EAMV: Flere svage unge på IT-uddannelserne
ind på IT-uddannelserne. Underviserne bliver mere presset, fordi de sårbare unge kræver mere tid i undervisningen.
”Det hjælper ikke at være verdensbedste programmør, og at man kan lave et fantastisk system, hvis ikke brugerne har brug for det.”
Det budskab fanger de studerende ”rimeligt hurtigt”, som John Brunsborg udtrykker det. Men selv om uddannelseslederen på Erhvervsakademi MidtVest (EAMV) bruger mange kræfter på at få sine studerende på datamatikeruddannelsen til at forstå det, går der alligevel noget tid, før erkendelse bliver til handling.
Bruger mange kræfter
Erhvervsakademiet i Herning har – lige som de øvrige erhvervsakademier – flere studerende med personlige og sociale problemer end tidligere. Mange af dem vil egentlig helst gemme sig bag skærmene, hvis de kunne slippe afsted med det. Men det ville være at svigte dem, mener John Brunsborg.
I stedet bruger han og de andre undervisere mange kræfter på at hjælpe disse unge, der nogle gange har diagnoser inden for autismespektret. Og dem er der kommet flere af på EAMV i løbet af de senere år. Og det koster kræfter hos personalet.
”Og som udgangspunkt får vi jo ikke ekstra ressourcer i forhold til at gennemføre undervisningen. Den enkelte studerende får ekstra støtte til at gennemføre uddannelsen. Men den enkelte underviser bliver mere presset i hverdagen, fordi disse studerende kræver mere opmærksomhed,” siger John Brunsborg.
Bør være plads til alle
Men kommer de unge igennem uddannelsen, bør de større virksomheder have de fornødne ressourcer til at kunne tage de unge, der selv om de har diagnoser, har meget at byde på, mener uddannelseslederen på EAMV.
”Men for mindre virksomheder kan det måske være et problem at finde kræfterne til det,” siger John Brunsborg.