KOMMUNAL IT-MEDARBEJDER: KRAVENE TIL SUCCES ER BLEVET FLERE
I september 1980 kom Peter Skau i lære i Vojens Kommunes skatteafdeling.
”Dengang havde vi IBM-terminaler med grøn skrift på sort skærm. Ikke noget fancy der. Vi 20 medarbejdere havde to terminaler at deles om,” fortæller han.
Egentlig var det planen, at den dengang 19-årige sønderjyde skulle være skattemand. Men 10 år inde i karrieren spurgte hans chef, om han ikke havde lyst til at komme over i IT-afdelingen, der dengang bestod af en medarbejder. Han tog sig af kommunens mainframe computer, der var placeret nede i kælderen.
”Han var god til det med mainframes, men det med internettet troede han ikke meget på. Det havde ingen fremtid. Da pc’erne kom, havde han svært ved at overskue det. Og så kom jeg over i IT-afdelingen,” siger Peter Skau.
Få skidtet til at virke
Den dag i dag har han ikke en formel uddannelse inden for IT.
”Man vi blev bare kastet ud i det. Så man lærte noget nyt hver dag. Kravet var, at man kunne få skidtet til at virke. Det var alfa og omega. Og at man kunne besvare de tekniske spørgsmål, der nu kom. Som oftest var der heller ikke flere programmer, end man fik et kendskab til, hvordan de virkede.”
”Havde man stillet en maskine op til en kollega, der have med sygedagpenge at gøre, kunne man måske hjælpe dem med at få programmerne til virke. Også selv om man måske ikke havde noget at gøre med sygedagpenge.”
Igennem de sidste 30 år har han set kravene til IT-medarbejderne i kommunen ændre sig fra det helt basale, nemlig at kollegernes pc’er virker efter hensigten, til at være langt mere omfattende. Ikke alene er Vojens Kommune i dag en del af den større Haderslev Kommune, IT-systemerne er også blevet flere og mere komplicerede, hvorfor der er brug for langt flere folk til at tage sig af alle dele i det store maskineri.
”I dag sidder jeg i en supportfunktion, hvor jeg hjælper medarbejderne rundt omkring i kommunen som konsulent sammen med min teamleder. Vi hjælper folk hele vejen, når der skal sættes strøm til noget,” siger Peter Skau.
Nye krav til den moderne IT-medarbejder
I den moderne kommune er IT-systemerne dybt integreret i hinanden, understreger han. Tag bare børnehaven, hvor touch-skærme bliver brugt til at registrere, hvilke børn der er kommet om morgenen, og hvem der skal hente dem. Bagved den brugerflade ligger der en række systemer, hvor den lokale leder kan se, hvilke medarbejdere, der møder hvornår. Hertil kommer stamdata på børnene; hvem skal personalet ringe til, hvis lille Søren har slået hovedet på legepladsen. Og så videre.
”Nok er brugerne i dag langt bedre til at forstå og arbejde med IT, men IT-systemerne er også blevet langt mere komplekse og vanskelige at overskue. Overvejer en afdeling fx at anskaffe sig et nyt system for at kunne løse nye eller andre opgaver, er det min opgave at undersøge, om vi ikke allerede har systemer til at håndtere det,” siger Peter Skau. For halvandet år siden begyndte kommunens IT-afdeling på et arbejde med klart at definere kravene til både afdeling og medarbejderne.
”Vi skal have et klart billede af, hvad udviklingen stiller af krav til vores kompetencer i dag og fremover,” siger Peter Skau.
KORT OM PETER SKAU
Alder: 58 år
Bopæl: Vojens
Arbejdsgiver: Haderslev Kommune fra 2007
Uddannelse: Uddannet i SKAT, Vojens Kommune
Efteruddannelse: Forskellige kurser inden for pc, server og netværk. Har en projektlederuddannelse fra Den Kommunale Højskole.
Mere udadvendte og proaktive
Den overordnede vision er, at medarbejderne skal bevæge sig fra at være håndværkere, der leverer IT-systemer til resten af kommunen, til som samarbejdspartnere at være med til at skabe værdi for hele kommunen. Eller som det står formuleret i et arbejdspapir, som SAMDATA Magasinet har set: ”Vores kerneopgave er understøtte organisationen, så de kan levere i forhold til deres kerneopgave – der i sidste ende betyder, at borgerne oplever en værdi i den enkelte medarbejders ydelse.”
