IT-folk skal være attraktive – hele tiden
Uanset om IT-folk er autodidakte, har en basisuddannelse eller ligefrem en videregående IT-uddannelse, så skifter udfordringerne hele tiden. Der er hele tiden brug for nye kvalifikationer.
”Det går så stærkt. Der er hele tiden nye teknologier og nye værktøjer. Vores fokus er patienten, og der opstår konstant nye behov. Målet flytter sig konstant, og vores folk skal være klar til at løfte de opgaver i den forandring,” siger IT-souschef i Region Midtjylland, Kenneth Becker.
Kravene har fået regionen til at flytte fokus fra IT-generalister til i stedet at fokusere på at få flere specialister – eksempelvis inden for Citrix, antivirus, databaser og meget mere.
På initiativ fra HK satte Region Midtjylland i slutningen af 2010 en proces i gang, der skulle fastholde regionens IT-folk ved at tilbyde dem efteruddannelse. En proces i et tæt partnerskab mellem HK, Region Midtjylland og uddannelsesinstitutionerne Erhvervsakademiet Aarhus og Via University College.
Skjulte kvalifikationer
Første fase i trekantsamarbejdet handlede om at give regionens autodidakte medarbejdere merit for deres reelle kompetencer.
– Der findes en lov fra 2007 om individuel kompetenceudvikling for videregående uddannelser. Den fik vi i spil i forbindelse med projektet på Region Midtjylland i 2013, fortæller uddannelseskonsulent Kristian Sørensen fra HK i Aarhus, der i tæt samarbejde med Tina Guldhammer fra Region Midtjylland var en af drivkræfterne i projektet.
Sammen fik de trukket uddannelsesinstitutionerne ind i forløbet.
”Vi har nogle fag, som vi kan måle op imod, så vi lavede en realkompetencevurdering af de enkelte medarbejdere. Der var rigtig meget faglig viden, som der ikke var papir på,” fortæller chefkonsulent Thomas Hey fra Erhvervsakademiet Aarhus.
Thomas Hey understreger, at vurderingen af medarbejdernes kompetencer ikke er en eksamen:
”Det er en samtale, hvor vi undersøger, om de kan indholdet af faget. Bagefter vurderer vejlederen, om medarbejderen lever op til fagets formål.”
Kan man få merit, bare fordi man har været mange år i branchen? Ja, det kan man, og det er en gevinst for alle parter. Det er meget motiverende for vores folk – det giver både stolthed og motivation.
Kenneth Becker
Merit skaber stolthed
Kenneth Becker fra Region Midtjylland var i begyndelsen en smule skeptisk over for, om skolerne reelt turde give merit for de selvlærte kompetencer. Men det turde de, og det har haft stor betydning for medarbejdernes motivation til at få merit på kompetencerne.
”Kan man få merit, bare fordi man har været mange år i branchen? Ja, det kan man, og det er en gevinst for alle parter. Det er meget motiverende for vores folk – det giver både stolthed og motivation, siger han.
Samarbejdet mellem SAMDATA\HK, erhvervsskolerne og Region Midtjylland har også bragt erhvervsuddannelserne ud på arbejdspladsen i form af fælles workshops for at matche både arbejdsgivernes behov og medarbejdernes ønsker med skolernes tilbud.
– Skolerne har taget handsken op i forhold til at læse den måde, som vi gerne vil udvikle vores folk på, siger Kenneth Becker.
Kompetencematrix giver overblik
Et væsentligt element i trekantssamarbejdet mellem Region Midtjylland, SAMDATA\HK og erhvervsskolerne har været udviklingen af et fælles overblik over medarbejdernes reelle kompetencer og arbejdsgivernes behov for IT-kvalifikationer.
Den kortlægning – eller kompetencematrix, som parterne kalder det – har vist, på hvilke områder der er brug for, at medarbejderne efteruddanner sig. Kompetencematrixen viser, hvor der er blanke felter i gabet mellem efterspørgsel og udbud.
Undervejs i den proces udviklede regionen i første omgang et hjælpemiddel i form af et særligt regneark og avancerede makroer til at genere rapporter for at få det rette overblik. Siden er den knowhow blevet bygget ind i en unik IT-løsning.
Samtidig har Region Midtjylland over nogle år lagt ekstra millioner oveni puljen til efteruddannelse.
”Der er både et uddannelsesbudget i det område, hvor medarbejderne er ansat – og centralt sat penge af til efteruddannelse. Vi prioriterer efteruddannelse højt,” siger Kenneth Becker.
Alle skal have ITIL
Blandt andet har Region Midtjylland besluttet, at alle medarbejdere skal på ITIL foundation v3 med tilhørende certificering for at skabe et fælles sprog, når de taler om IT og processer. Samtlige medarbejdere i IT-afdelingens projektkontor skal have Prince 2.
”Uanset om man er IT-specialist, IT-direktør eller sekretær skal man på ITIL kursus. Det giver en god fælles referenceramme – en fælles kultur og et fælles sprog. Selv om det ikke er alle, der kommer til at bruge begreberne i hverdagen, så er det med til at professionalisere vores IT-afdeling,” forklarer Kenneth Becker.
I stedet for at afskedige medarbejdere med manglende eller forkerte kompetencer, er resultatet af processen hos Region Midtjylland blevet bedre overblik over medarbejdernes kompetencer og regionens behov for IT-arbejdskraft.
I de mellemliggende år er IT-afdelingen på Region Midtjylland i øvrigt vokset fra 300 til nu 400 medarbejdere. Det er både sket ved overflytning af Business Intelligence og Telemedicin. Men der er også kommet en række nye projekter til, som alle kalder på endnu mere kompetenceudvikling.
Samtidig har Erhvervsakademiet Aarhus og Via University College fået flere kurser med de rigtige tilbud. Region Midts satsning på efteruddannelse har trukket diplomuddannelsen fra København til Aarhus, og parterne har flere gange holdt fælles uddannelsesworkshops for IT-folkene. Hvad enten man kalder dem medarbejdere, kursister eller fagforeningsmedlemmer.
”Jeg har nogle gange siddet til de møder og fået kuldegysninger. Hold da op, hvor det kører. Sikke mange gode ting vi har fået ud af det her,” siger fællestillidsmand Lars Jørgen Eriksen.
Han tilføjer:
”Alle tre parter, organisation, fagforening og efteruddannelse står tilbage som vindere.”