Carsten får en uddannelse på halv tid
Det hele begyndte med, at Carsten Woller til den årlige lønforhandling fik lidt af en mavepuster: Du kan ikke få lønforhøjelse, fordi du ikke har en uddannelse, som kvalificerer til et højere løntrin.
Det havde ingen betydning, at Carsten til hverdag arbejder som IT-supporter. Han har nemlig ikke papir på ret meget mere end en folkeskoleeksamen og en håndfuld IT-kurser.
Da Carsten for mange år siden gik i gang med en uddannelse, var det som lastbil-mekaniker. Men på grund af manglen på praktikpladser, endte han med i stedet at blive lastbilchauffør – siden fik han hele fem lastbiler og 8-9 ansatte.
Men i længden blev arbejdet som lastbilchauffør for meget. ”Vi holdt stort set ikke weekend i de 17 år jeg var vognmand,” fortæller Carsten. ”Enten var der en lastbil, der skulle repareres, eller også var der en tur der skulle køres.”
Ved et tilfælde kom han til at hjælpe med at sætte et computernetværk op for en højskole, og det førte via et par mellemled videre til SOSU-C, hvor Carsten i dag er en del af et lille hold, der hjælper lærerne med deres tablets, kalibrerer undervisningstavler og andre IT-opgaver.
”Jeg plejer at holde mig synlig, og så bliver man nemt en slags superbruger på office-pakken for de studerende.” På SOSU-C i Brøndby er der hele tiden studerende på gangene, i kantinen eller det lille studieområde, der ligger lige ud for Carstens IT-kontor.
Men selv om SOSU-C blev stedet, hvor han løb panden mod løn-muren, så var det til alt held også stedet, hvor lederne kender alt til at problemet med, at nogle af de studerende har kompetencer, de ikke har papirer på. De anbefalede Carsten, at han skulle få foretaget en Real Kompetence Vurdering – også kaldet en RKV. Her kan man få papirer på de ting, man allerede kan – og dermed undgå at side på skolebænken for at gentage noget man godt ved.
HR-Chef Marianne Zinck er positivt stemt. ”Carsten har nogle rigtigt gode faglige kvalifikationer, men han mangler papirer på nogle af dem. Et RKV-forløb kan give ham en mere komplet faglig profil, så han har nemmere ved at komme videre, hvis han en dag ikke skal være mere hos os. Men det giver ham også en faglig identitet, som han kan sætte navn på, og dermed tror vi også, vi har udsigt til et godt samarbejde mange år frem i tiden.”
Carstens arbejdsplads sendte ham afsted på en lille rejse gennem RKV-systemet. Det første skridt var en opringning til hans fagforening SAMDATA\HK.
Kræver gå-på-mod
Her hjalp man med første opgave: Kontakt til studievejlederne på først Niels Brocks og siden TEC, der begge udbyder forskellige IT-uddannelser.
Studievejlederne kan ganske vist hjælpe med at fortælle om reglerne, men man skal selv sætte sig ind i, hvilken uddannelse, man er mest interesseret i – og selv læse op på uddannelsens indhold, så man har en nogenlunde fornemmelse af, om der er ting man kan få godskrevet.
Studievejlederne understreger, at det er de studerende, der har gå-på-mod, der nemmest klarer sig igennem et RKV-forløb. Det er ikke nok at læne sig tilbage. Man skal selv opsøge viden, finde de relevante uddannelser – og nogle gange også være villig til at tage undervisning på flere forskellige skoler, så man kan få de kursuselementer, man mangler.
Positivt overrasket
Efter en telefonsnak med et par studievejlederne fandt Carsten Woller frem til, at den mest passende uddannelse ville være IT-supporter, der udbydes af TEC i Ballerup, og herfra gik det ret nemt.
Carsten Woller blev indkaldt til møde med faglærer Henrik Geertsen, der tog imod i et klassisk klasselokale med elev-computere langs væggene, kaffemaskine og en lille lærer-ø i hjørnet, hvor reolerne er fyldt med stabler af manualer, og hvor der løber et virvar af ledninger.
”Vi lægger især vægt på, hvilke kurser folk har fået papirer på undervejs,” fortæller Henrik Geertsen, der i løbet af en halv times tid gennemgår Carstens papirer og erhvervserfaring. Han er positivt overrasket. ”Det er ikke så tit, at vi ser nogen, der har papir så meget, som Carsten, der nok kan slippe for halvdelen af uddannelsen og for praktikdelen,” opsummerer Henrik Gertsen.
Undervejs har han nøje sammenlignet de forskellige elementer i uddannelsen som IT-supporter med Carstens kursusbeviser. Det viser sig hurtigt, at Carsten kan undgå nogle ret store klumper. Dels fordi han tidligere har taget et grundforløb på TEC, og dels han også har bestået et Cisco CCNA-netværkskursus. Men, for Carsten er det ikke vigtigt at slippe for så meget som muligt.
”Der er nogle af kursus-elementerne, hvor jeg kender en del til stoffet, men hvis vi f.eks. trækker emnet til eksamen, så kan det være meget rart at have brugt et par uger på at sætte sig ind i det igen.” Derudover skal Carsten deltage i hele eksamensforløbet, som også strækker sig over en del uger.
Udsigt til mere i løn
”Det kan godt være, at min arbejdsplads synes, at det er lidt mange uger, de skal undvære mig, men nu må jeg tage en snak med dem.” Carsten er blevet lovet af hans forrige chef, at man vil kigge på muligheden for at bevilge ham både kursus og løn ud fra en pulje, som arbejdspladsen har til fordeling blandt de ansatte.
Ud over, at pengene skal bevilges fra den lokale efteruddannelsespulje, skal Carsten også have koordineret de konkrete uddannelsesuger med at være væk fra arbejde. Det slår ham ikke ud, for Real Kompetence Vurderingen har vist sig at være en stor gevinst. Uddannelsen som IT-supporter står til at tage 2½ år inkl. praktiktid, hvilket han ikke havde haft råd til. Nu regner han med at kunne tage uddannelsen på blot 13 uger, uden at gå ned i løn.
Derfor er det en rigtig tilfreds Carsten Woller vi tager afsked med på p-pladsen efter RKV-samtalen på TEC. ”Jeg havde håbet, at kunne blive fritaget for en del, men det her er rigtigt godt. Jeg fortryder helt, at jeg ikke gik IT-vejen dengang i stedet for mekaniker.”