IBM: Alt for få piger vil ind i IT
IT er noget med servere, skærme og kabler.
IT er kun for drenge med tunge brilleglas og udvaskede T-shirts. Eller knægte iført blomstret slips og Hugo Boss jakkesæt. Og IT er da slet ikke noget for piger. Eller er det?
”Vi døjer stadigvæk med opfattelsen af, at IT er meget nørdet. Medarbejderne sidder bare bag en computerskærm uden at have med andre mennesker at gøre,” siger Pia Rønhøj, chef for Corporate Social Responsibility (CSR) og employer branding i IBM Danmark.
Ifølge hende udgør de gamle kønsrollemønstre i øjeblikket en stor barriere for at få flere kvinder i Danmark til at vælge uddannelser, der fører ind i IT-branchen.
”Vi lever stadig med det forstokkede billede af, at piger kun vil være sociale og have med mennesker at gøre, mens drengene skal rode med teknik. Men i dag er teknologi noget helt andet,” siger Pia Rønhøj.
Og måske er dette vrangbillede med til at afholde mange piger fra at søge ind på uddannelser, der er rettet mod en karriere inden for IT-branchen. Og det vil den danske del af IBM være med til at lave om på, understreger hun: Danmark har virkeligt brug for, at langt flere borgere end i dag forstår, hvad teknologi kan gøre for at forbedre det samfund, som de alle er en del af.
Vi døjer stadigvæk med opfattelsen af, at IT er meget nørdet. Medarbejderne sidder bare bag en computerskærm uden at have med andre mennesker at gøre.
Pia Rønhøj
”I den danske del af IBM har vi netop fokus på at tiltrække flere piger til vores branche. I IBM inviterer vi ofte piger på besøg hos os. Og når vi får talt med pigerne om, hvad vi egentligt laver i en virksomhed som vores, så kan man se, at der sker noget i deres øjne. De anede ikke, at vores verden ser sådan ud,” siger Pia Rønhøj.
Fremmer innovation
Selv om IBM ifølge hende bruger mange kræfter på at tiltrække kvinder, er man langt fra i nærheden af have en ligelig fordeling mellem kønnene. Pia Rønhøj medgiver, at andelen af kvinder dog vokser støt år for år efterhånden som uddannelsesinstitutioner formår at blande teknologi med andre faglige discipliner.
”Men vi er langt fra at være der, hvor vi gerne vil være. Vi har behov for at gøre en meget større indsats på dette område. Som samfund har vi en fælles interesse i at få løst dette problem. Vi skal i gang med at gøre teknologi og naturvidenskab til en integreret del af Folkeskolen. Skal vi være ærlige, er det jo ikke lykkedes særlig godt indtil nu. Selvfølgelig skal vi ikke alle sammen være højtbetalte programmører, men vi skal kunne forstå, hvordan konceptet bag programmering fungerer, og hvad man kan med teknologi. Og har du som barn fået dette, vil du være meget bedre rustet til at forstå, hvordan teknologien virker,” siger hun.
Pia Rønhøj fremhæver i den sammenhæng IBM’s overordnede strategi – to build a smarter planet – som vigtig. Pia Rønhøjs pointe er, at fortællinger om hvad teknologi kan gøre for at producere bæredygtig energi eller et mere effektivt sundhedsvæsen, kan fange pigers interesse.
”En dreng bliver måske mere fanget af at nørde med et eller andet, hvor pigerne mere drages af, hvad teknologien kan betyde,” siger Pia Rønhøj
Bliver hun udfordret på, hvorfor det egentlig er så vigtigt er at få flere piger ind i IT-branchen lyder hendes svar:
”Forskellighed fremmer innovation. Vi tror på, at diversiteten i vores samfund også skal afspejles i de løsninger, vi leverer. Og er det kun mænd, der udvikler de teknologier, som vi alle sammen vil være afhængige af i morgen, så tilgodeser vi kun 50 procent af vores befolkning. Og det vil ikke være godt for os alle sammen, siger Pia Rønhøj.
Og måske var Nintendo Gameboy blevet markedsført som Gamegirl, hvis den populære spillemaskine var blevet udviklet af en pige, lyder det retorisk fra hende.
”Kan hænde vores samfunds teknologier havde set helt anderledes ud, hvis vi havde formået at få kvinder med til at præge udviklingen fra starten,” siger Pia Rønhøj.
Flere talenter, tak
Men et er de teknologiske løsninger, manglen på piger inden for IT udgør også en bremse for, at virksomhederne kan få gang i væksten, mener hun.
”Alle virksomheder ønsker at ansætte de bedste talenter. Hvis det kun er drenge, der tager de tekniske uddannelser, så får vi jo ikke nødvendigvis de bedste talenter til branchen. Hvis vi fik pigerne med, ville vi jo have langt flere talenter at rekruttere fra, siger Pia Rønhøj.”
Og fortsætter:
”Samtidig kan jeg ikke komme på et eneste job, der ikke involverer teknologi. Ligegyldigt hvad du så end kommer til at beskæftige dig med i dagens Danmark, er du nødt til at have en forståelse af, hvad teknologi betyder. Tag bare faget marketing, som mange piger synes er sjovt. De tror, at marketing er noget med at være kreativ. Men i dag handler marketing om at få analyseret alle de data, som virksomhederne indsamler om deres kunder.”
Pia Rønhøj understreger, at Danmark som samfund er nødt til at forstå, at IT er et vigtigt parameter for få vækst.
\ FAKTA: Pia Rønhøj kort
Med mere end 25 år i IBM er den 48-årige Pia Rønhøj en af de kvindelige veteraner i den danske IT-branche. Hun er uddannet fra Copenhagen Business School, og har bortset fra to år arbejdet for IBM i en lang række forskellige funktioner fra salg til Human Ressource. I dag er hun chef for Corporate Social Responsibility (CSR) og employer branding i IBM Danmark.