Du skal selv tage ansvar
Vi inviterede et par it-folk ud på gulvet for at vise os, hvor de ønsker at gå hen med deres arbejdsliv. Billedet er klart og entydigt:
Kravene til en it-medarbejder i 2016 er flydende, dynamiske og høje – og det er hende eller ham selv, der skal indfri dem. Der kommer ikke andre og løser det.
Det svarer præcist til konklusionen i den rapport om it-medarbejdernes kompetenceudvikling, som SAMDATA\HK fik lavet i samarbejde med PROSA og IDA. Der var konklusionen:
”Ofte er det medarbejderen selv, der må tage hånd om hele processen fremfor at kompetenceudviklingen bruges strategisk til at sikre, at medarbejdernes udvikling går hånd i hånd med arbejdsgiverens behov.”
Gorm B. Reventlow siger det endnu klarere:
”Når behovet er der, så forventer arbejdsgiveren, at du har indhentet den viden og kompetence på forhånd,” siger it-udvikler og tillidsrepræsentanten fra Aarhus Business College og tilføjer:
”Det er ikke som før, hvor arbejdsgiverne meldte klart ud og sagde, at vi får behov for det-og-det, så nu sender vi dig på kursus.”
Jeg balancerer
En verden i forandring og et dynamisk, fagligt miljø stiller høje krav til medarbejderne – for samtidig skal der også hver dag leveres gode og stabile løsninger til brugerne. Det er derfor ikke bare nok at holde balance i den livlige og hoppende abe, der er landet på it-medarbejdernes skuldre. Begge ben skal fortsat holdes stabilt på jorden.
”Ånden, tankegangen og den måde, vi er begyndt at arbejde på er, at hver dag ikke ligner hinanden. Du skal forandre, du skal finde nye løsninger, du skal finde nye måder at tænke på, siger Gorm B. Reventlow og tilføjer:
”Jeg har det fint med det.”
Det har hans kollega fra Aarhus Universitetshospital, Lars M. Klavsen, også. Men omvendt har han også fokus på stabil og kontinuerlig drift. Hverdagen skal fungere, selv om udfordringerne skifter hele tiden.
”Selv om der er mange forandringer, så er vi stadig i en balance, hvor vi hver dag skal levere nogle velfungerende standard til brugerne. Vi har både kravet til dynamisk udvikling og stabil hverdag. Det er en balance, som jeg står midt på,” siger Lars M. Klavsen.
It-medarbejderen har aben
SAMDATA\HK-magasinet har bogstavelig talt skubbet de to it-medarbejdere ud på gulvet for at få dem til at give deres bud på, hvorfor det er så komplekst at få puslespillet om efteruddannelse til at gå op.
I teorien har både medarbejdere, arbejdsgivere og fagforening en fælles interesse i at give de efterspurgte og værdifulde it-medarbejdere de bedste, aktuelle og opdaterede kompetencer.
I praksis har mange af SAMDATA\HK’s medlemmer relativt kort og lidt uddannelse. Et paradoks, som vi har prøvet at kaste lys over ved at invitere Gorm og Lars ud på gulvet.
Undervejs var der både tænksomme miner og seriøse overvejelser bag de enkelte valg. Men ingen tvivl om ståstedet, når de havde fundet deres plads i svarene.
”Vi skal selv tage ansvar for vores kompetenceudvikling,” lyder det fra Gorm B. Rewentlov.
”Du er forpligtet til selv at vise vejen, til at komme med gode input til, hvad du vil fremover,” tilføjer Lars M. Klavsen.
(Fotos: Martin Dam Kristensen)
Hvordan oplever du dit arbejde?
Gorm (rød trøje): Du skal forandre, du skal finde nye løsninger – nye måder at tænke på. Det har jeg det fint med.
Lars (blå trøje): Der sker mange forandringer, men vi skal stadig også levere noget stabilt til brugerne.
Hvad er dit syn på efteruddannelse?
