Hvad har krisen gjort ved arbejdspladserne?
Selv om Bill Gates og andre har advaret om en kommende pandemi, ramte den de danske arbejdspladser over hele landet som en bombe. Kun meget få gik helt fri.
Men hvad kommer den til at betyde for medarbejdere og chefer i virksomheder, det offentlige og andre arbejdspladser er endnu uklart. Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) har derfor igangsat en undersøgelse, der skal forsøge at afdække, hvilke effekter pandemien har fået for danskernes hverdag på jobbet. Selv om Malene Friis Andersen, der står for undersøgelsen, finder det alt for tidligt at kunne sige noget ud fra de foreløbige data, er hun overbevidst om, at konsekvenserne har været enorme.
”Vi er alle blevet sat i nogle fundamentalt anderledes situationer, når vi skal løse vores arbejdsopgaver. Her er der meget at lære, når man på den måde bliver tvunget til at bryde sine vaner og selvfølgeligheder,” siger hun.
Skal være nysgerrig
Men ifølge Malene Friis Andersen kræver det, at arbejdspladserne sørger for, at der er rum og plads til, at man kan indsamle de erfaringer, man gør sig som organisation.
”Det fordrer, at man som arbejdsplads er nysgerrig efter at finde ud af, om der er nogle ting, man kan gøre anderledes. Det er i hvert fald en tese, man kan have, når vi bliver udfordret på vores måder at gøre tingene på. Men det er ikke det samme som, at det er rosenrødt. Det kan også være smadderhårdt at skulle gennem en sådan proces,” siger hun.
Malene Friis Andersen understreger, at man skal huske, at talrige undersøgelser har vist, at hverdagen på arbejdspladsen betyder meget for den enkeltes mentale sundhed. Men hvordan det ser ud i ekstraordinære situationer som pandemien, er endnu uklart.
”Så hvad er god ledelse og gode kollegiale relationer i en ekstraordinær situation? Det er, hvad vi er i færd med at undersøge,” siger hun.