Han vil højne it-niveauet i folkeskolen
”Prøv at tryk på hesten, mor!”
Kristian Langborg-Hansens godt fireårige søn er begejstret for smartphones og den app, hans far har udviklet. Den giver drengen mulighed for at trykke på et dyr på skærmen og høre, hvilken lyd, det siger.
”Det synes han er ok sjovt. Men endnu sjovere er det, efter at han har fundet ud af, at han kan bytte rundt på lyde og dyr, så en hest fx siger som en ko. Det skynder han sig ud at vise sin mor. Det fortæller mig, at små børn har en indbygget glæde ved at være innovative og skabe noget nyt”, siger Kristian Langborg-Hansen, der jævnligt underviser og holder foredrag i SAMDATA-regi.
Han har længe undret sig over, at man ikke gør mere for at bruge den glæde og nysgerrighed aktivt til at give skolebørn en bedre indføring i it-universet.
”Jeg har set venners børn komme glade hjem fra skole med en iPad, og kommunerne roser sig af at være firstmovers og uddanne børn til fremtiden og alt det der. Når man efter nogle år spørger til, hvad de så har lært, er det meget begrænset – de skriver fristil på den, tager billeder og optager måske film, men de bruger slet ikke de muligheder, de har med sådan et apparat i hånden. Det synes jeg, vi må kunne gøre lidt bedre”.
Reform giver muligheder
Hvordan det skal gribes an, har han spekuleret over i en længere periode, og med folkeskolereformen så han muligheden for at realisere sine tanker. Reformen lægger vægt på it og afsætter puljer til efteruddannelse af lærerne, og han vil med sit nye firma App Academy sammen med partnere udvikle undervisningsmateriale og værktøjer, som gør det muligt at undervise i programmering og systematisk problemløsning i folkeskolen.
”Det er vigtigt at understrege, at det ikke handler om at alle børn skal uddannes til programmører – lige så vel som alle børn ikke skal være forfattere, fordi de lærer dansk. Det handler om at få forudsætningerne for at forstå den verden, vi lever i. Hvis man ikke får den basale forståelse på plads, er det svært at begå sig. Alt, hvad vi omgiver os med er jo efterhånden programmeret. Og hvis de børn, der kommer ud af folkeskolen i dag, ikke har den viden på plads, hvordan bliver det så ikke for dem, når vi ser tyve år frem? Hvis man tænker tyve år tilbage og sammenligner med nutiden, er man ikke i tvivl om, at det kan få konsekvenser”.
Uundgåelig beslutning
Kristian Langborg-Hansen besluttede sig for, at de nye muligheder for at påvirke udviklingen i folkeskolen var for gode til at lade gå fra sig. Han opsagde derfor sit job igennem næsten fem år som softwarearkitekt hos Schneider Electric i Kolding og begyndte som selvstændig 1. august.
”Der er ikke timer nok i døgnet til, at jeg kan gøre begge dele. Jeg har jo i forvejen undervisning ved siden af jobbet, og har haft svært ved at nå både det og at skrive bøger ved siden af mit faste arbejde, så jeg har længe arbejdet en del om aftenen. Nu har jeg valgt at give den fuld gas med det, jeg brænder for, og opsige mit faste arbejde”, fortæller Kristian Langborg-Hansen, der over en årrække har skrevet ti bøger om it.
Hans beslutning er blevet mødt af lykønskninger, men også af kommentarer om, at det er en modig beslutning at opsige fast job for at blive selvstændig, specielt i den nuværende jobsituation. Sådan føler han det egentlig ikke selv:
”For mig er der ikke så meget tale om mod, mere om, at det var en uundgåelig beslutning. Jeg vil arbejde med det, jeg synes er sjovt og spændende på fuld tid”, siger han, der har en god fornemmelse af, hvad han går ind til. Efter et par kortere fastansættelser i begyndelsen af sin karriere var han selvstændig i en ti årig periode, inden ansættelsen hos Schneider Electric.
”Nogle af mine kolleger synes stort set lige, jeg var begyndt, men jeg nåede næsten at være i virksomheden i fem år, længere end jeg har prøvet at være et sted nogensinde før. I en stor virksomhed er man bare en mand blandt mange, man kan godt føle, at man drukner lidt. Jeg vil heller prøve at gøre en forskel med mit eget projekt. Jeg er blevet mere interesseret i at formidle min viden til en bredere gruppe, frem for at dyrke det mere nørdede”.
App med autosvar
Ved siden af det kommende skoleprojekt har han planer om at skrive flere bøger, som også skal henvende sig til et bredere publikum end de lærebøger, han lagde ud med som forfatter. Han vejleder også bachelorer på businessakademiet i Kolding, hvor han bor med sin familie, og vil desuden fortsat undervise SAMDATA-medlemmer rundt om i landet:
”Jeg er meget glad for min beslutning om at blive selvstændig igen. Når jeg har en dag på kontoret, sidder jeg alene derhjemme på 1. sal, men den slags dage bliver der ikke mange af. Jeg kommer til at bevæge mig meget rundt og være sammen med mange forskellige mennesker, og det sætter jeg meget pris på”, siger Kristian Langborg-Hansen. Han forventer derfor at få god brug for den app, han har udviklet og deler med SAMDATA-medlemmer på nogle af sine kurser: En app, som automatisk sender svar til hans kone, når han har glemt at give besked om, hvornår han kan forventes at være hjemme.
”Der er nok mange, der kender den situation. Jeg er i hvert fald slem til at glemme at skrive, at jeg kører nu. Når jeg så får en sms undervejs hjem i bilen, tjekker den gps’en og giver besked retur til min kone om, hvor jeg er, så hun kan regne ud, hvornår jeg er fremme. Det fungerer meget godt”.
\