Fransk it-skole er privat og gratis
”42” hedder den nye franske it-skole. 42 er svaret på det ultimative spørgsmål om livet, universet og alting i science fiction-klassikeren The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy. Så er linjen ligesom lagt for en it-uddannelse, der skal pege ud i fremtiden.
Og 42 er også ganske revolutionerende – i hvert fald i Frankrig.
– Vi er et kæmpe samtaleemne i Frankrig – måske det største for tiden. Vi har fået 70.000 ansøgere, som vi nu er begyndt at sortere i, fortæller lederen af den nye it-uddannelse, Nicolas Sadirac.
– Vi skal stimulere dem til at udvikle nye ideer og produkter på en kretiv måde. Vi underviser dem ikke, men vil skabe situationer, hvor de vil få brug for viden, og så hjælper vi dem til at finde den viden.
Nicolas Sadirac
Uddannelsen, der har hjemme i nybyggede, futuristiske lokaler i 17. arrondissement i Paris, er hundrede procent finansieret af rigmanden Xavier Niel. Hans milliardærformue stammer fra bredbåndsvirksomheden Iliad.
Den nybyggede skole har plads til 800 studerende, der gratis kan gå på uddannelsen i de tre år, den forventes at vare.
Hvad de studerende skal lære, og hvad de kan bruges til, når de er færdige, er til gengæld ikke nemt at få svar på. Skolen opererer helt uden for det etablerede uddannelsessystem i Frankrig.
– Vi kan ikke blive godkendt, blandt andet fordi man ikke har lov til at gå til gruppeeksamen i Frankrig. Og det er en af hjørnestenene for os at basere skolen på, at eleverne gensidigt støtter hinanden efter peer-to-peer-princippet på projektarbejde og gruppeeksamen, forklarer Nicolas Sadirac over Skype-forbindelsen fra Paris.
Svøm selv i land
Tanken er at få fat i de begavede unge mennesker, der ellers falder igennem det formelle franske system. Og lade dem selv udvikle deres uddannelse. Det betyder, at det ikke på forhånd er besluttet, hvilke formelle kvalifikationer de studerende skal tilegne sig.
– Vi skal stimulere dem til at udvikle nye ideer og produkter på en kreativ måde. Vi underviser dem ikke, men vil skabe situationer, hvor de vil få brug for viden, og så hjælper vi dem til at finde den viden, forklarer Nicolas Sadirac og peger på, at 42 samarbejder med universiteter og fagskoler for at tilbyde undervisning i konkrete færdigheder.
Han erkender, at den undervisningsform stiller store krav til de kommende studerende på 42.
– Vi smider dem ud på dybt vand, og så må de lære at svømme til kanten. Nogle vil blive bange og blokere, andre vil vokse og blive vældigt kreative, siger Nicolas Sadirac, der er uddannet fra Stanford og har mange års erfaring med fri pædagogik.
Lysten skal drive værket
Den model er måske revolutionerende i Frankrig, men den vækker ikke megen begejstring i Danmark.
– Jeg synes, at det mest virker som om, de bare stiller computere til rådighed, hvor de studerende kan følge online-undervisning fra de førende it-uddannelser rundt om i verden, lyder det fra formand for SAMDATA\HK Thomas Bisballe, der også repræsenterer den europæiske fagbevægelse i EU’s ESCO ICT udvalg, der arbejder på at sammenkæde uddannelse, jobsøgemaskiner og kompetancer inden for IT og Teleområdet.
Samdata-formanden tror heller ikke på ideen med, at det er de studerendes lyst og interesse, der skal styre deres uddannelse.
– Herhjemme er uddannelsen til multimediedesigner den mest populære, men det er samtidig også her, der er den største arbejdsløshed, siger Thomas Bisballe.
Også IT-Brancheforeningen i Danmark er skeptisk over den franske skole.
– Nu er uddannelsen jo ikke startet, men umiddelbart ser selve undervisningsmetoderne ikke fuldstændigt revolutionerende ud set med danske øjne. Mange uddannelser i Danmark gør i stor udstrækning brug af projektarbejde, hvor de studerende er hinandens faglige sparringspartnere. 42-skolen ser ud til i særlig høj grad lægge vægt på selvstudier og gensidig elevsparring. Det er heller ikke et ukendt fænomen på de danske uddannelser, siger administrerende direktør i IT-Brancheforeningen Morten Bangsgaard.
Frankrig er ikke Danmark
Heller ikke lektor på Datalogi på Københavns Universitet Torben Ægidius Mogensen er imponeret:
– Jeg vil se det fungere, før jeg tror det. Og så tror jeg ikke, at modellen er så relevant i Danmark. Vi har i forvejen masser af gode og gratis it-uddannelser, siger lektoren, der også blogger på Version 2 – blandt andet om it-uddannelse.
Torben Mogensen tilføjer:
– Vi har i Danmark mange forskellige it-uddannelser, der henvender sig til forskellige typer af mennesker. Der er ikke samme elitære undervisningsform som i Frankrig, så behovet er ikke så stort herhjemme. Desuden har vi i Danmark kvote-2 systemet netop for at give folk med andre kvalifikationer end de rent boglige en chance.
Fattige og fremmede skal have en chance
Ideen med at basere optagelsen på 42 på åbne test er blandt andet at få fat på de talentfulde, motiverede og engagerede unge mennesker, der ellers ikke finder vej gennem det etablerede uddannelsessystem. Blandt andet fra de fattige og urolige Paris-forstæder.
– Det kan give nogle unge, som måske er mindre bogligt stærke, men har en særlig stor interesse og mulig erfaring i teknologi, en chance, selvom de ikke vil kunne klare optagelseskravene på et traditionelt studium. Men i det danske uddannelsessystem er den sociale skævvridning slet ikke så udtalt som i Frankrig. Og Danmark er godt på vej til at opfylde ambitionerne, at 60 procent skal gennemføre en videregående uddannelse, siger ITB-direktør Morten Bangsgaard, der alligevel skynder sig at byde initiativet velkommen.
– Der er stor mangel på dygtige it-folk i både Frankrig, Danmark og det meste af Europa. Derfor ser vi meget positivt på nye metoder til at rekruttere og uddanne flere it-folk. 42 er virkelig et nyt og anderledes initiativ, som bliver interessant at følge de kommende år, tilføjer ITB-direktøren.
Det første hold studerende på 42 begynder i november.