Startup-kvinder: Vi vil bygge en tryg firmakultur
Da Sara Brodersen sidste år skulle præsentere sit nye firma Deemly til en pitch-event i startup-miljøet, blev hun ramt meget kontant af branchens forestillinger om, hvordan chefen i et IT-firma ser ud.
”Selv om jeg både er stifter og CEO, og gik først ind ad døren i lokalet, så var det alligevel vores mandlige produktchef, der fik overdraget klikkeren til styring af Powerpointen,” husker Sara Brodersen.
I dag har Deemly ca. 10 ansatte, hvoraf de syv er kvinder, og Sara Brodersen er stadig CEO. Deemly gør det muligt for brugerne at dele deres troværdigheds-score på tværs af platforme, og sitet er i juni måned gået ud i en offentlig betatest. Filosofien bag firmaets service er, at hvis man er en ordholdende vært på AirBNB, holder man sikkert også ord, når man skal dele bil med andre eller sælge brugte ting.
Sara Brodersen forhandler med en stribe virksomheder, der er interesseret i at forbedre deres service med troværdigheds-ratings på tværs af sites. De seneste henvendelser kommer fra amerikanske og canadiske firmaer, hvor de største har et par millioner brugere.
Men selv om Deemly i dag har flere kvindelige end mandlige ansatte, har det ikke været en bevidst strategi om, at firmaet skulle have flest kvinder ansat.
”Vi har bare søgt efter de bedste medarbejdere,” slår Sara Brodersen fast. ”Men hele vores virksomhed er bygget op omkring troværdighed, så det er afgørende for os, at folk sætter det højt, og at de på den måde passer ind i vores kultur.”
Når man ikke er en del af samtalen, får man måske heller ikke den næste opgave. Jeg har også en gang fået at vide, at jeg burde spille golf, fordi det er der man kan få indflydelse. Men hvorfor det, når spillet ikke interesserer mig?
Sara Brodersen
Flygtede fra mandesnakken
Sara Brodersen har tidligere siddet i et job, hvor virksomheden var bar præg af en mandsdomineret kultur: ”Når vi sad i kantinen, blev der ofte talt fodbold og biler. Der var ikke nogen, der ville ekskludere mig med vilje, men når man ikke kan snakke med, sker det alligevel.”
”Når man ikke er en del af samtalen, får man måske heller ikke den næste opgave. Jeg har også en gang fået at vide, at jeg burde spille golf, fordi det er der man kan få indflydelse. Men hvorfor det, når spillet ikke interesserer mig?”
”Vi var to kvinder ud af 40, og jeg kunne ikke se mig selv avancere i det firma, ganske simplet, fordi der ikke var nogen kvindelige rollemodeller.”
Af samme grund har det været afgørende for hende at bygge et anderledes firma.
”Det skal være trygt og rart at komme på arbejde. Selv om man er en minoritet, skal man ikke føle sig intimideret. Det må ikke være et sted, hvor man går ud på toilettet for at græde.”
”Jeg har også hørt, fra nogle af ansøgerne, at de søgte hos os, fordi der var en kvindelig chef. For de kvindelige ansøgere, kan det være nemmere at se sig selv i firmaet, hvis der er kvindelige ledere på forskellige niveauer.”
IT-direktør uden IT-baggrund
En anden kvindelig iværksætter er Louise Ferslev, der har skabt firmaet MyMonii. Servicen hjælper forældre med at styre børnenes lommepenge og husopgaver, samtidigt med at børnene får lært om værdien af penge.
Firmaet har været igennem de første investeringsrunder og har nu to fuldtidsansatte. MyMonii er nået op på 10.000 brugere, og er på vej mod at ekspandere til flere landet.
Louise Ferslev har selv en uddannelse i E-design og Branddesign fra Københavns Erhvervs Akademi (KEA). Det er ikke en decideret IT-uddannelse, og hendes filosofi er, at det slet ikke er afgørende, at have programmører eller rigtige IT-folk med i founder-teamet, selv om firmaets produkt er software.
”Det har jeg virkeligt haft en del diskussioner med andre startup-folk om. De sværger til at inkludere IT-folk fra starten, men se hvor langt vi er kommet.”
”Jeg synes det er vigtigt, at kvinder ikke lader sig afskrække af, om der er tale om et IT-firma eller ej. Jeg har ikke nogen baggrund i IT-branchen, og en af de vigtigste erkendelser for mig har været, at man ikke må tro, at man skal kunne det hele, før man kaster sig ud i det. Det er lidt en klassisk kvinde-tilgang, at tro at man skal kunne alt det, der står i jobbeskrivelsen. Og som direktør er listen næsten uendelig.”
”Min vildeste mission var blot at lave noget, som måske kunne give mig selv løn. Hvis jeg havde tænkt så langt frem som til i dag, hvor vi har flere ansatte, forhandler med million-investorer og planlægger at udvide til andre lande, så havde jeg aldrig turdet kaste mig ud i tingene. I stedet har jeg blot lært tingene undervejs,” siger Louise Ferslev.
Ansætter helst det modsatte køn
Louise Ferslev har en filosofi om, at hun gerne hyrer det modsatte køn af det man forventer, fordi vedkommende så bringer nogle nye ideer og vinkler med til jobbet.
Hun har fx været på udkig efter en kvindelig IT-chef, men hidtil har hendes advisory board afvist de kvindelige kandidater. Ganske vist havde de stor indsigt i usability, men de manglede dokumenteret erfaring med den mere tekniske backend styring.
På samme måde vil hun gerne have en mand til at tage sig af sociale medier, fordi hun håber det giver mindre fokus på om tingene ser pænt ud til fordel for et fokus på målbare resultater.
Jeg synes det er vigtigt, at kvinder ikke lader sig afskrække af, om der er tale om et IT-firma eller ej.
Louise Ferslev
Mændene vil have kvinder
Selv om Louise Ferslev gerne vil have teams med forskellige køn, synes hun også, at det er vigtigt at få kvinderne frem i lyset, og der er også lys forude.
”Der er tit mandlige iværksætter, der spørger mig, om jeg kender nogle kvinder, men det er svært for mig af grave dem frem. I det tech-netværk jeg færdes i, har vi faktisk en plan om at lave lister over kvinder, for at få dem lidt frem i lyset. Kvinder har stadig en tendens til ikke at være særligt frembrusende, så de bliver nemt overset.”
”Men jeg har lagt mærke til, at mange af de mænd, der starter virksomheder er meget opmærksomme på, at de skal have kvinder og folk med forskellige baggrunde med fra starten. De er helt klar over, at det er afgørende for et nystartet firma, at de har et miljø, hvor man kan få forskellige ideer op at vende. Det er ganske simpelt måden at få bedre produkter,” understreger Louise Ferslev.