Logo
  • Forside
  • Kontakt redaktionen
  • Læs PDF-udgaven
  • IT-sikkerhedskultur
  • Grøn IT
  • For få kvinder i IT
  • Sårbare studerende
  • Fremtidens krav
  • Efteruddannelse
  • Løn
  • Løn / overenskomst
  • SAMDATA\HK Podcast
  • Corona forandrer dit arbejdsliv
  • Sociale Kompetencer
  • Big data
  • Digitalisering
  • E-handel
  • Flere temaer
    • Drift
    • Den IT-politiske strategi
    • IT-certificering
    • Nye uddannelser
    • SAMDATA\HK Leder-artikel
    • IT-support
    • Mangel på it-specialister
    • Offentlig it-udvikling
    • Teknologi og Trends
    • Uddannelse
18. august 2014
Ernst Poulsen
Uddannelse
0

Bestået: Fra lastbilchauffør til IT-supporter

ForrigeNæste
I et års tid har vi i dette nyhedsbrev fulgt Carsten Woller, der har taget en uddannelse som IT-supporter på blot 13 uger i stedet for 2½ år. Men der var også knaster i forløbet.

Skoleinspektøren lagde ud med at fortælle vitser om IT-nørder, solen skinnede, og der var fri morgenbuffet til alle, da TEC Ballerup holdt translokation for de nyuddannede IT-supportere.

Blandt de folk, der kunne trykke inspektørens hånd og få et certifikat, var Carsten Woller, som vi har fulgt her i nyhedsbrevet, lige siden han for et år siden kontaktede SAMDATA\HK for at få hjælp til at få en såkaldt realkompetencevurdering.

Jeg er glad for de ting, jeg har lært om bl.a. SQL, Linux og VB Script – og mest af alt glad for at have fået papir på det, jeg kan.
Carsten Woller

Carsten Woller var oprindeligt på vej til at blive lastbilmekaniker og blev i stedet vognmand, men efter 28 år i den branche blev han træt af aldrig at have fri. Ved et tilfælde kom han til at hjælpe med at flytte for en skole, der også skulle have installeret computere og netværk. Herfra gik det slag-i-slag med stadigt flere IT-opgaver, indtil han havnede i et job som IT-supporter.

woller
Inspektør Alex M. Brun overrækker diplomet som IT-supporter til Carsten Woller. (Foto: Ernst Poulsen)
Under en MUS-samtale fik han dog at vide, at han ikke kunne stige i løn, fordi han ikke havde papir på sine kundskaber. Skolen foreslog derfor, at han forsøgte at få en realkompetencevurdering.

Det viste sig som en fortrinlig ide. Han fik godskrevet de kurser, han allerede havde været på og fik praktiktiden erstattet med det arbejde, han allerede har på social- og sundhedsskolen SOSU C på Københavns Vestegn. Derfor kunne den 2½ år lange uddannelse som IT-supporter reduceres til en række kurser på kun 13 uger.

De forløb er netop fuldendt med en gruppeopgave og et par eksaminer som Carsten Woller også bestod.

”Jeg er glad for de ting, jeg har lært om bl.a. SQL, Linux og VB Script – og mest af alt glad for at have fået papir på det, jeg kan.”

Server 2003 og gamle oplæg

Selv om Carsten Woller er glad for sin nye titel, er han også kritisk over for dele af undervisningen.

”Vi har både haft gode lærere – men også forløb, hvor lærerne har brugt op til 10 år gamle oplæg, der var forældede eller fejlbehæftede.”

Han undrer sig konkret også over, at der er i hans forløb blev undervist i Microsoft Server 2003 i stedet for 2008/2012.

Alex M. Brun der er inspektør på Data- og Kommunikationsuddannelserne afviser en del af kritikken. ”Man skal simpelthen bruge Microsoft Server 2003 i det her svendeprøveforløb. Det er et krav i bekendtgørelsen fra Undervisningsministeriet. De krav kommer fra de faglige udvalg, som er sammensat af ledere og medarbejdere fra virksomheder i branchen. Reelt har vi ikke ret meget at skulle have sagt, når det kommer til det konkrete indhold af kurserne.”

Samtidigt forklarer han, at det er både dyrt og mere kompliceret end som så at skifte til nye systemer: ”Det er en hel kæde af ting, der skal opgraderes, før vi kan skifte. Nye computere i klasserne, switche, routere og servere vil alene koste en kvart million, men vi skal også sende lærerne på kurser til 50.000 kr. pr. person – bare som udgangspunkt.”

”Men generelt ser jeg helst, at eleverne kommer med deres kritik undervejs i forløbet, i stedet for her til sidst, hvor man måske er brændt inde med sin kritik i flere uger. Vi kan løse mange problemer hen ad vejen, hvis vi bare tager det i opløbet,” siger Alex M. Brun.

Efter endt festlighed hilste Carsten Woller pænt farvel til klassekammerater og lærere, og drog hjemover med kursusbevis og den medbragte familie. Under armen har han også et lille håb: ”Hvem ved – med min nye viden – og diplomet – bliver det måske nu muligt at forhandle den lønforhøjelse hjem, som startede hele snakken om realkompetencevurdering og uddannelse.

realkompetencevurdering
Del dette
Avatar photo
Forfatteren Ernst Poulsen

Freelance-journalist. Skriver og fotograferer om IT / teknologi samt journalistik og digitale medier. Har en fortid som nyhedsredaktør i DR.dk chefredaktionen, webredaktør i Københavns Amt, jourhavende på jp.dk og IT-journalist på Politiken. Stikker gerne til skovs for at løbe orienteringsløb.
Mail: ernst@ernstpoulsen.com - Twitter: @ernstpoulsen

Flere artikler

LEDER: EN REVOLUTION I EFTERUDDANNELSE

21. marts 2023

DEN AUTODIDAKTE ÆRA LAKKER MOD ENDEN

22. marts 2023

UNG DATAINGENIØR: “MANGE IT-PROFESSIONELLE ER AUTODIDAKTE”

22. marts 2023

Skriv en kommentar Annuller svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.