligt fået bevis for, at de faktisk ved en hel del, selv om de ikke har papir på ret meget. En af dem opsummerede det i sætningen: ”Nu er jeg sikker på, at jeg ikke er en fiasko.”
Det er lige præcist den sætning, som betyder mest, når vi nu både gør det nemmere at få papir på alt det, IT-folket har lært på jobbet – og også nemmere at få overblik over, hvordan de får papir på resten. \