Nok er den overordnede målsætning ikke konkretiseret i klare målepunkter, så det er nemt at hakke af, om man lever op til kravene, men sværere er det heller ikke, mener Peter Skau. Selv mener han at have taget forskud på den vision, i og med han for en del år siden fik en konsulentrolle, hvor han skal hjælpe de forskellige dele af kommunen med at få mest muligt ud af IT-systemerne.
”Vi skal være meget mere udadvendte og proaktive end tidligere. Ser jeg noget, som måske kunne være relevant for en afdeling, er det min opgave at gøre dem opmærksom på det,” siger Peter Skau. En kort pause inden han fortsætter: ”Du kan sgu ikke sidde og gemme dig i kælderen med en cola. Det er slut med det. Alt er på vej som cloud-løsninger – lige fra Office 365 til Exchange. Det vil være de færreste opgaver, der skal løses af en gut i en kælder.”
Vil du med på rejsen?
Den udvikling kan være svær at tackle for nogle af hans kolleger, der ellers har været vant til at passe sig selv.
”Vi siger for sjov, at de helst ikke vil snakke med andre end dem selv. Det bliver en omvæltning for dem, hvor de skal have hjælp til at vænne sig til det. Her er det teamlederens opgave at finde ud af, hvilke former for efteruddannelse som kan være relevant, hvis de vil med på den rejse, vi skal ud på.”
I værste fald kan det koste dem jobbet, erkender Peter Skau. I dag er det et klart formuleret krav fra den øverste chef for IT-afdelingen. Men der er også sat penge af til den nødvendige efteruddannelse af IT-medarbejderne, så de kan omstille sig til de nye krav. Som fx det at håndtere kontakten til de mange forskellige brugere rundt om i kommunen, også selv om det ind i mellem kan være vanskeligt at gøre en eller flere bruger tilfredse.
”Og det er noget, som HK har påpeget flere gange, nemlig hvor vigtigt det er at komme på efteruddannelse.”
”IT KOMMER OP FRA KÆLDEREN”
På den moderne arbejdsplads kan man ikke længere gemme sig blandt fagligt ligesindede, lyder budskabet fra ekspert. Alle faggrupper skal bevæge sig uden for deres faglige nicher.I dag skal man som medarbejder være aktiv deltager på sin arbejdsplads. Og som IT-medarbejder kan man uanset, om man som Peter Skau arbejder i en kommune eller i det private, ikke gemme sig længere, lyder budskabet fra Kim Staack Nielsen, administrerende direktør for Dansk HR, videnscenter for personaleledelse også kaldet Human Ressource (HR).
”I dag bevæger man sig i retningen af den større fællesmængde, hvor man som medarbejder får indsigt i kollegernes arbejdsområder i afdelinger, man er forbundet med. Og det udfordrer medarbejderne,” siger han.
Kim Staack Nielsen fremhæver, at man i mange forskellige organisationer forsøger at inddrage medarbejdere, som før har levet deres eget liv. ”IT-folk har et stort kendskab til IT, men det er nødvendigt, at de er med ude ved fronten for at få viden derfra. Hvis de kun får viden fra medarbejderne ved fronten, kan det hænde, at de går glip af vigtige informationer. Og den udvikling omfatter ikke kun IT. Det kan også være kommunikationsmedarbejdere eller HR-folk, man inddrager på den måde,” siger han.
Bølger skyller op over en strand
Det er ikke længere nok kun at have kendskab til IT, man skal også have kendskab til det, der sker før og efter det arbejde, man som IT-medarbejder udfører, lyder hans pointe.
Ifølge Kim Staack Nielsen kan det måske synes underligt, at IT-afdelingen i Haderslev Kommune først nu er i gang med det at definere, hvor IT-afdelingen skal bevæge sig hen.
”Når bølger skyller op over en strand, glider også tilbage på et tidspunkt. Selv om man som fag, altså IT-professionelle, er på forkant, er det ikke det samme som at alle afdelinger er lige langt. Og andre afdelinger er måske ikke lige så langt som i IT, og derfor er man nødt til løbende at tilpasse de forskellige afdelinger i forhold til hinanden,” siger Kim Staack Nielsen.
Han opfatter strategiarbejdet i kommunen som et forsøg på at tilpasse indsatsen i IT-afdelingen i forhold til de afdelinger, som den skal servicere.
\