Gorm (rød trøje): Vi er nødt til at følge med. Det er en konstant udfordring.
Lars (blå trøje): Du skal være forandringsvillig og følge med, hvor det sker.
Hvorfor skal du efteruddanne dig?
Gorm (rød trøje): Opgaverne bliver flyttet rundt. Derfor har jeg taget det mindset, der hedder: Jeg får nye udfordringer – ikke at opgaver bliver taget fra mig.
Lars (blå trøje): Jeg står med et ben i hver lejr, fordi det er utrolig vigtigt at levere varen – ikke bare lave forandringer. Men du skal også have i baghovedet, at du skal søge nye muligheder. Det er godt at have nogle andre kompetencer end det, man arbejder med i hverdagen. Du skal tænke to skridt frem. Det er blandt andet efteruddannelse.
Hvad ønsker du dig af din efteruddannelse?
Gorm (rød trøje): Specialisttankegangen er død. Det er et kæmpe område, hvis du stræber efter at blive specialist, så er du en døende race. Vi er nødt til at satse på generel viden – det har en større værdi.
Lars (blå trøje): Der er stadig brug for certificeringer. Men vi er også generelt nødt til at have koncepter, nogle standarder, så vi kan implementere noget, der giver mening.
Hvilke forventninger har din arbejdsgiver til dine kompetencer og din uddannelse?
Gorm (rød trøje): Når behovet er der, så forventer arbejdsgiverne, at du har orienteret dig og har fundet viden på forhånd. Tidligere sagde de: Vi får behov for det-og-det, så nu sender vi dig på kursus. Nu siger de: Vi har behovet, hvorfor har du ikke lært det? Du er nødt til at sætte dig ind i virksomhedens interesser, strategi og mål.
Lars (blå trøje): Du skal være forandringsvillig og følge med, der hvor det sker. På Universitetshospitalet bliver der stillet høje krav til it, der skal understøtte arbejdsgange og processer. Som medarbejder er du nødt til at følge med udviklingen.
Hvordan er dine udfordringer i forhold til arbejde og efteruddannelse?
Gorm (rød trøje): Det er en forældet tankegang at tænke: Jeg har opnået det ypperste inden for mit fag. Jeg har ikke behov for mere uddannelse. Desværre er det tit den, jeg møder blandt mine kolleger.
Lars (blå trøje): Det er rigtig vigtigt at flytte sig. Men man kan ikke bare flytte sig for at flytte sig.
Hvordan opfatter dine arbejdsgiver dine erfaringer og kompetencer?
Gorm (rød trøje): Du skal selv være oppe på beatet. Min arbejdsgiver opfatter ikke min viden og kompetence som værdiløs, det er ikke derfor jeg står på den her side. Han forventer, at jeg følger med og holder mig efteruddannet – ligesom jeg forventer, at du møder til tiden.
Lars (blå trøje): Jeg tror generelt ikke, at det har den store værdi, hvis du har fundet noget på nettet og kaster det ind i dit arbejdsliv. Chefen vil sige, at det giver ikke plus-plus, fordi der er i forvejen lavet specifikke planer.
Aksen til venstre viser: Arbejdsgiverens interesser. Til højre: Mine interesser. Øverst: Markedets behov.
Hvad vægter du, når du skal vælge uddannelse?
Gorm (rød trøje): Hvis jeg begynder at udvikle mig i den retning, som arbejdsgiveren forventer, så kommer jeg til at køre træt i det på et tidspunkt. Og så bliver jeg bare en dårlig medarbejder. Jeg vil hellere udvikle mig inden for noget, som jeg interesserer mig for – og som jeg tror vil ramme et markedsbehov. Hvis det ikke rammer arbejdsgiverens behov, så er det bedre for alle parter, at jeg finder mig et nyt sted at arbejde.
Lars (blå trøje): Jeg er nødt til at tage udgangspunkt i mig selv. Hvad jeg vil og hvad jeg kan. Ellers fungerer jeg ikke, og sådan har de fleste andre det sikkert også.