STUDERENDE: IT-KVINDERÅDET HAR RAMT RIGTIGT
”Jeg har altid været ret god til at arbejde med drenge, så det gør mig ikke så meget, at der kun er to andre piger på uddannelsen. Men det havde været rart, hvis der havde været nogle flere piger at snakke med.”
”Lige nu er der tre piger i min klasse. Vi var faktisk flere på holdet, men efter første semester var der mange der droppede ud af både piger og drenge,” fortsætter Ina Duelund Andersen, der læser på overbygningsuddannelsen webudvikling på Erhvervsakademi Aarhus (EAAA).
Inden da har hun færdiggjort en uddannelsen som multimediedesigner på Erhvervsakademi MidtVest i Herning. Hun valgte IT-uddannelsen, fordi hun på HTX-studiet var blevet interesseret i at programmere.
”Lige nu er der tre piger i min klasse. Vi var faktisk flere på holdet, men efter første semester var der mange der droppede ud af både piger og drenge.”
Ina Duelund Andersen, Studerende EAAA
Mange hopper fra
Alligevel kan hun udmærket forstå, hvis kvinder ikke føler sig tiltrukket af IT-uddannelser som disse. Mange kommer let til at føler sig kørt bagud af de mandlige elever, der synes at have et forspring.
”Måske de også beskæftiger sig med det i deres fritid. Jeg tror, at der er ret mange piger, som også vælger det fra, fordi der i forvejen ikke er ret mange piger, der læser det.”
At der er et problem med en skæv kønsfordeling på hendes og andre IT-uddannelser er Ina Duelund Andersen ikke i tvivl om. Her kan IT-Kvinderådets rapport med en række anbefalinger til arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner om, hvordan de kan tiltrække og fastholde flere kvinder i IT-branchen, være med til at gøre en klar forskel, mener hun.
”Rapporten er rigtig god, fordi den kommer i dybden med problemerne. Der var faktisk ret mange ting, jeg ikke selv var klar over. Det var rigtig spændende læsning. Og de kommer med nogle gode punkter ift., hvordan vi kan forbedre situationen,” siger Ina Duelund Andersen.
Trist problem
Selv var hun specielt overrasket over, at mange kvinder bliver udsat for chikane enten på arbejdspladserne eller på uddannelserne.
”Jeg har ikke selv været påvirket af det, men jeg kan godt se fra andre steder, at det er et problem. Og det gør mig trist, at det er så stort et problem, som rapporten påviser. Jeg tror, at det er meget vigtigt, at virksomhederne har en meget klar politik for den slags. Det vil give folk en sikkerhed for, at der bliver taget hånd om det. Så det ikke bare bliver tiet ihjel,” siger Ina Duelund Andersen.
Men for hende er der en hurdle, som kan være afgørende for, om rapporten kommer til at gøre en forskel.
”Hvis ikke virksomheder og uddannelser følger deres anbefalinger eller forsøger at lære fra de gode eksempler som f.eks. IT-Universitetet, kommer der ikke til at ske noget. Jeg kan kun opfordre dem til at tage anbefalingerne alvorligt.”
Ina Duelund Andersen skal nu i praktik i en virksomhed, der har en anden kvindelig praktikant i en anden afdeling, der arbejder med nogle af de samme ting. Det vil være med til at gøre hendes forløb nemmere, tror hun.
\ 2020-21: Læser webudvikling på Erhvervsakademi Aarhus.
\ 2017-2019: Multimediedesigner på Erhvervsakademi MidtVest i Herning.
\ 2014-2017: HTX på Herningsholm Erhvervsgymnasium i Herning.
\ 2013-2014: 10. klasse på Dansk Husflids Efterskole i Skjern.