Joan ville have et andet cv
Tre der tog springet
I denne artikelserie kan du møde tillidsrepræsentanten, der gerne vil have kollegaerne til at tage mere efteruddannelse, og tre IT-medarbejdere, der alle har fået penge til at tage en efteruddannelse efter eget valg.
Fuld gang i karrieren. Jobbet er spændende. Og et væld af erfaringer efter 25 år på arbejdsmarkedet. Så hvorfor egentlig kaste sig over en efteruddannelse, der kræver mange timer fra job, fritid og familie?
Hvis man spørger Joan Madsen, handler det først og fremmest om at udvikle sig personligt. Samtidig savnede hun at få en generel uddannelse inden for ledelse, som gik ud over de forløb, som hendes arbejdsplads, CSC Scandihealth i Aarhus kunne tilbyde hende.
”Når jeg opdaterede mit cv, kunne jeg se, at meget af min efterdannelse var møntet på firmaet, hvor det udefra var svært at se, hvad de uddannelser egentlig dækkede over,” siger hun.
Så i marts 2015 begyndte Joan Madsen på en diplomuddannelse i ledelse med økonomisk støtte fra Uddannelsesfonden.
Udvikler sig hele tiden
Og det var første længere uddannelsesforløb, siden hun blev uddannet som EDB-assistent i 1990 på det, der dengang hed EDB-skolen. Men selv om hun har været ansat i CSC Scandihealth i 19 år, har hun bestridt et væld af forskellige jobs i virksomheden.
”Så det er ikke det samme som, at man sidder fast og ikke udvikler sig overhovedet. Jeg begyndte i CSC som udvikler efter at have arbejdet i en række forskellige virksomheder. Og mine opgaver har udviklet sig konstant. Det er jo det, der sker, når man er klar til at samle bolden op og løbe med den,” siger Joan Madsen.
I løbet af sine år i CSC Scandihealth på P. O. Pedersens Vej i Aarhus skiftede hendes arbejdsopgaver fra programmering til ren projektledelse med personaleansvar. I takt med hendes skiftende roller på arbejdspladsen har hun deltaget i en række interne uddannelsesforløb i forskellige fag med undervisere fra virksomheden eller andre udbydere som for eksempel Teknologisk Institut, herunder en certificering i Prince2 projektledelse.
De rigtige kompetencer
Men sad hun til en familiefest med andre, der også arbejdede med projektledelse, var det ikke altid så lige til at forklare, hvilke kurser og kompetencer hun havde. Samtidig begyndte kunderne også at efterspørge mere dokumentation for, hvilke kompetencer CSC’ medarbejdere havde.
”Når vi går i udbud, skal vi også dokumentere, at vi har nogle gode medarbejdere med de rigtige kompetencer.”
Og Joan Madsen begyndte at overveje, om hun både for sin egen skyld og af hensyn til sin arbejdsgiver skulle tage en bredere uddannelse.
”Jeg havde nogle kolleger, der havde gennemgået nogle diplomuddannelser inden for ledelse på Erhvervsakademi Aarhus (EAAA, red.). Og jeg kunne høre, hvor glade de var for at komme ud af huset for at få den uddannelse og få kontakt til ligestillede med erfaringer fra andre virksomheder,” siger Joan Madsen.
Men at hive halve eller hele år ud af sin karriere, var ikke lige det, hun ledte efter. I stedet ville Joan Madsen hellere have et forløb, hvor hun kunne efteruddanne sig ved siden af, at hun passede sit normale arbejde.
”Her er Erhvervsakademiet mere møntet på, at man får undervisning i teorien, som man skal anvende i en sammenhæng med sin egen hverdag, siger Joan Madsen.
Deler viden
Samtidig har arbejdet i mindre grupper på fem til seks personer givet gode muligheder for at diskutere de faglige problemstillinger med ledere fra andre virksomheder. Det har givet mulighederne for at dele viden om, hvordan man som leder håndterer forskellige situationer med kolleger og medarbejdere.
”Jeg synes, at det har været helt vildt fedt. Det at komme ud og tale med andre ledere. For hov, de sidder også med de samme problemstillinger som mig. Og hov, de har gjort sådan for at få indflydelse. Det er utroligt godt at kunne spejle sig i de andre for at få et billede af, hvordan man selv er som leder,” siger Joan Madsen.
Lige nu er hun i gang med modul tre og fire på uddannelsen, som er utroligt spændende for hende. De fokuserer nemlig på, hvordan hun kan støtte sine kolleger i deres udvikling.
”Det handler basalt set om at hjælpe andre mennesker til at udvikle sig. Og det brænder jeg for,” siger Joan Madsen.
Smider ikke tingene
Og egentlig er det meget langt fra begyndelsen, nemlig uddannelsen som EDB-assistent for godt 25 år siden, men det gør ikke så meget. Joan Madsen savner egentlig ikke det at programmere. Men helt sluppet det tekniske, har hun ikke. Og det første, der falder i øjnene på hendes skrivebord er de to store skærme.
Hun sukker lidt:
”Jamen jeg har sagt ja til personaleledelse på to teams, og jeg har et par roller mere, som jeg ikke er færdig med endnu. Jeg har vist sådan en fire kasketter på lige for øjeblikket. Men jeg er ikke sådan en, som smider opgaverne fra mig.”
Joan Madsen understreger, at hun er klar over, at hun skal passe lidt på. Med de mange opgaver ved siden af hendes efteruddannelse er der grænser for, hvor meget hun kan overkomme.
”Det er ikke en uddannelse, man skal begynde på, hvis man ikke kan håndtere en masse bolde i luften. Ens arbejde og bagland er nødt til at støtte op om, at man tager den uddannelse. Den koster rigtigt mange timer i at få læst bøgerne, så man kan byde ind i gruppen.”
Alder: 46 år
Uddannelse: EDB-assistent
Arbejdsgiver: CSC Scandihealth i Aarhus
Familie: Mand og to døtre på 16 og 20 år
Fem spørgsmål til Joan Madsen
1. Hvorfor tog du efteruddannelse?
”Jeg ville gerne have en bedre personlig udvikling, der ikke var dedikeret til et bestemt firma. Den skulle være rettet mod mine behov og ikke min arbejdsgivers.
2. Havde du en plan for, hvad du ville med din efteruddannelse?
”Overhovedet ikke. Jeg ville have en efteruddannelse, der ville give mig den fornødne personlige udvikling til at gøre mit arbejde bedre.”
3. Hvordan kom du frem til netop den uddannelse?
”Jeg talte med mine kolleger, der havde prøvet at tage en efteruddannelse på Erhvervsakademiet, for at høre om deres erfaringer. Og jeg brugte en del tid på at undersøge formålet, fordi det var anderledes end mine kollegers.”
4. Fik du hjælp fra din tillidsrepræsentant?
”Nej, men det kunne der godt have været. Jeg overvejede det ikke.”
5. Fik du økonomisk støtte til efteruddannelsen?
”Jeg søgte uddannelsesfonden om penge til at betale for uddannelsen. Og det betaler selve skoleforløbet og bøgerne. Ud over dette fik jeg accept fra min arbejdsgiver til at bruge timer på uddannelsen.”