Sådan tjener man penge på IT-certificering
”Vores forretningsmodel ligner flybranchen. Et kursus er som en flyafgang. Der skal sidde nogle folk i sæderne, ellers hænger forretningen ikke sammen. Det afgørende i vores branche er, hvor mange deltagere man har gennemsnitligt pr kursus,” siger Frank Højgaard.
Han er administrerende direktør i den danske del af Firebrand Training, der udbyder kurser med henblik på, at kursusdeltagerne kan bestå en række tests, så de kan blive certificerede i et bestemt IT-system. Det kan være Microsoft, Cisco eller en anden producent. Typisk er det elevernes arbejdsgiver, der køber kurserne, undervisningsmateriale og de afsluttende tests. Og de indtægter skal meget gerne overstige de faste udgifter som husleje, forplejning, løn til instruktører, undervisningsmateriale og tests. Disse omkostninger er de samme, uanset om der er to eller 18 deltagere bænket i undervisningslokalet, understreger Frank Højgaard.
”Nøglen til lønsomhed i vores branche er at komme op på syv til otte deltagere på et kursus. Vi skal ikke være blege for at indrømme, at vi ind i mellem har så få deltagere, at det ikke er så sjovt, men hvor vi så alligevel kører kurserne, fordi kunderne har brug for det. Andre gange får vi måske 15 deltagere ind, hvor det er en rigtig fornuftig forretning for os,” siger han.
De større hold er også til glæde for deltagerne, understreger Frank Højgaard.
”De får et større udbytte, når de kan kunne sparre med flere under undervisningsforløbet,” siger han.
Vi ser en sund konkurrence mellem
kursusudbyderne på det danske marked.
Sidse Theill, Microsoft Danmark
Undgår et stort problem
Netop for at få tilstrækkeligt masse i forretningen har Firebrand Training valgt at samle sine kursusdeltagere fra hele Norden på en central kursusejendom ved Helsingborg, hvor de indkvarteres under hele undervisningsforløbet. Denne konstruktion er med til at sikre, at der er tilstrækkeligt med elever på kurserne, når de bliver afholdt.
”Det er netop for at undgå alle de aflysninger fordi der ikke er nok deltagere, som er et stort problem for kunderne,” siger Frank Højgaard. Ifølge ham er det godt 25 kurser, der tiltrækker den store mængde deltagere.
”Vi udbyder selvfølgelig mange flere forskellige kurser, men tommelfingerreglen om, at det er 20 procent af forretningen, der leverer 80 procent af omsætningen, er ikke helt forkert,” siger han.
Blander sig ikke
Både hos Firebrand Training og mange andre konkurrenter er det kurser i Microsofts produkter, der er stor efterspørgsel efter.
Ifølge Sidse Theill, Partner Business & Development Manager I Microsoft Danmark, blander man sig ikke i, hvordan markedet for IT-certificeringer fungerer. Hun understreger, at Microsoft – udover salg af kursusmateriale – ikke deltager i markedet. I Microsoft betragtes dette område ikke som en forretningsenhed, men som et instrument til at sikre, at koncernens forskellige produkter anvendt på den rigtige måde. Og det skal de såkaldte learning partners – virksomheder som Firebrand Training, Teknologisk Institut og flere andre – levere ved at udbyde undervisning i overensstemmelse med Microsofts specifikationer.
”Vi ser en sund konkurrence mellem kursusudbyderne på det danske marked. Generelt har vi set priserne falde på det danske marked, og i forhold til det øvrige europæiske marked ligger det danske prisniveau fornuftigt,” siger hun.
Sidse Theill erkender, at nogle kurser kan være ganske dyre at købe. Men ifølge hende handler det først og fremmest om kurser i de ”tunge” teknologier, der kræver længere undervisningsforløb.
”Generelt mener jeg, at de danske kursusudbydere klarer sig pænt i konkurrencen med blandt andet udenlandske tilbud, når det gælder både kvalitet og pris,” siger hun.
Vores forretningsmodel ligner flybranchen. Et kursus er som en flyafgang. Der skal sidde nogle folk i sæderne, ellers hænger forretningen ikke sammen.
Frank Højgaard, Firebrand Training