Koden kører cykelforretningen
Søren Sieg Jensen har kun arbejdet to år hos Cykelpartner.dk, men siger helt naturligt ”vi”, når han taler om sin arbejdsplads – en hastigt voksende webshop med cykler og tilbehør i en nedlagt gulvfabrik i en ganske lille by lidt uden for Skive.
”Når jeg vågner om morgenen, så tænker jeg på Cykelpartner. Og det er Cykelpartner, jeg tænker på, når jeg går i seng om aftenen,” forklarer den 25-årige IT-medarbejder.
Han er eneste IT-mand ud af 28 medarbejdere, men har også flere kasketter på. For selv om han næsten blev færdig med uddannelsen som softwareudvikler på Aalborg Universitet, så står der ikke bare ”nørd” i jobbeskrivelsen.
”Jeg har ansvaret for både de interne systemer og front end. Altså for de dele af systemet, du ser som ansat og som kunde. Det er også mig, der koordinerer marketing samt har ansvaret for distributionsaftalen med Post Danmark,” forklarer Søren Sieg Jensen.
Forretning er interessant
Han ved godt, at det er usædvanligt med så mange kasketter. Men det giver mening at gøre IT-medarbejderen til en central person i en webshop som Cykelpartner.dk.
”For eksempel bruger vi ikke offline-marketing. Al markedsføring er datadrevet og noget, som vi kan måle på. Vi kan direkte se, hvad det koster os at sælge hver enkelt vare. Når vi putter 500 kroner i markedsføring, så ved jeg præcis, hvad vi får ud af det,” siger Søren Sieg Jensen.
Selv om han er IT-uddannet og altid har været interesseret i IT, så er han mindst lige så interesseret i at drive forretning. Han har også selv sin egen virksomhed.
”I min afdeling med fem ansatte har tre af os egen virksomhed. For os handler det om resultater. Nørder kan have en tendens til at genopfinde den dybe tallerken, fordi de udelukkende fokuserer på den tekniske løsning. Men det er forretningen, der interesserer mig,” siger Søren Sieg Jensen.
Han tilføjer:
”Jeg vidste allerede undervejs i studiet, at jeg skulle et sted hen, hvor jeg kan se resultatet af mit kodearbejde med det samme. Her kan jeg ændre virksomheden fra dag til dag. Det er fedt og fascinerende, at jeg påvirker mange hver dag med det, jeg gør med min kode.”
Gazelle-hattrick
Cykelpartner.dk har to gange i træk været kåret til årets gazelle – i 2012 og 2013. En pris, som dagbladet Børsen hvert år udgiver til virksomheder, der vokser hurtigt. Ifølge tallene ser det også ud til, at cykelbutikken på nettet bliver gazelle igen i 2014.
Det tilskriver Søren Sieg Jensen først og fremmest hans og kollegernes passion.
”Man behøver ikke være cykelnørd for at være her. Men vi skal have passion for det, vi laver,” forklarer han.
Det bekræfter hans chef, Michael Givskov, der også er stifter af Cykelpartner.
”Jeg tror på dem, der vil. Det er ikke nødvendigvis dem med uddannelsen, der har lært det. Jeg ansætter gerne grønne medarbejdere som Søren, bare de har passion og vilje,” siger han.
Når jeg vågner om morgenen, så tænker jeg på Cykelpartner. Og det er Cykelpartner, jeg tænker på, når jeg går i seng om aftenen.
Alle hjælper til
Søren Sieg Jensen er også manden bag et par skærme i loftet på kontoret, der konstant følger en række nøgletal i butikkens drift. For eksempel et ur, der tæller, hvor lang tid der er gået siden en kunde har trukket sin virtuelle indkøbsvogn gennem kasseapparatet i webshoppen.
”Hvis der er gået mere end ti minutter, så er det fordi, der er noget galt. Noget som vi skal have kigget på med det samme.”
På tavlen kan man også se, hvor mange ordrer der endnu ikke er plukket på lageret og pakket.
”Hvis vi sidst på eftermiddagen kan se, at folkene derude ikke kan følge med og få varerne af sted, inden postbilen kører med dagens pakker, så går vi alle sammen ud og giver en hånd med,” forklarer Søren Sieg Jensen og peger rundt på sine kolleger ved hæve-sænkebordene i administrationen.
Skærmene i loftet er bare et af de initiativer, som Søren Sieg Jensen har taget i sin korte tid som Cykelpartners nørd.
”Det er et godt eksempel på, at jeg ikke behøver fortælle mine medarbejdere, hvor jeg vil hen. Det er ikke nødvendigt,” siger Michael Givskov.
Lean på jysk
Når Søren Sieg Jensen viser rundt på lageret og i pakkeriet, er det tydeligt, at han har en finger med i alle processerne. Og der bliver hele tiden optimeret på processerne.
”Plukkerne plejer at gå rundt og finde varer til fire ordrer ad gangen. Så nu printer vi selvfølgelig en fælles stregkode for de fire ordrer, så de ikke skal scanne samtlige fire ordrer hver for sig, når de henter ordresedlerne i printeren,” nævner Søren Sieg Jensen som eksempel.
Han tilføjer:
”Hver gang en manuel proces når op på et volumen, hvor det ikke giver mening at gøre tingene manuelt, så prøver vi at finde en teknisk løsning på det.”