IT i banken: Først og fremmest skal datakvaliteten være i orden
At gå fra datamatikerstudiet til fast job som IT-medarbejdere i Sydbank var som at gå fra køreskolens teorilokale til at sætte sig bag rattet.
”Der er teori og praksis. Teori er skemalagt og det hele passer ind i nogle fine kasser. Men når man kommer ud i den virkelige verden, er der kunder, økonomi og mange andre ting, der spiller ind, når man arbejder med et IT-projekt,” siger Bo Davidsen, Senior Applikationsudvikler i Sydbank.
I dag er IT-projekter i en af landets største banker ikke blevet mindre komplicerede. I takt med flere og flere af kunderne foretrækker at gå i banken over deres laptops, tablets og mobiltelefoner, er presset på Bo Davidsen og hans kolleger i bankens IT-afdelinger vokset.
”Kunderne forventer i dag, at de kan gå ind i deres mobilbank for at se deres konti og foretage betalinger. Og det skal foregå på sekunder. Det er standarden i dag. Udviklingen går hurtigere og hurtigere,” siger han.
Intet må gå galt
Bo Davidsen blev ansat i Sydbank i 2007 efter at have gjort sin uddannelse som datamatiker færdig i Sønderborg og aftjent sin værnepligt. I begyndelsen blev han kørt ind med nogle mindre, simple opgaver, mens han hen ad vejen blev involveret i projekter, som krævede mere indsigt.
”Lige nu arbejder jeg med vores handelsplatform for værdipapirer. Vi skal sørge for, at handlerne bliver bogført i Sydbanks systemer og matchet op mod Børsens systemer. Når vores dealere handler for vores kunder eller kunderne selv handler, bliver det registreret gennem et system, som vi har bygget” siger Bo Davidsen. Selv synes han, projektet er spændende, fordi det kræver, at mange forskellige systemer, også udenfor Sydbank, kan tale sammen. Ikke mindst uden at der sker fejl i udvekslingen af data.
”Når der er tale om kundernes handler, er der ikke noget, som må gå galt. Samtidig skal det foregå hurtigt. I dag er det jo sådan, at alt skal ske på et sekund eller to. Det gælder også her, så det kræver, at man tænker nøje over, hvordan man opbygger systemerne,” siger Bo Davidsen.
\ Alder: 34 år
\ Bopæl: Aabenraa
\ Arbejdsgiver: Sydbank siden 2007
\ Uddannelse: Datamatiker
\ Efteruddannelse: En række interne og eksterne kurser, herunder f.eks. Microsoft 20483B – Programming in C#
Mere styr på udviklingsprojekterne
Igennem hans 12 år i Sydbank har han set kravene til projekterne ændre sig – særligt efter den store finansielle krise i 2008.
”I dag ser man mere på, hvad man får ud af at bygge de forskellige systemer. Efter Finanskrisen er der kommet klart mere fokus på økonomi. Man vil gerne måle på effekten af alle de ressourcer, der bliver brugt på IT. Hvor systemerne før blev planlagt i de forskellige afdelinger, er indsatsen mere koordineret centralt,” siger Bo Davidsen. I dag er man i banken derfor meget mere detaljeret i beskrivelsen af, hvad man vil opnå med de udviklingsprojekter, som Bo Davidsen og hans kolleger arbejder med.
”Så man bedre kan beregne tidsforbruget og brug af ressourcerne. Selv om jeg sidder i en udviklingsafdeling, vil disse projekter køre tværfagligt. Der vil være koblet en projektleder på sammen med folk fra forretningen i et team, hvor jeg er bare et tandhjul,” siger han. Ifølge Bo Davidsen går tendensen i retningen af, at IT-medarbejderne kommer tættere og tættere på kerneforretningen i banken.
”I de fleste virksomheder er der en kløft mellem IT-folk og de, der har med forretningen at gøre. Hvis et projekt skal lykkedes, skal man kunne flette de to verdener sammen. Ofte taler de hver sit fagsprog. I et projekt skal man kunne få alle til at tale det samme sprog. Her skal man have IT-folk, som kender forretningen, så de kan bygge bro mellem de to kulturer. Fordi jeg har været her så længe, er det nogle gange mig, der har haft den rolle.”
Datakvaliteten skal være i orden
Dette, mener han, er dog ikke noget specielt for Sydbank eller den finansielle sektor. Det gælder bredt i erhvervslivet – i alt fra transportvirksomheder til rederier. Og det næsten universelle krav afspejler sig også i de krav, hans chef stiller til ham og hans kolleger. Og her kommer vi til et central krav til medarbejderne i den afdeling, Bo Davidsen arbejder i.
”Først og fremmest skal datakvaliteten være i orden. Alfa og omega er, at de systemer leverer tal, der lander på en bankrådgivers bord, når han skal tale med en kunde. Her må der bare ikke være noget, der er forkert. I sidste ende handler det om kundens privatøkonomi,” siger han.
”Vi har også et generelt krav om, at der er et fuldkomment overblik over alle de ændringer, der bliver foretaget i de enkelte kodelinjer. Alt kode skal være sporbart.” Men spørger man ham, om der ligefrem er en nedskreven tjekliste af krav, eller på moderne lederdansk såkaldte Key Performance Indicators, i daglig tale KPI’er, som han sammen med sin chef går igennem på årlige møder, er svaret et ”nej”.
”Når det gælder formulerede KPI’er, har jeg ikke nogen liste af punkter, jeg skal leve op til. Det er mere fra projekt til projekt, at de kan være til stede i større eller mindre grad,” siger Bo Davidsen.
Et livsvilkår i dag
Til gengæld er der en række uudtalte krav, som hele tiden ligger der. Som et eksempel nævner han, at man som IT-medarbejder i et pengeinstitut skal være klar til at skifte retning meget hurtigt. Ikke alene bevæger teknologien så meget hurtigt, kunderne kan også skifte præferencer.
”Vi skal hele tiden være klar til at løbe en anden vej. Den omstillingsparathed er vigtig. Måske er der en konkurrent, der er kommet med noget helt nyt, som man også skal hoppe med. Det går rasende stærkt i dag. Uanset hvor meget du planlægger, kan det hele skifte om to måneder. Så omstillingsparathed er et uskrevet krav, vi som medarbejdere skal kunne leve op til,” siger Bo Davidsen.
Skal han give et bud på, hvilke krav han vil møde i fremtiden, anslår han, at der kommer øgede krav til at kunne dokumentere systemerne og gennemsigtigheden i udviklingsarbejdet.
”I bankverdenen har vi jo Finanstilsynet, som har myndigheden i forhold til de fleste regler, vi er underlagt. Vi skal med andre hele tiden kunne håndtere regler, der kommer udefra.”
\
Læs ekspertens syn på Bo Davidsens historie i artiklen “KRISEN I 2008 HAR FORANDRET KRAVENE TIL IT I BANKERNE“