VIRKSOMHEDER DER LAVER GRØN OMSTILLING FÅR KONKURRENCEFORDEL
Af Laura Na Blankholm
Det kan måske virke overvældende for en mindre virksomhed at skulle gennemskue, hvilket CO2-aftryk, man sætter i verden, og hvad man skal gøre for at ændre det. Men hvis man vil være tidssvarende og leve op til efterspørgslen på virksomheder, der tager ansvar for fremtiden, så er beskeden fra en af de virksomheder, der har prøvet det, at det er bedre at starte nu end senere.
Christina Cohr er Chief Commercial Officer i FlowCon International, der arbejder med ventiler til køle- og varmeregulering af bygninger. Virksomheden har 30 ansatte i Danmark og kunder over hele verden.
De er en af de 50 SMV’er (små og mellemstore virksomheder), der deltog i DI’s pilotprojekt Klimaklar SMV, der er et rådgivningsforløb for virksomheder om CO2-beregning og klimastrategi. FlowCon International begyndte at få forespørgsler fra kunder primært i Europa om klimamål, og der var også nogle forhandlere, som synes det var vigtig information.
“Vi fornemmede, at det ville blive et kundekrav. Og inden kunder begyndte at bede om, at vi skulle levere klimatal, kunne vi lige så godt tage bolden up front og begynde på det her arbejde, så vi er forberedt og klædt på til markedet. Det er bare en ekstra benefit, at det giver en konkurrencefordel lige så meget, som det er for at honorere kundekrav”, siger hun.
Christina Cohr fortæller SAMDATA Magasinet om erfaringer og udfordringer ved de nye klimatiltag i virksomheden, som de har taget efter, de har været med i Klimaklar SMV.
Hvordan gik I fra at bruge den viden, I fik i Klimaklar SMV om jeres CO2-aftryk til at lave ændringer i virksomheden?
”Vi startede med at indsamle data om vores CO2-aftryk, og vi fik kvantificeret det, som vi tror bliver et kundekrav på sigt. Vi skulle også have styr på fagtermer såsom, hvad Paris-aftalen er, hvad scope 1, 2 og 3 betyder, og hvad er halvanden graders opvarmning.
Det er en helt ny ordbog. Derudover er alt vores lys på vores kontorer og i vores produktion lavet om til LED-styret belysning, som er dagslys- og bevægelses sensorstyret. Vi har fået tidsstyring på vores ventilationsanlæg, fået en energirigtig kompressor og en varmeflade med gas, der er skiftet til vandbårent system i produktionsområdet. Vores sælgere kører derudover i hybrid- og elbiler.
Da vi fik vores første klimaregnskab, havde vi overvejelser, om vi skulle sende leverancer med skib eller fly. Men som produktionsvirksomhed ville det batte mere, hvis vi kunne optimere produkterne og bruge mindre materiale, hvilket selvfølgelig har fået endnu mere fokus.”
Hvilken rolle har medarbejderne spillet i den omstilling?
”Det er rigtig vigtigt, at man tager alle medarbejderne med. Det kan være, man kan sidde ved et skrivebord og kigge på tal, men går man ned og taler med en produktionsmedarbejder, som har en helt anden hverdag og kontaktflade, og som kan komme med gode idéer om, at leveringer f.eks. skal komme i en plasticpose i stedet for to, og kan råbe vagt i gevær om alle de små ting. Det er ikke alt, man kan lave om med det samme, men man kan notere tingene og tale med leverandørerne på sigt.”
Hvordan finder man ressourcer til at arbejde med det her fokusområde i en mindre virksomhed?
”Særligt for en SMV’er, er det altid en udfordring at finde ressourcer til ændringer, men spørger du mig, skal det prioriteres, for man har en forpligtelse over for kloden. Samtidig kan man spare pengene og få en konkurrencefordel, what’s not to like. Så må man finde ressourcer og ansætte en konsulent eller ny medarbejder til at varetage opgaven.”
Hvordan har det her sat aftryk i jeres virksomhed?
”Klimaregnskabet viser tydeligt, at der er en forskel. Selvfølgelig var der noget corona, som betød, at der ikke blev rejst så meget. Produkterne og produkternes funktionalitet betyder stadig mest, men vi har også puttet information ind i salgsmaterialet om FN’s verdensmål, og der er en fane på vores hjemmeside om bæredygtighed.
For et halvt år siden, sagde vores direktør, at der i vores LinkedIn-opslag ikke længere står nørdede fagtekniske detaljer som l/h, men nu er det konverteret om til CO2-reduktion. Så vi har også fået en anden vinkel, når vi kommunikerer.”
Hvilken rolle har digitalisering i jeres grønne omstilling?
”Vi har lært af corona, at man godt kan vinde kontrakter og have kundemøder og få sager lukket, selvom møder foregår online. Og så har vi prøvet VR (Virtual Reality, red.) i forbindelse med reklamationsbehandling og træning. Man kan gøre det virtuelt, og det gør det meget mere levende. Samtidig kan man spare transport.
Vi er også i gang med et data mining-projekt, der kigger i vores CRM-system. Det bliver udbygget således, så vi ser på, hvad sandsynligheden er for, at et tilbud bliver vundet, og så kan vi styre vores lager ud fra det.”
\
“Man har en forpligtelse over for kloden. Samtidig kan man spare penge og få en konkurrencefordel, what’s not to like”
Christina Cohr, Chief Commercial Officer i FlowCon International
FAKTA: FN’S VERDENSMÅL
De Forenede Nationers Verdensmål blev vedtaget i 2015 og sætter en række mål for den globale udvikling i verden, hvor bæredygtighed tænkes bredt. De forpligter alle lande til arbejde for at afskaffe fattigdom og sult helt i verden, sikre god uddannelse og bedre sundhed til alle og skabe mere bæredygtig og økonomisk vækst samt anstændige jobs. Målene skal frem til 2030 sikre en fælles kurs mod en mere bæredygtig udvikling for både mennesker og jorden.
FAKTA OM CO2-REDUKTION I FLOWCON
Fra 2018 – 2030 forpligter virksomheden sig til at reducere deres egne udledninger i scope 1 og 2, som er parametre som varebiler og gas til opvarmning og brugen af el til f.eks. opvarmning og køling med 30 procent.