Glem forretningsplanen
Det var på en taxa-tur på Filippinerne, at Aleksander Soender så, hvordan chaufføren via sms-kæder fik skaffet sig nye kunder på turen mellem lufthavnen og ressorten. ”I virkeligheden er det enorme ressourcer, der går til spilde, når folk kører med halvtomme biler,” konstaterer Aleksander Soender.
”Der findes utallige systemer, som er browser-baserede, men man gider ikke rode med at åbne en computer, når man er på farten. Derfor udviklede vi ”kør-med” appen ”Ants”. Nøglen er hastighed og så få klik som muligt. Har vi held med at få systemet ud over landets grænser, kan det revolutionere måder, transportsektoren er organiseret på i dag.”
Ants gør det både muligt at efterlyse folk at køre sammen med, og man kan udbyde pladser på en strækning. Enten for at spare penge, for at møde andre eller for miljøets skyld.
Zig-Zag kurs
Men som alle andre IT-projektet har udfordringer og kursændringer stået i kø.
”Vi brugte mange kræfter på at tale med investorer i starten. Vi har ændret fokus og kører nu benhårdt på med udviklingen i stedet for. Ekstern kapital er benzin i bålet, så dørene hos os er stadig åbne, men vi bruger ikke oceaner af tid på at få sat møder op med kapitalfonde og angel-investorer i øjeblikket. Ofte kommer der også bedre koncepter ud af at være uden penge (bootstrapped), fordi omstændighederne presser dig til at tænke kreativt for at nå i mål med dine idéer,” siger Aleksander Soender.
Et af de nye udviklingsspor er betalingsløsninger, som store events og firmaer kan benytte – f.eks. når titusindvis af folk skal hjem fra festivaler.
Også designmæssigt måtte de skifte spor. ”Det hedder sig, at 70 % af alle apps er en failure i første forsøg, og det passer godt med os. Nu lytter vi især til brugernes forslag. Vi flyder med strømmen og bygger blot det, de gerne vil have, så skal investorerne nok komme hen ad vejen,” mener Aleksander Soender.
Har I tre gode råd til andre, der skal starte?
1: Spørg dig selv, hvilke kompetencer du mangler for at kunne udvikle et reelt produkt. Skab et team med de nødvendige kompetencer, som deler drømmen og passionen.
2: Nogle tror, at man skal holde forretningsplaner hemmelige. Min far sagde altid til mig, da jeg var lille: ”alle idéer kan være i en tændstikæske, hvis du ikke gør noget ved dem”. Ud med dem og få noget feedback – idéen er 1% og eksekveringen 99%.
3: Lad være med at bruge tid på at skrive en forretningsplan. Dygtige investorer læser ikke den slags.