SÅDAN SKAL IT-MEDARBEJDERE INDRETTE SIG PÅ AI-FREMTIDEN
Hvor mange mennesker vil ende med at være overflødige i en fremtid, hvor generativ kunstig intelligens, AI, overtager flere og flere arbejdsopgaver? Skal vi være bange for, at der bliver brug for langt færre IT-folk på arbejdsmarkedet? Ikke ifølge Jens Riis Andersen, partner i McKinsey & Company, en af verdens største konsulentfirmaer med kunder både i det offentlige som i den dyre del af erhvervslivet.
”Selvfølgelig vil også de IT-professionelle blive påvirket af udviklingen, hvor mange funktioner vil kunne automatiseres med generativ AI, men det er kun én af effekterne. Der bliver jo samtidigt skabt en masse nye jobs, da disse teknologier også genererer ny efterspørgsel,” siger han.
”Det er jo klart, at hvis du er programmør, og din kollega ved skrivebordet ved siden af dig kan lave 20-30 pct. mere end dig, har de en fordel.”
Jens Riis Andersen
Slår igennem hurtigere
McKinsey & Company er netop udkommet med en 68 sider lang rapport, The economic potential of generative AI, der forsøger at give nogle svar på, hvad det er for en fremtid, som venter os. Og med os mener konsulenterne bag analysen alle dele af det arbejdsmarked, hvor de fleste af os tjener vores månedsløn.
Inden vi lader Jens Riis Andersen fortsætte, er det klogt at holde sig for øje, at mens mange teknologier som regel tager lang tid at få et fuldt gennemslag i alle dele af hverdagene på jobbet, ser generativ AI-systemer som f.eks. ChatGPT, SEO.ai eller DALL-E ud til at have slået igennem på meget kort tid. Hurtigere end set før, fremhæver mange endda.
Generelt er Jens Riis Andersen ikke pessimistisk. Næh, egentlig tværtimod. Og heller ikke når det gælder de IT-professionelle. Han peger på, at der allerede er kommet AI-redskaber ud på markedet til IT-medarbejdere som f.eks. de såkaldte Copilots.
”De hjælper programmører med at blive meget mere effektive til at producere kode,” understreger Jens Riis Andersen.
Alle mulige personlige AI-assistenter
Han henviser til en helt ny amerikansk analyse, der viser, at programmører endda kan blive mellem 20 og 30 pct. mere effektive.
”Jeg har set analyser, som kommer frem til endnu større forbedringer. Og det er jo ret voldsomme tal opnået fra den ene dag til den anden. Husk på, at det er det, vi taler om med de tools, som kommer ud på markedet nu,” siger Jens Riis Andersen.
Ifølge ham er udviklingen ikke begrænset til bare programmørerne. Udviklingen vil ramme langt bredere. Vi kommer til at se alle mulige personlige AI-assistenter, som kan understøtte alt fra helpdesk-medarbejdere til IT-konsulenter. Men hvad så? Hvornår skal IT-professionelle begynde at kigge sig nervøst over skulderen efter de AI-redskaber, der på sigt vil erstatte dem?
”Det vi kan se, når vi opgør det, er, at der er størst potentiale for at automatisere IT-jobs, når det gælder om at indsamle og behandle data. Så alle jobs inden for IT vil blive berørt, men det kommer til at ske på forskellige måder,” siger Jens Riis Andersen.
I næsten samme åndedræt fortsætter han:
”Med generativ AI har vi fået digitale redskaber, vi selv kan videreudvikle. Alle mulige virksomheder og det offentlige vil før eller siden begynde at anvende den type teknologi, og tilpasse den til deres særlige behov.
Det betyder, at IT-medarbejdere skal være klar til at arbejde med den, fordi det er der, hvor der vil være efterspørgsel. Vi får brug for at efteruddanne og opkvalificere folk til at arbejde med de nye teknologier.
Efteruddannelse bliver det helt store tema i den nærmeste fremtid, understreger Jens Riis Andersen.
Han fremhæver, at McKinsey & Company netop nu arbejder på at omsætte den engelsksprogede rapport (overordnede konklusioner opsummeret i faktaboksen) til en dansk virkelighed, hvor man vil sætte to tykke tusch-streger under vigtigheden af, at der vil være de rigtige muligheder for efteruddannelse og opkvalificering af medarbejderne. Her vil fagbevægelsen med bl.a. HK og SAMDATA spille en afgørende rolle i den indsats.
AI-Kolleger har en fordel
Jens Riis Andersen fremhæver, at vi vil komme til at se, at der også blandt medarbejdere vil være en bevægelse hen mod at ville anvende AI-redskaber i det daglige.
