Hvad er erhvervsakademiernes rolle i forhold til de sårbare studerende?
Hvad skal man gøre som underviser, hvis en, to eller tre studerende gemmer sig bagerst i klassen? Og hvad med ham, der lider af angst eller har en anden diagnose?
Lige som mange andre erhvervsakademier forsøger Cphbusiness i København at finde de rigtige redskaber til at hjælpe de mest sårbare studerende. I takt med flere og flere unge med diagnoser og andre problemer kommer ind på særligt IT-uddannelserne, ser akademierne sig om efter ekspertise, der kan hjælpe.
”Vi kan se, at der på en række af vore uddannelser kommer unge med diagnoser eller særlige behov. På datamatikeruddannelsen ser vi nogle studerende, der har svært ved at begå sig i et uddannelsesmiljø, hvor man skal arbejde på tværs i grupper,” siger uddannelseschef Michael Huss Svejstrup.
Bedre til at spotte
Som et af initiativerne har Cphbusiness taget kontakt til Studenterrådgivningen under Uddannelses- og Forskningsministeriet, der i januar 2019 gennemfører en workshop i løbet af en eftermiddag.
”Formålet er at gøre vore undervisere bedre til at spotte de unge med diagnoser og tage hånd om dem,” siger Michael Huss Svejstrup.
Man er simpelthen nødt til at starte et sted for at opsamle viden. Indtil nu har Cphbusiness ikke været så opmærksom på problemerne med de sårbare unge, erkender han. Men nu sætter man ind for at finde ud af, hvilke former for hjælp, erhvervsakademiet kan tilbyde disse studerende.
”Mange af erhvervsakademierne forsøger sig lidt frem for at finde ud af, hvad skal man gøre. Og vi er nødt til at lære noget af hinanden for at få de rigtige redskaber til at håndtere det. Vi skal også finde ud, hvad vores rolle er som erhvervsakademier og undervisere? Vi ved ikke, hvor vores rolle begynder og slutter i forhold til de unge med diagnoser,” siger Michael Huss Svejstrup.
Hvor skal vi finde pengene?
Selv om han ikke ønsker at virke kold, så er virkeligheden, at Cphbusiness lige som mange andre i det offentlige hvert år bliver beskåret med to procent:
”For Cphbusiness betyder det, at vi skulle skære stillinger hvert år, hvis ikke vi vokser på anden vis med ekstern finansiering eller udbud af efteruddannelser. De besparelser skal vi jo finde et eller andet sted. Og alligevel er der så et problem som dette, hvor vi har en klar fornemmelse af, at der er kommet flere studerende med diagnoser. Hvad gør vi, når vores bevillinger er faldende?”
Vi kan se, at der på en række af vore uddannelser kommer unge med diagnoser eller særlige behov.
Michael Huss Svejstrup, uddannelseschef på Cphbusiness