NY STUDIEORDNING: NU ER MULTIMEDIEDESIGNERE ENDNU MERE RELEVANTE FOR ERHVERVSLIVET
”Uddannelsen til multimediedesigner var tidligere for bred. Smørret blev smurt for tyndt ud over brødet. Det var godt for de helt små virksomheder, hvor multimediedesignere kunne være blæksprutter. Men for de lidt større virksomheder var de for fagligt svage.”
Det var i korte – og meget grove – træk konklusionen, da man i 2018 lavede et fagligt kasseeftersyn af multimediedesigneruddannelsen, fortæller Per Søgaard Toft, uddannelseschef på IBA Erhvervsakademi Kolding. Som en konsekvens af det, valgte man at gøre studieordningen mere fokuseret fagligt ved at give de studerende bedre kompetencer til at programmere.
”Vi har flyttet det fagligt over på brugerinvolvering, brugergrænseflader, programmering og interaktion. Det udgør nu halvdelen af uddannelsen,” siger han.
Tidligere har uddannelsen haft et ry i retningen af, at hvis du ikke kunne blive andet, kunne du altid blive multimediedesigner. Sådan var det i gamle dage, men i dag er virkeligheden en helt anden.
Per Søgaard Toft
Uddannelseschef IBA Erhvervsakademi Kolding
”Men det er stadig en uddannelse, som producerer nogle meget fleksible medarbejdere. Som multimediedesignere kan de både stå for videoproduktion, bestride jobbet som website manager og meget mere. Derfor er det en meget holistisk uddannelse, som kan gå ind i mange forskellige funktioner,” siger uddannelseschefen.
MULTIMEDIEDESIGNERUDDANNELSEN KORT
Multimediedesignere arbejder med alle niveauer af den digitale designproces. Man arbejder bl.a. med design og udvikling af webløsninger, digitale brugeroplevelser og indholdsproduktion til digitale medier. Uddannelsen består af obligatoriske elementer, valgfrie elementer og en praktikperiode.
Uddannelsen består af fem fagområder:
\ Brugergrænsefladeudvikling vedrører design og udvikling af digitale løsninger med særlig vægt på brugergrænseflader.
\ Brugeroplevelser handler om udvikling af digitale brugeroplevelser.
\ Indholdsproduktion fokuserer på produktion af indhold til digitale medier.
\ Forretning handler om forretningsmodeller, dataforståelse og virksomhedens eksistensgrundlag.
\ Teknologi zoomer ind på de teknologier, der indgår i digitale medieprodukter og produktion af digitale medier
Under valgfag/lokale fagelementer specialiserer den studerende sig i et konkret emne inden for multimedieproduktion. Der bliver udbudt forskellige valgfag på de forskellige erhvervsakademier. Der veksles mellem holdundervisning, forelæsninger, workshops og større projektopgaver.
Uddannelsen foregår i Esbjerg, Grenaa, Herning, Kolding, København, Køge, Lyngby, Nykøbing F, Odense, Skive, Slagelse, Sønderborg, Aalborg og Aarhus.
Uddannelsen afsluttes med et eksamensprojekt og en mundtlig eksamen.
Kilde: Uddannelsesguiden.
Tilpasser uddannelsen lokalt
Samtidig er der med den nye studieordning givet mulighed for, at de forskellige erhvervsakademier, som udbyder uddannelsen, kan tilpasse det efter den efterspørgsel, som de oplever i deres lokalområde.
”Hos os har vi valgt at tilbyde de studerende at specialisere sig enten i webudvikling eller digital markedsføring. Det har vi gjort efter at have set på virksomhederne i vores område. Vi lagde os fast på webudvikling og digital markedsføring, fordi vi har mange virksomheder indenfor det felt i området,” siger Per Søgaard Toft.
Han tilføjer, at mens en multimediedesigner stadig er en meget fleksibel uddannelse, som kan gå ind i mange forskellige funktioner på en arbejdsplads, har IBA Erhvervsakademi Kolding valgt fokusere på at uddanne de studerende særligt indenfor programmeringssproget Javascript. Netop fordi man har vurderet, at der både er brug for IT-medarbejdere, som kan varetage brugergrænsefladerne og brugeroplevelsen, altså alt det, som er nært på brugerne.
Ny navn eller holde på det gamle?
Efter Per Søgaard Tofts beskrivelse af ændringerne af uddannelsen, er et af de spørgsmål, der melder sig: hvis uddannelsen nu er ændret så meget, både i selve studieordningen, som gælder for alle de erhvervsakademier, som udbyder uddannelsen, og de lokale tilpasninger, hvorfor har man så ikke gjort rent bord, og givet uddannelsen et helt nyt navn?
I sit svar peger uddannelseschefen på IBA Erhvervsakademi på, at uddannelsen fra gammel tid har haft en – retfærdigt eller ej –lidt træls bagage at slæbe rundt med. ”Tidligere har uddannelsen haft et ry i retningen af, at hvis du ikke kunne blive andet, kunne du altid blive multimediedesigner. Sådan var det i gamle dage, men i dag er virkeligheden en helt anden,” siger han.
Per Søgaard Toft understreger, at man har haft spørgsmålet om nyt navn eller ej oppe at vende flere gange de sidste tre år.
”Men nu er virksomhederne faktisk begyndt at søge efter multimediedesignere i jobopslag. Det har de ikke gjort tidligere. Så nu er uddannelsen slået fast i markedet,” siger han.
Først syn for sagen i år
Men inden vi bliver alt for optimistiske, understreger Per Søgaard Toft, at mens det foreløbigt ser meget positivt ud, får man først rigtigt syn for sagen, når de første multimediedesignere på den nye studieordning bliver færdige med uddannelsen her til sommer.
”Vi ved ikke på nuværende tidspunkt, hvor meget eller hvor lidt det har hjulpet. Det er faktisk nu her, at de første studerende på den nye studieordning er gået i praktik,” siger han.
Ifølge Per Søgaard Toft kommer de første indikationer, når der bliver holdt praktiksamtaler. Her er hans undervisere ude at tale med virksomhederne. Men selv vil han være mere sikker i sin sag, når de studerende skal til at skrive deres hovedopgaver sammen med virksomhederne.
”Men lad os nu se, hvordan virksomhederne oplever de nye studerende. I hvert fald har vi gjort vores bedste for at målrette uddannelsen til fremtidens behov.”
\
LÆS MERE
I artiklen Bare jeg får lov til at kode, kan du møde Maja Nørbjerg Jensen studerende på multimediedesigneruddannelsen i Aarhus og hendes underviser Rasmus Cederdorff.