”Det er jo klart, at hvis du er programmør, og din kollega ved skrivebordet ved siden af dig kan lave 20-30 pct. mere end dig, har de en fordel. Så vi vil se en udvikling, hvor stadig flere har et incitament til at tage de redskaber i brug.”
Jens Riis Andersen fremhæver, at der er argumenter for, at de gode programmører vil blive endnu bedre med de nye AI-værktøjer. Ja, men hvad så med de andre, kunne man fristes til at spørge.
”Vi hører mange, som siger, at AI-redskaber også vil være med til at løfte de andre programmører, som måske ikke har været så længe på arbejdsmarkedet. På den måde vil vi se en positiv effekt generelt. Nu taler vi om programmører, men det er bestemt ikke begrænset til denne gruppe. Arbejder du som konsulent i IT-branchen vil du få adgang til personlige assistenter, som kan hjælpe dig i din omgang med dine kunder, hvor du måske bliver bedre til at undervise dem i, hvordan de skal anvende et givent program,” siger Jens Riis Andersen.
Færre af dem her
Men, og der er et men. Ifølge ham kommer vi ikke uden om, at der vil være jobs, som helt eller delvist kan overtages af kunstig intelligens. Og ja, det betyder, at der er kolleger, hvis opgaver forsvinder.
”Men bare husk på, at vi kommer at se nye opgaver opstå som følge af den nye teknologi. Og det vil skabe nye jobs. Jeg tror, at beskeden er, at generativ AI kommer til at påvirke alle dele af IT-branchen. Det er simpelthen ikke noget, som man har råd til blot at ignorere. Vi er simpelthen nødt til som land at forberede os på den udvikling,” siger Jens Riis Andersen.
Det store udestående spørgsmål er, hvornår udviklingen vil slå igennem for alvor. Da han får det spørgsmål, henviser Jens Riis Andersen til en analyse, som den danske del af McKinsey & Company udsendte i 2016-17.
”Her talte vi med nogle af verdens førende eksperter. På baggrund af det, vurderede vi, at op mod 40 pct. af danskernes arbejdstimer kunne automatiseres. Her var reaktionen, at det kunne da ikke lade sig gøre.”
Folk begyndte at lege med ChatGPT
Lige de første år var det også svært at registrere, men gik man så seks eller syv år frem i tiden, blev mange overrasket over, hvor mange arbejdsprocesser der var blevet automatiseret.
”Det er præcist det, som vi har set. Og det nye er, at det kommer til at gå endnu stærkere. Tænk på, at folk begyndte at lege med ChatGPT i november sidste år. Under et år senere er det blevet en del af hverdagen for mange.”
”Selvfølgelig vil det tage lidt længere tid, før vi kommer til at se de helt store ændringer. Den slags tager også tid at rulle ud i en organisation med måske mange tusinde medarbejdere. Men når det så først er blevet en del af hverdagen for dem, så kommer der til at ske meget,” siger Jens Riis Andersen. \
FAKTABOKS: NY RAPPORT: GENERATIV AI FÅR ENORME KONSEKVENSER
I juni udkom det internationale konsulenthus med en international rapport, The economic potential of generative AI. De otte forfattere kommer til en række markante konklusioner om, hvad denne nye type kunstige intelligens kommer til at betyde ikke bare for erhvervslivet, men for arbejdsmarkedet i bred forstand.
For det første anslår forfatterne, at generativ AI potentielt kan øge den globale økonomi årligt med op mod 30 billioner kr., altså 30 med 12 nuller bagved. Til sammenligning var Danmarks bruttonationalprodukt på 2,8 billioner kr. i 2022.
For det andet vil generativ AI få størst gennemslag i bl.a. IT-branchen, herunder særligt udvikling af software. Den type kunstig intelligens kan f.eks. understøtte kundeservice, levere kreativt indhold til marketing og udkast til computerkode.
Som det tredje vil særligt bankverdenen, high-tech og medicinalindustrien have fordel af at anvende generativ AI.
For det fjerde vil generativ AI betyde meget for den måde, vi arbejder på ved at automatisere mange af de dagligdags funktioner, vi udfører på arbejdet hver dag. Helt op til 70 procent af medarbejdernes tidsforbrug kan overtages af AI-redskaber.
Som det femte vil udviklingen gå stærkere, end, hvad Mckinsey & Company tidligere har forventet. Op mod halvdelen af nutidens arbejdsopgaver vil blive automatiseret mellem 2030 og 2060.
Som den sjette vil der være et meget stort behov for at understøtte medarbejderne med bl.a. kompetenceudvikling, efterhånden som AI overtager opgaver, der kan automatiseres. Endelig som det syvende skal man gøre sig klart, at udviklingen først lige er begyndt, og den vil kræve, at både arbejdspladser og resten af samfundet står overfor mange og store udfordringer, som skal løses. \