Logo
  • Forside
  • Kontakt redaktionen
  • Læs PDF-udgaven
  • IT-sikkerhedskultur
  • Grøn IT
  • For få kvinder i IT
  • Sårbare studerende
  • Fremtidens krav
  • Efteruddannelse
  • Løn
  • Løn / overenskomst
  • SAMDATA\HK Podcast
  • Corona forandrer dit arbejdsliv
  • Sociale Kompetencer
  • Big data
  • Digitalisering
  • E-handel
  • Flere temaer
    • Drift
    • Den IT-politiske strategi
    • IT-certificering
    • Nye uddannelser
    • SAMDATA\HK Leder-artikel
    • IT-support
    • Mangel på it-specialister
    • Offentlig it-udvikling
    • Teknologi og Trends
    • Uddannelse
22. august 2019
Peder Bjerge
Fremtidens krav
0

KRISEN I 2008 HAR FORANDRET KRAVENE TIL IT I BANKERNE

ForrigeNæste
Datakvalitet er det afgørende målepunkt for en bank, når man måler medarbejdernes indsats. Herefter kommer andre krav, mener ekspert. I dagens Danmark er det blandt andet krav til etik og moral.

Den finansielle krise i 2008 har gjort den finansielle sektor til et af de mest regulerede erhverv, overhovedet. Og det betyder, at man som IT-medarbejder i en bank som fx Sydbank skal kunne bevise, at man lever op til alle reglerne og normer, uanset om det handler om etik og moral eller omkostninger.

”Ellers giver det ubalance i vores samfund, hvis der er banker, som ikke kan finde ud af gøre tingene på den rigtige måde. Lige nu er Danske Bank et rigtigt godt eksempel på, hvor hurtigt og hvor galt det kan gå, når man ikke har den fornødne finger på pulsen,” siger Kim Staack Nielsen, administrerende direktør for Dansk HR, videnscenter for personaleledelse også kaldet Human Ressource (HR).

Det er atomkernen i banken

Ifølge ham er Sydbanks store fokus på datakvalitet som et vigtigt succeskriterie indlysende.

”Det er atomkernen. De data, man har med at gøre som bank, skal være 120 procent er troværdige. Derfor skal det være det afgørende målepunkt for, om medarbejderne gør det godt. Og oven på det kommer så krav til, at man opfører sig ordentligt. At man ikke hvidvasker penge,” siger Kim Staack Nielsen.

Han peger på, at kunderne i dagens Danmark går efter sikkerhed, tillid og orden i tingene. ”Det må være de grundlæggende krav til medarbejderne, fordi det er, hvad kunderne først og fremmest vil have. Oven i det kommer så hurtighed,” siger Kim Staack Nielsen.

KPI
Del dette
Avatar photo
Forfatteren Peder Bjerge

Freelance journalist med en fortid på Børsens Nyhedsmagasin, Dagbladet Politiken og Computerworld. Medforfatter til bøgerne om den danske it-boble og Skype-iværksætteren Janus Friis. Inden han kastede sig over journalistik, arbejdede han bl.a. som taleskriver for en række erhvervsministre.
Mail: peder@bjerge.net - Web: bjerge.net

Flere artikler

Måler I jeres KPI’er intelligent?

22. august 2019

Mål mindre men bedre

22. august 2019

KOMMUNAL IT-MEDARBEJDER: KRAVENE TIL SUCCES ER BLEVET FLERE

22. august 2019

Skriv en kommentar Annuller svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.