Faglige forbilleder tiltrækker kvinder til fremtidens IT-uddannelser
Det danske erhvervsliv hungrer fortsat efter kvalificeret arbejdskraft på IT-området, så der er i høj grad brug for, at flere kvinder uddanner sig i feltet. Mens der de seneste år har været et støt stigende optag af kvinder på videregående uddannelser generelt, faldt andelen på IT-uddannelserne i 2016. Og på flere danske datamatikeruddannelser blev der i sommeren 2017 slet ikke optaget nogle kvinder.
”Når vi siger, at der mangler IT-specialister, så mener vi IT-specialister med dybe tekniske kompetencer,” siger Mette Juul Jensen, konsulent i Dansk Industri. Det er derfor, set fra arbejdsgivernes synspunkt, ikke vejen frem at fokusere på mere bløde, designfokuserede IT-uddannelser for at tiltrække flere kvinder.
”Man skal ikke bløde uddannelserne op eller give dem et design-element. Man skal sige, hvordan får vi gjort matematik-kyndige kvinder interesserede i at tage en IT-uddannelse?”
På Københavns Erhvervsakademi (KEA) kan man mærke en positiv men ydmyg fremgang. I 2016 så man her en stigning antallet af kvindelige ansøgere til datamatikeruddannelsen på 37 procent og samlet set en 15 procent stigning i antallet af kvinder, der søgte ind på de digitale uddannelser generelt. En stor stigning, men fra et lille udgangspunkt.
Faglige forbilleder er nødvendige
”Generelt har der været en stigning og vi kan se der kommer flere fra optag til optag,” siger Niels Benn, der er digital programchef hos KEA.
Men kønsfordelingen er ikke et problem, som uddannelsesstederne kan løse alene. Det kræver en koncentreret indsats at få øget antallet af kvinder på fremtidens IT-uddannelser. Det giver både danske og amerikanske erfaringer nogle solide indikationer af.
”Det vi savner er nogle flere kvindelige forbilleder, nogle flere gode historier om kvinder i IT-branchen, også i sådan nogle mere ydmyge stillinger. Ikke nødvendigvis topchefer, men også helt almindelige programmører eller systemarkitekter,” siger han.
Kigger man til USA, finder man en af modellerne for at øge optaget af kvinder på digitale uddannelser hos det amerikanske Harvey Mudd College. Som tidligere beskrevet i SAMDATA Magasinet 26. august 2016 er Harvey Mudd College gået fra at have 10 procent kvindelige studerende i år 2006 til at have 40 procent ti år senere i 2016.
Blandt andet fokuserer Harvey Mudd på at præsentere de kvindelige studerende for kvindelige forbilleder i IT-branchen, der kan give en forståelse af, at det er en realistisk mulighed at arbejde i faget på trods af, at man som kvinde på nuværende tidspunkt er en minoritet.
På KEA er de faglige forbilleder også en vigtig del af indsatsen for at tiltrække flere kvindelige studerende.
”Vi har en strategisk indsats på to leder. Den ene er, i forhold til optag og ansøgere, at fokusere på kvindelige forbilleder af den ene eller anden slags i vores kampagner. Den anden er, at når de så kommer ind, og der er relativt få kvinder på et hold, så er der nogle af dem, der føler sig ret alene, og der laver vi netværksarbejde primært på datamatikeruddannelsen,” siger Niels Benn.
Når KEA skal brande digitale uddannelser, er det de studerende selv, der er på banen. Her tager kommunikationen afsæt i de nuværende studerende som ansigterne udadtil. Og her er kvindelige ambassadører vigtige i de ellers mandsdominerede fag.
”Vores kampagner kører med afsæt i konkrete studerende. Vi laver plakater med dem og videoer hvor de bliver interviewet om, hvordan det er læse deres fag,” siger Niels Benn, men understreger, at der er også brug for mere fokus på indsatsen fra IT-sektoren.
Netværkene som er sat i verden for at fastholde interessen hos de få kvindelige studerende, bliver ligeledes tilrettelagt af de studerende selv.
”Vi understøtter ved at have en facilitator på, som hjælper dem, men vi kaster egentlig bolden ud og så er det dem selv, der skaber programmet, for det er typisk forskelligt fra semester til semester, hvad de synes er interessant,” siger Niels Benn.
Det er imidlertid også vigtigt, at kvinderne, når de er færdiguddannede, ikke møder en arbejdskultur, der lever op til stereotyperne om de meget mandsdominerede IT-fag.
”Vi har hele tiden fokus på mangfoldighed og ligestilling og på, at man sørger for at have en bredde i sin rekruttering. Det er en grundlæggende dagsorden, vi arbejder med, både politisk men i høj grad også i forhold til vores medlemsvirksomheder,” siger Mette Juul Jensen og tilføjer, at virksomhederne her spiller en væsentlig rolle:
”Virksomhederne melder om medarbejdermangel, og i høj grad på det her område, så dermed kan det ikke være rigtigt, at det kun kan være den ene halvdel af befolkningen, der søger ind på de her uddannelser. Det er jo et kæmpe potentielt tab.”
Når vi siger, at der mangler IT-specialister, så mener vi IT-specialister med dybe tekniske kompetencer,
Mette Juul Jensen
En amerikansk model til efterligning
Udover at introducere de studerende til rollemodeller, fortæller præsidenten for Harvey Mudd College, Maria Klawe, SAMDATA Magasinet om to yderligere strategiske tiltag.
Primært handler det om at differentiere de studerende i forhold til, hvor meget forkendskab de har til faget. Det handler om at sikre at de meget IT-kyndige, ofte mandlige, studerende, ikke dominerer undervisningen og på den måde skræmmer de mindre erfarne studerende, en gruppe hvor de kvindelige studerende ofte befinder sig.
Derudover er det en væsentlig del af de første semestre, at de studerende på Harvey Mudd får mulighed at bruge deres fag i praksis til at hjælpe med at løse virkelige problemstillinger ved hjælp af de IT-færdigheder, som de er i gang med at lære. Dette fokus på kreativ og praktisk problemløsning handler om at vise, at IT ikke kun handler om teknologien for sin egen skyld.
Mette Lund Jensen fra Dansk Industri påpeger ligeledes, at det er vigtigt, at teknikerne, når de kommer fra deres uddannelse er udstyret med en grad af forretningsforståelse, der gør dem i stand til at dække virksomhedernes behov.
”De skal kunne forholde sig til, hvad en given kunde har brug for,” siger hun.