En anden måde at gøre en forskel
Fem timer om ugen. Det er den stump IT-arbejde, der er tilbage i Søren Holdt Lorentzens hverdag.
”De timer giver mig mulighed for at holde fast i mit arbejdsområde med det yderste af neglene,” konstaterer Søren Holdt Lorentzen, der har titel af governance konsulent hos Region Hovedstadens Center for IT, Medico og Telefoni, CIMT.
Det begræder han nu ikke, for resten af ugens arbejdstimer er fyldt op med fagligt arbejde, og der er nok af meningsfulde opgaver at tage sig af som fællestillidsrepræsentant for 400 ansatte.
”Der er mange og meget forskelligartede opgaver på mange forskellige niveauer. Selvfølgelig lønforhandlinger, men det kan også være etablering af seniorordninger, støtte ved tjenstlige samtaler og meget andet. Jeg har f.eks. lige være inde over for at hjælpe et medlem med at finde tiden til at gennemgå en operation.”
Et andet aktuelt eksempel, som tydeligvis engagerer Søren Holdt Lorentzen, er at kørselsordningen er blevet ændret. Medarbejderne får ikke længere den høje takst, når de kører i egen bil i arbejdssammenhæng, og det er hverken rimeligt eller gennemtænkt, siger tillidsrepræsentanten:
”Det betyder, at det ikke kan hænge sammen økonomisk at køre i egen bil, og derfor bruger medarbejderne meget mere arbejdstid på at komme rundt med offentlig transport. Det giver i sidste enden ingen besparelse, tværtimod en merudgift. Vi opfordrer ikke vores medlemmer til noget, men giver dem regneeksempler, så de selv kan overveje, om de fortsat vil stille bil til rådighed på arbejde,” siger Søren Holdt Lorenzen, der ikke længere selv bruger sin bil til arbejdskørsel.
Jeg syntes, at det var spændende at kombinere min uddannelse som sygeplejerske med en IT-uddannelse.
Søren Holdt Lorentzen
Fra sygeplejerske til IT
At han skulle ende med at bruge det meste af sit krudt på det faglige arbejde, havde han ikke set komme, da han valgte at uddanne sig først som sygeplejerske og derefter løbende indenfor IT.
”Jeg syntes, at det var spændende at kombinere min uddannelse som sygeplejerske med en IT-uddannelse. På den måde blev det naturligt, at jeg efter seks år som sygeplejerske kom til at indgå i rollen som IT-instruktør, og den befandt jeg mig også rigtig godt i. Det var en anden måde at gøre en forskel end som sygeplejerske, men efter min overbevisning lige så vigtig.”
Da han blev ansat på sin nuværende arbejdsplads, havde han ingen forestilling om, at han ville finde endnu en måde at gøre meningsfuld forskel for andre. Det faglige arbejde havde ikke haft hans opmærksomhed som noget, han ville træde ind i – og dog, han havde i en kortere periode været tillidsrepræsentant som sygeplejerske. Men det var ikke med større lyst, at han indvilligede i at tage posten igen i Regions Hovedstadens Koncern IT, da den blev dannet i forbindelse med strukturreformen.
”Ledelsen opfordrede os faktisk til at vælge en tillidsrepræsentant, og vi havde en HK-konsulent ude. Som jeg plejer at sige: Jeg var den mindst modvillige, og derfor blev det mig. Jeg husker, at konsulenten sagde, at det nok ville kunne klares med cirka en times indsats om ugen…”
Virkeligheden blev en anden, for dengang var der 84 medarbejdere i afdelingen, siden er de blevet 900, og der har været ind- og outsourcing, strukturreform og meget andet, som har skabt dynger af fagligt arbejde til Søren Holdt Lorentzen.
”Jeg havde aldrig set det som en mulig karrierevej, så det var bestemt ikke noget dybfølt ønske som udgangspunkt, men jeg blev gradvist mere og mere optaget af det. De uddannelser, jeg fik mulighed for at tage i HK-regi som tillidsrepræsentant var spændende og meget anvendelige – min oplevelse har hver gang været, at jeg kunne gå lige hjem og bruge dem, og at der var rimeligt stort behov for min hjælp.”
De muligheder, det gav for at påvirke arbejdsvilkårene for hans kolleger, gav ham tilfredsstillelse, men i de senere år har det også været meget udfordrende:
”Det skyldes muligvis, at vi er blevet så store og topstyrede, at det er vanskeligere at komme igennem med resultater. Der skal kæmpes mere end tidligere, selv om både ledelse og medarbejdere burde være lige interesserede i at skabe en arbejdsplads med god trivsel, som kan tiltrække og holde på de dygtigste.”
Endnu dygtigere
Hvem de dygtigste er, afhænger af det behov, der er i en organisation eller virksomhed – og det har det med at ændre sig. Derfor er Søren Holdt Lorenzen optaget af, at fagforeningen skal bevare fokus på videreuddannelse af medlemmerne.
”Mange af vores medlemmer har nok en lidt urealistisk forestilling om, at det de kan, er gangbart langt ind i fremtiden. Desværre kan de få en kedelig overraskelse, hvis de mister deres job,” siger han, der aldrig selv har set noget problem i at bruge et par friaftener ugentligt på at dygtiggøre sig.
”Det er jo en fremtidsforsikring og en nødvendighed ikke mindst i IT-faget. Og så er det interessant at lære noget nyt. Sådan har jeg altid set på det, og det håber jeg, at vi kan få flere af vores kolleger til.”
BLÅ BOG \ SØREN HOLDT LORENTZEN
\ Uddannet sygeplejerske i 1988 og derefter ansat på Bispebjerg ortopædkirurgisk afdeling, siden på Fysiologisk Hospital i
Hornbæk og Psykiatrisk afdeling på Rigshospitalet.
\ Uddannede sig sideløbende på aftenkurser til edb-assistent og tog en merkonomuddannelse i informatik.
\ Fra 1995 IT-instruktør i system til patientadministration på Rigshospitalet. Uddannede sig sideløbende til datanom og tog en VUU-uddannelse i IT-strategi.
\ Fra 1998 og gennem fire år eneste danske ansatte i amerikanske Sunquest, der solgte og implementerede IT-systemer til laboratorier og patologi på hospitalerne i Københavns Amt, Aarhus Amt og Statens Serum Institut.
\ I 2003 ansat i Frederiksborg Amts Sundheds IT, og fire år senere på sin nuværende arbejdsplads,
\ Region Hovedstadens Center for IT, Medico og Telefoni. Her har han i de seneste fem år næsten udelukkende arbejdet som tillidsrepræsentant for 400 af de 900 ansatte.
\ Tillidsrepræsentant siden 2007, sidder desuden i diverse MED-udvalg, HK Kommunal Hovedstadens bestyrelse og SAMDATA\HKs bestyrelse.
\ 54 år, bor i Espergærde, gift, to voksne sønner.