STOR TILSLUTNING TIL SAMDATA-KURSER
Diplom- eller akademiuddannelse? Intern opkvalificering? Certificering hos leverandøren? Selvstudier? Onlinekurser på de store kursusportaler?
Der er nærmest uendelige muligheder, når man som IT-arbejder gerne vil udvikle sin værktøjskasse. Men netop fordi der er så mange forskellige slags efter- og videreuddannelse, kan det også være svært at kortlægge præcis, hvordan udviklingen ser ud på området.
Ser man for eksempel på de statistikker, der laves for virksomhedernes egne efter- og videreuddannelser, så er de oftest lavet på tværs af brancher og altså ikke specifikt for IT-arbejdere.
Hvert femte år gennemføres CVTS, en europæisk undersøgelse af efter- og videreuddannelse på tværs af landene. De seneste tal viser, at der er i 2015, blev lavet mindre efteruddannelse i virksomhederne i forhold til 2005 og 2010. Undersøgelsen blev gennemført igen for 2020, men resultaterne er endnu ikke offentliggjort, og CVTS er derfor ikke dagsaktuel.
Udvikling på erhvervsakademierne
Til gengæld er det let at se, at der er sket noget nyt på erhvervsakademierne. Færre tager en diplomuddannelse, mens flere tager en akademiuddannelse. Det første tal er faldet med cirka 8.000 kursister, mens det følgende tal er steget tilsvarende i perioden fra 2014-15 til 2018-19, viser data fra organisationen Danske erhvervsakademier.
Institutionerne udbyder en lang række IT-uddannelser på akademi- og diplomniveau, der kan hjælpe voksne med at efter- og videreuddanne sig. Erhvervsakademierne dækker over en række uddannelser, men er blandt andet en helt central udbyder indenfor IT-uddannelserne. Det er for eksempel en mulighed for selvlærte IT-folk til at få papir på kompetencerne.
Fart på SAMDATA’s efteruddannelse
Men mens diplom- og akademiuddannelserne samlet set hverken fik flere eller færre kursister i perioden, så er det gået stærkt for SAMDATA’s egne kurser. Især under corona-nedlukningerne mærkede fagforeningen en øget tilslutning:
“Sidst jeg tjekkede, var der over 5.000 individer, der havde brugt vores kurser, og nogle af dem har jo taget mere end ét kursus,” fortæller Jeppe Engell, der arbejder med at sammensætte SAMDATA’s kursusportefølje.
Det er altså cirka hvert tredje af SAMDATA’s 15.000 medlemmer, der bruger kurserne.
“Vi er nogle af de første i HK, der gik i gang med at lave onlinebaserede kurser. Det var en kæmpe fordel, da corona ramte. Derudover har vi den fordel, at vores kurser er bygget op i delelementer, der kan udskiftes løbende, når et programmeringssprog for eksempel bliver opdateret eller en certificering ændres. På den måde skal vi ikke ud og købe helt nye kurser, men kan nøjes med at justere de enkelte dele, der er brug for,” siger Jeppe Engell.
\