FORSVARET BRUGER MULTIMEDIEDESIGNERE
Baretter, grøn kamuflage og blankpolerede støvler er næppe det første, du eller dine kolleger tænker på, når du bliver præsenteret for en multimediedesigner.
Alligevel har forsvaret brug for den slags IT-kompetencer til at uddanne både værnepligtige og fastansatte soldater. Den sidste sætning kan måske få dig til at rynke brynene en smule mere. Så for at undgå yderligere forvirring vender vi blikket mod kaptajn Bo Posselt Kristensen.
”Vi skal bruge multimediedesignere til at visualisere vores undervisning med henblik på at øge indlæringen,” siger han.
Vi har et mål i forsvaret om at have flere elever for at give vores bidrag til at uddanne de unge.
Bo Posselt Kristensen
Kaptajn
Dygtige fagfolk er ikke nok
Til daglig er han chef for det, der i forsvarets daglig tale kaldes FU-ELM 3CISOPSBTN/FSR (Det første, FU ELM, står for Hærens Fjernundervisnings Element), som er en del af Føringsstøtteregimentet. Kort fortalt er det den enhed, der skal støtte hæren i at udvikle fjernundervisning, som er en del af omstruktureringen af forsvaret bestemt af politikerne på Christiansborg i januar 2019. Og det er her, at multimediedesignerne kommer i spil.
”Forsvaret har altid været kendt for at have dygtige instruktører til at undervise. Men når undervisning skal foregå som fjernundervisning, stiller det større krav til materialet, da det ofte ikke er muligt at spørge instruktøren, fordi undervisningen ikke er bundet til et bestemt sted og tidspunkt. Det betyder, at vi nødt til at kunne visualisere vores budskaber væsentligt klarere,” siger Bo Posselt Kristensen.
Ofte foregår fjernundervisningen over en computer, tablet eller smartphone, som er understøttet af video, tekst og quizzer.
”De skal se og høre et forløb, som de så skal handle ud fra. Det kan være alt fra omskoling til nye radiosystemer til at håndtere transport af ammunition. Det kan også være, at eleverne sidder fysisk hver for sig, mens de følger en lærers undervisning. Det er reelt set klasseundervisning, som er flyttet til computeren,” siger Bo Posselt Kristensen.
Værdifuldt at uddanne de unge
Ifølge ham kræver det medarbejdere, som kan designe den grafiske ”indpakning” af undervisningen.
”Indholdet leverer fagfolk, mens vi skal sørge for at visualisere det på den rigtige måde, så det understøtter indlæringen bedst muligt for eleverne. Her gælder det, at vi som mennesker har nemmere ved at tilegne os undervisning, hvis det foregår gennem billeder fremfor bare tekst,” siger Bo Posselt Kristensen.
Netop derfor har han ansat en multimediedesigner, en mediegrafiker samt to mediegrafikerelever ud over en række multimediedesignerstuderende, som har været i praktik i hans enhed.
”Vi har et mål i forsvaret om at have flere elever for at give vores bidrag til at uddanne de unge. Vi mener, at vi har noget værdifuldt at give videre, så derfor skal vi naturligvis også tage det ansvar på os,” siger kaptajnen.
Ifølge ham har praktikanterne, som han henter på IBA Erhvervsakademi i Kolding, fået frie rammer til at løse opgaver. Bo Posselt Kristensen oplevede det første forløb som så positivt, at han i dag har det tredje hold i gang.
\ KORT OM FØRINGSSTØTTEREGIMENTET
Regimentet, der tidligere hed Telegrafregimentet, blev oprettet i 1951 bl.a. med henblik på at uddanne og støtte andre af hærens enheder. Regimentet har til huse på kasernerne i Fredericia og Haderslev, men har også enheder i Karup og Høvelte. Chef for føringsstøtteregimentet er oberst Henrik Graven Nielsen, der har ansvaret for regimentet, der består af tre bataljoner, godt 650 medarbejdere.
Ikke tænkt over før
”Det er noget, som vi bliver ved med, fordi vi som organisation har brug for at få input til at gøre tingene anderledes og bedre. Nogle gange kigger de lidt mærkeligt på mig og spørger: hvorfor gør I det på den måde? Svaret kan være: Sådan har vi altid gjort. Så det er sundt, at vi bliver tvunget til at tænke kritisk over den måde, vi har indrettet os på,” siger han.
Som et eksempel fremhæver kaptajnen, at multimediedesignere spørger til retningslinjerne for copyright, noget han ikke lige havde tænkt over før. Både fastansatte og praktikanter formår at komme med ny viden.
Selvfølgelig går der lidt tid med at få multimediedesignere og andre IT-folk sikkerhedsgodkendt og lære dem, det som Bo Posselt Kristensen kalder jargonen:
”Vi har jo en mani med at bruge forkortelser, så nogle gange ligner de spørgsmålstegn, fordi de simpelthen ikke forstår, hvad vi siger til dem. Men det er meget positivt, at de ikke bare siger ”javel”, men bliver ved med at spørge til, de har forstået det.”
”Selvfølgelig skal man sige ”javel”, når man er i krig eller på øvelse, men i det daglige er det en god oplevelse for mig at få udfordret min tankegang. Kan jeg ikke forklare tingene for civile, vil jeg måske have svært ved at forklare vores værnepligtige det. Og så skal vi gøre tingene bedre.”
LÆS MERE
Du kan læse om Hanna Rundkvist Nielsen, der har gennemført multimediedesigneruddannelsen på IBA Erhvervsakademi Kolding i artiklen Hanna var multimediedesigner i Forsvaret.