SLUK DINE GHOST-SERVERE OG HALVÉR DIT SITE
”Vores første firmawebsite kunne være på 2 stk. 3½”-disketter,” husker Peter Solow.
Han begyndte at lave websites for 25 år siden – stort set samtidigt med, at browseren blev opfundet og lige før Jakob Nielsen blev usability-guru. I dag ser det lidt anderledes ud.
”Jeg tjekkede lige i denne uge, og fandt ud af, vores nuværende site ville fylde 900 disketter, men det er ikke fordi det kan mere end det gamle site. Dengang var vores raison d’être, at vi ville hjælpe folk med at få så meget ud af deres digitale potentiale. Det er faktisk det samme, vi laver i dag. Men alting er bare blevet mere kompliceret.”
Det irriterer ham en hel del, for tingene kunne gøres simplere og bedre – også for klimaet.
Ryd op, slet, simplificér
Peter Solow arbejder i dag for Strømlin, og når firmaet får en ny kunde ind, går den første opgave ofte ud på at få overblik over, hvad der findes af indhold på kundens nuværende website.
”Vi har haft kommunale kunder, hvor deres website indeholdt 7.000 sider. Vi satte en UX’er til at gennemgå alle sider og opdele dem efter, hvor nødvendige de var. Kun 10 pct. af siderne var der på grund af lovkrav, resten sendte vi ud til den ansvarlige redaktør, der skulle begrunde, hvorfor siderne skulle forblive på sitet. De fleste redaktører hørte vi aldrig fra – sikkert fordi ingen ville savne siderne.”
Oprydning i den størrelsesorden sparer selvfølgelig en masse serverplads og dermed i sidste ende energi, men hovedparten af besparelsen ligger to andre steder, understreger Peter Solow. ”
Det koster mange hundrede kroner at fremstille bare en sides tekst. Det handler både om udgifter til arbejdskraft men også om IT-udstyr og kontorplads.”
”Men de mange overflødige sider gør også sitet tungere at navigere i for brugerne. Det handler om at koge sitet ind, så folk ikke skal igennem syv sider, hvor man kan nøjes med en. Sørg også for at lave en simpel navigation, så det er nemt at komme fra din landing-page til det indhold, som brugeren reelt skal bruge. Det sparer både tid, serverkraft og energi,” understreger Peter Solow.
Han foreslår, at man tager et grundigt kig på sitets bounce-rate.
”En høj bounce-rate er ikke bare tegn på dårligt indhold. Det er spild af folks tid og spild af indhold. På store sites, med tusindvis af sider, tiltrækker man i virkeligheden en masse brugere, der slet ikke skal være der. Det er som, når fiskerne får en masse bifangst med i nettet, som de må smide ud. Det er både forurening og spild af ressourcer.”
PETER SOLOWS 6 GODE RÅD TIL BÆREDYGTIG WEBUDVIKLING.
1. Optimér billeder
Brug de rigtige formater og sørg for at servere billeder i rigtige størrelser
2. Optimér fonte
Sørge for at minimerer vægten af fonte. Der er ofte et overhead af symboler i en font, som man kan fjerne. Overvej om hver eneste font fil er nødvendig
3. Fjern alt unødvendigt indhold og simplificer brugerrejsen
God IA og UX kan have en stor påvirkning på et websites CO2 aftryk
4. Vær varsom med video
Video fylder ekstremt meget. Tjek om det reelt har gennemslagskraft før du bliver ved med at fylde på sitet
5. Overvej om alle de eksterne tracking scripts er nødvendige
Opvejer deres værdi den ekstra payload som de pålægger brugeren, og hvornår har du sidst brugt det til noget
6. Komprimer koden
Mindre payload = mindre CO2
Hvor står dine ghost-servere
Et af de steder, hvor han mener, at der er rigtigt meget at hente, er at rydde op i serverparken. Da han selv arbejder med udvikling af websites, ved han, at man nemt lige smider en test-server i luften på et nyt projekt.
”Men vi glemmer at rydde op efter os. Ifølge en rapport så bliver 20-30 pct. af alle servere reelt ikke brugt. Det er spild af IT-udstyr for 200 milliarder kroner på verdensplan. De blev måske oprettet som test-servere eller det er sites, der kun blev brugt til en enkelt konference, men nu er de blevet til ghost-servere, som bare fylder.”
Når de gamle ting ligger og flyder, er det, fordi det er nemmere bare at lade tingene ligge, vurderer han.
