Spil-drengene i Pilestræde
Året er 2009 og en hel stribe små, danske spil-virksomheder, står over for at blive hjemløse.
Det er egentlig startet positivt i ITU’s inkubationsmiljø kaldet 5. Unit, der holdt til i KUA’s lokaler på Amager. Blandt firmaerne er Lars Henriksens Apex Virtual Entertainment, der bl.a. har udgivet Gummi T til iPhone. Udviklerne er glade for det interne samarbejde mellem firmaerne og for universitets-tilknytningen. Men det får en brat afslutning, da bygningerne skal rives ned.
Den danske computerspilsuddannelse DADIU, Producentforeningen, DR, Diginet Øresund og en række af de mindre spilfirmaer, herunder Apex med Lars i front, arbejder på at få etableret et officielt ”Computerspillets Hus” i samarbejde med Københavns kommune.
Ideen er at sikre et flow af nye talenter fra spiluddannelsen ind i et inkubationsmiljø med fokus på de aktuelle computerspilteknologier og forretningsforståelse. Men på trods af mange fine rapporter, som viste de positive effekter ved et sådant ”Computerspillets hus”, var der ingen fremgang at spore i bearbejdningen af kommunen, som gerne skulle stille en grund til rådighed.
De første virksomheder begyndte at flytte fra 5. Unit, og blev spredt i hele københavnsområdet.
Helt tilfældigt falder et af spiludviklingsfirmaerne, Press Play (Se også historien: Fra milliongæld til Microsoft-millionær) over nogle lokaler i Pilestræde, som ikke er urimeligt dyre. Men lokalerne er større end Press Play selv skulle bruge, og de inviterer helt naturligt de gamle naboer fra 5. Unit med for at dele husleje og lokaler. Snart er Pilestræde fyldt med spilfirmaer.
Et overflødighedshorn af viden
Lars Henriksen fremhæver samarbejdet på tværs af de forskellige firmaer – og kampånden: ”Det er os, de danske udviklere imod resten af verden, mere end der er tale om indbyrdes konkurrence. Selv når der søges om samme pulje af støtte og bydes på de samme projekter.” Men det er ikke den eneste fordel, understreger han.
Det er os, de danske udviklere imod resten af verden.
Lars Henriksen, CEO Apex Virtual Entertainment
”De forskellige firmaer har hver deres speciale og er sjældent i direkte konkurrence. De forskellige specialer udnyttes godt på tværs af virksomhederne, og der er næsten altid nogen, som sidder inde med specialviden og udviklererfaring inden for alle specialeområder inden for spiludvikling. Så hvis et firma lander en god opgave inden for en ukendt teknologi, er der altid mulighed for sparring og erfaringsudveksling.” Lars kender eksempler på udlån og bytte af udviklere og ikke mindst hjælp ved spidsbelastninger.
Thomas Hentschel Lund, CEO fra Full Controll tilføjer, at spilhuset, som det ser ud i dag, egner sig godt til firmaer med en meget organisk vækst: Det er et konstant puslespil at få de forskellige virksomheder til at passe ind på de forskellige etager på adressen. Men det giver en god sikkerhed for virksomheden, at der er mulighed for at vokse og skrumpe alt efter behov. For de ansatte giver adressen en god mulighed for at arbejde for flere forskellige virksomheder alt efter, hvor der er arbejde.
Thomas flyttede af samme grund sin virksomhed fra Sverige og til Pilestræde for at opnå den synergieffekt, som opstår på adressen. ”Her er 2 + 2 ofte mere end 4,” konkluderer han.