IBA tager socialt ansvar
Angst. Stress. ADHD. Autisme.
Knap 21,9 procent af de studerende, der tager en professionsbachelor i webudvikling på IBA erhvervsakademi Kolding har diagnoser eller andre personlige problemer. Tallet for den toårige uddannelse som multimediedesigner er 28,1 procent.
”Der kan sagtens være nogle, som vi ikke kender til,” siger Per Toft, uddannelseschef på erhvervsakademiet. Tallene er et øjebliksbillede fra den 21. november 2018 taget få timer før, SAMDATA Magasinet besøger ham på hans kontor. Ifølge Per Toft har man på IBA Erhvervsakademi Kolding set flere og flere unge med diagnoser eller andre personlige problemer komme ind på IT-uddannelserne.
Tretrinsraket til de svage
Ikke overraskende har IBA Erhvervsakademi Kolding derfor opbygget et beredskab til at tage sig af de unge, der døjer med den slags udfordringer.
”Vi har en fast tretrinsraket. Den første, den unge møder, er sin klassementor. Han eller hun kan hjælpe de unge med flere udfordringer. Skulle der være noget, han eller hun ikke kan klare – så har vi en dygtig studievejleder, som har stærke kompetencer inden for coaching og rådgivning og kan hjælpe den unge yderligere gennem samtaler. Og får hun brug for assistance, har vi også en psykolog tilknyttet erhvervsakademiet. Så der bliver taget godt hånd om den unge uanset hvad,” siger Per Toft.
Klart ultimatum
Og det kan være nødvendigt. De unges problemer kan tage mange former og lappe ind over hinanden. Nogle kan f.eks. forsøge at dulme den sociale angst med alkohol eller stoffer, der er værre.
Uddannelseschefen fremhæver et eksempel, hvor han blev gjort opmærksom på en studerende, der drak i timerne. Den unge mand forsøgte at skjule lugten af alkohol ved at drikke energidrikke. Per Toft indkaldte ham til en samtale, hvor han indskærpede, at drikkeriet skulle stoppe nu. Da det alligevel forsatte, fik den studerende et klart ultimatum:
Enten gik han ind i et forløb med professionel hjælp eller også måtte han stoppe sin uddannelse på IBA Erhvervsakademi Kolding.
Missionen lykkedes: Alkoholen blev lagt til side. Uddannelsen blev afsluttet. I dag har den tidligere studerende fået job. En god slutning på noget, der ellers kunne være endt galt.
Lære at begå sig
Ud over dette beredskab arbejder IBA Erhvervsakademi Kolding tillige bevidst med at vænne de unge til at arbejde sammen med andre.
Ifølge Per Toft har IT-uddannelserne i modsætning til andre studieretninger en overvægt af unge, der kan være introverte, og derfor helst vil arbejde alene, gemt bag skærmene. Og det går ikke, understreger han. Den tid er langt forbi, hvor IT-folk var gemt væk fra resten af verden. I dag er kommunikation med brugerne, kunder og kolleger afgørende for at kunne fungere i de fleste jobs i IT-branchen.
”Så på første semester får de ikke lov til selv at vælge, hvilke grupper de skal være i. Vi sætter de unge sammen i grupper for at lære dem at arbejde sammen med andre. De skal lære alle andre på holdet at kende, så de ikke gemmer sig i fasttømrede kliker. Det er også skadeligt for undervisningen, fordi man får en dårlig dynamik i klassen,” siger Per Toft.
Ideen er at komme så tæt på virkeligheden, som man kan gøre på et erhvervsakademi for at gøre de unge klar til arbejdsmarkedet efter uddannelsen.
”Når de kommer ud i et job, så kan de heller ikke vælge deres kolleger selv. I den virkelige verden forventer chefen, at de kan arbejde sammen med andre. Vi arbejder på at få dem til at forstå det, men vi har ikke knækket nøden endnu,” siger Per Toft.
Vi tager et socialt ansvar
Indsatsen koster ressourcer, som der ikke altid er for mange af. Og en skeptisk læser kunne måske også finde på at spørge, om det egentligt er noget, et erhvervsakademi skal tage sig af: Efter ungdomsuddannelserne forventes de unge jo selv at kunne tage et ansvar.
Men ifølge Per Toft er en indsats som denne et udtryk for, at IBA Erhvervsakademi Kolding tager et socialt ansvar som uddannelse.
”For mig at se, er vi nødt til at tage det ansvar. Hvem skulle ellers gøre det? Kan vi gøre de unge klar til arbejdsmarkedet, er det til fordel for både dem, virksomhederne og resten af samfundet. Alle vinder, når det lykkedes, ” siger Per Toft.
Ifølge ham går det også godt med at få de studerende ud i praktik, også selv om de måtte have en diagnose eller andre problemer. Erhvervsakademiet bruger meget tid på at finde de rigtige praktikpladser til hans studerende. Går mødet mellem den enkelte virksomhed og studerende godt, kan det være vejen videre til et fast arbejde.
”Og det er også mit indtryk, at virksomhederne er blevet meget bedre til at håndtere de unge, der har den slags problemer. Vi har en virksomhed, der har ansat en tidligere studerende med autisme. Og her har han endnu ikke mødt chefen. Det ville være for meget for ham at forholde sig til. I stedet har han kontakt til en kollega, som han er tryg ved. Og det fungerer for ham,” siger Per Toft.