”Det er ret nemt at få tilladelse til at starte en server. Men når man så skal rydde op nogle år senere, så er der ingen, der tør tage ansvaret, for ingen kender hele historikken og ingen har hele overblikket, og så kører de bare videre. Det er rent spild og unødvendig misbrug af ressourcer,” mener Peter Solow.
”Simplificér jeres løsninger. Ikke bare fordi det giver bedre løsninger for kunderne, men hver eneste sides tekst koster mange hundrede kroner at fremstille.”
Peter Solow, Strømlin
97 pct. font-spild og unødvendig tracking
Hvor mange andre diskussioner om klimaet forbliver på et overordnet niveau, så er Peter Solow fyldt med konkrete og brugbare råd. Han opfordrer til, at man kigger kritisk på de mange delelementer.
”Hvis man dykker ned i det, så indeholder en typisk font-pakke 2.000 karakterer, men reelt er der aldrig brug for mere end 100. Reelt er der tale om 97 pct. dødvægt. Typisk ligger der tillige 2-3 fonttyper på et site, der også ligger i forskellige varianter – men kunne spare en del MB ved at tynde ud i det,” mener Peter Solow.
Han er også kritisk, når det kommer til både fotos og video, hvor han synes, man skulle gøre sig mere umage.
”Man bør selvfølgelig tjekke, at man kun serverer billeder i den rette størrelse. Alt for tit er det bare store billeder, der så bliver nedskaleret, men stadig fylder. Det samme gælder med animerede gif’s hvor man burde bruge animerede svg-filer, CSS-animationer eller små optimerede videoklip, der ofte fylder langt mindre.”
De fleste sites er også fyldt til randen med tracking, og reelt kan man dykke ned i statistikken, og man kan se præcist, hvor mange der klikker til og fra de sociale medier, og præcist hvilke sider der bliver læst.
”Men al den tracking ligger og kalder en hel masse servere på tværs af alle mulige platforme, og reelt står der enorme serverparker og varmer kloden op, mens de holder øje med om nogle få brugere evt. klikker på et Facebook- eller Linkedin-logo.”
”Men bruger du reelt al den statistik, eller står de servere bare og sender statistik på tværs af kloden år efter år? Måske kunne man slå det meste af det fra, når man først har set, hvad folk klikker på. Det ændrer sig jo ikke synderligt,” konstaterer Peter Solow tørt.
Vores hjerne snyder os
Han peger på, at vores hjerne på mange måde snyder os. Hele opgaven med at sætte sig ind i andres tanker og hele strukturen i et gammelt website er trættende.
”Vi synes, det er fedt at købe nye ting, og på samme måde synes vi, det er fedt med nye gadgets, men også at bygge nye websites.”
”Det er sjovere at lave et nyt server-setup og skabe et projekt fra bunden, hvor man selv kan sætte sit præg på det hele. Men måske skulle vi bare rydde op i det, vi allerede har.”
Han sammenligner med det gamle råd om at gennemgå tøjskabet, før man følger ens instinkt og halser ud for at købe nyt tøj på udsalg: Der findes helt sikkert nogle oversete skjorter bagerst i skabet, som man nemt kunne gå med. Og det tøj, du ikke har gået med det seneste år, kunne helt sikkert gøre gavn i en genbrugsbutik.
”Hvis du forestiller dig, at du fjerner alle de sider på internettet, der ikke har været brugt det sidste år, så ville besparelsen være enorm. Der er milliarder af sider på nettet, men det er kun 10 pct., der reelt bliver brugt.”
Sluk for det bras
Peter Solow er godt klar over, at de mange små og store tekniske råd ikke redder verdens klima, men han håber, at IT-branchen på den måde kan give et bidrag. Og så har en sidste bøn.
”Der er meget lort derude. Lige fra kattevideoer til fjollede Youtube-kanaler, der kun handler om at unboxe billigt bras købt på Alibaba – for at smide det væk. Måske behøver vi ikke uploade endnu en video og måske skulle vi rydde op i gamle billedarkiver, der ligger i backup på både Google, OneDrive og Dropbox. Måske skulle vi komme med vores lille miljøbidrag ved at slukke for bare noget af det alt sammen.”
\
BLÅ BOG FOR PETER SOLOW
2019 – Strømlin, Partner og Head of Interface development
2000 – 1508, Partner og Head of Interface development
2020 – Niels Brock, Advisory Board for UX-design, HHX
2019 – DI, Fagligt udvalg for Digital Media uddannelser
2018 – KEA, Medlem af uddannelsesudvalget