UCL sætter ind for at få unge i job
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole er sammen med jobcentrene gået i gang med at undersøge, hvorfor nyuddannede datamatikere går ledige. I projektet vil UCL indsamle viden fra blandt andet Odense Kommune og arbejdsgivere.
”Vi kommer nok ikke til at kunne sætte to fede streger under et resultat,” siger Dorthe Skriver Bonderup.
Men kan man afdække de mest sandsynlige årsager til ledigheden blandt de nyuddannede datamatikere, har man bedre mulighed for at klæde de unge bedre på til arbejdsmarkedet, lyder hendes rationale.
”Vi skal hjælpe dem til at blive mere udadvendte. Vi skal lære dem nogle sociale kompetencer, så de bliver bedre til at møde mulige arbejdsgivere,” siger Dorthe Skriver Bonderup.
Give et bud på en årsag
Lige som de øvrige nu erhvervsakademier, der uddanner datamatikere, har UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole unge, der er bevilget specialpædagogisk støtte. Den – ofte forkortet SPS – gives til studerende, der har fået diagnose. I dag er der 320 studerende på UCL’s datamatikeruddannelse, hvoraf godt fem procent får støtte.
Skal Dorthe Skriver Bonderup, uddannelseschef for multimedie og IT, give et bud på en årsag, handler det om, at sårbare unge har det godt med at sidde bag en skærm og programmere.
”En del af dem er meget introverte. Vi prøver at arbejde med det ved at involvere dem i projekter, hvor de har meget at gøre med andre, så de bliver mere trygge ved at have med andre mennesker at gøre. Samtidig sørger vi for at have et færre antal lærere omkring dem, så de lærer dem at kende,” siger hun.
Vi skal hjælpe dem til at blive mere udadvendte. Vi skal lære dem nogle sociale kompetencer, så de bliver bedre til at møde mulige arbejdsgivere.
Dorthe Skriver Bonderup, uddannelseschef for multimedie og IT på UCL