Studerende bidrager til et mere klimavenligt internet
Af Laura Na Blankholm
laurana.blankholm@gmail.com
“Da jeg lavede min BA (Bachelor, red.) kiggede jeg på, hvordan man kan lave mere bæredygtige hjemmesider. I bund og grund handler det om, hvordan man kan gøre CO2-aftrykket pr. besøg lavere. Man kan gøre det på mange måder, men det handler om at sende så lidt data som muligt til klienten. Det er særligt videoer og billeder, som udleder meget CO2. Der er også de ting, man prøver at gøre i forvejen i forhold til at målrette hjemmesiden som f.eks. at optimere filstørrelsen, så siden loader hurtigere eller sætte de rigtige cache-indstillinger. Og gør man det lidt mere, end man plejer, så bliver hjemmesiden grønnere.
Man bør derfor tænke over, hvad brugeren virkelig skal have ud af et site, om det er nødvendigt, at der f.eks. er en video med autoplay, hvis det ikke er nødvendigt”.
Præcis med søgeord
”Jeg læste i en bog, at internettet udleder lige så meget CO2 som hele Tyskland og som flyindustrien. Det er noget, som gør det håndgribeligt for mig. SEO (søgemaskineoptimering), som jo er noget, alle går op i, har også en indvirkning på hjemmesidens CO2-aftryk. Hvis man er mere præcis med sine søgeord på siden, så er der heller ikke en masse irrelevante brugere, der havner på siden.
Det er ikke så alment kendt, at internettet har et så stort CO2-aftryk, så måske er en bæredygtig hjemmeside ikke et selling point endnu, men det er performance og SEO til gengæld, som er sideeffekter af en mere grøn hjemmeside.
Den store udfordring er selvfølgelig medier som Instagram, TikTok og YouTube, der indeholder sygt meget videomateriale, og hvor folk sidder og bladrer det igennem. Vi kan gøre nok så meget på mindre hjemmesider, men det er et sandkorn på en strand i forhold til de her giganter. Men en del af det er også brugerens opførsel, og vi kan tænke over at ændre vores adfærd. Vi affaldssorterer også uden at stille spørgsmål. Jeg er ikke en typisk mediebruger, da jeg ikke bruger så mange sociale medier, men det er ikke, fordi jeg er frelst”.
Er selv 27 år
”Men jeg tænker mere over, hvordan jeg selv kan udvikle noget og føre nogle tanker ud i et projekt, hvor man har bidraget til det store billede ved f.eks. at optimere et site en smule mere. Jeg er selv 27, men mine klassekammerater er den generation, som føler, at det er alle dem og deres børn, klimaforandringerne går ud over.
Og de vil tage et ansvar på alle parametre, de ved eksisterer. Der er en ufrivillig uvidenhed om de har spørgsmål, og jeg har oplevet, at da jeg fortalte om internettets CO2-udledning, at der var stor interesse.
Derfor kunne det være godt, hvis IT-branchen også kunne være med til at kommunikere til brugere omkring CO2-udledning. Det er ikke et stort fokus i branchen nu, men omvendt ved jeg, klima og grøn omstilling er noget mange tænker over, og går op i.”
\
“Det er ikke så alment kendt, at internettet har et så stort CO2-aftryk, så måske er en bæredygtig hjemmeside ikke et selling point endnu, men det er performance og SEO til gengæld, som er en sideeffekt af en mere grøn hjemmeside.”
Mathias Jensen, KEA