Logo
  • Forside
  • Kontakt redaktionen
  • Læs PDF-udgaven
  • IT-sikkerhedskultur
  • Grøn IT
  • For få kvinder i IT
  • Sårbare studerende
  • Fremtidens krav
  • Efteruddannelse
  • Løn
  • Løn / overenskomst
  • SAMDATA\HK Podcast
  • Corona forandrer dit arbejdsliv
  • Sociale Kompetencer
  • Big data
  • Digitalisering
  • E-handel
  • Flere temaer
    • Drift
    • Den IT-politiske strategi
    • IT-certificering
    • Nye uddannelser
    • SAMDATA\HK Leder-artikel
    • IT-support
    • Mangel på it-specialister
    • Offentlig it-udvikling
    • Teknologi og Trends
    • Uddannelse
15. marts 2020
Andreas Rasmussen
Multimediedesigner
0

FRA STUDIEJOB TIL FASTANSÆTTELSE: MARTIN RAMTE DRØMMEJOBBET I FØRSTE HUG

ForrigeNæste
Martin Tang Olesen er ikke gået den lige vej igennem uddannelsessystemet. Han har læst erhvervsøkonomi og arbejdet på slagteri, men da han blev 32 år, startede herningenseren på datamatikeruddannelsen. Siden har han ikke kigget sig tilbage.

“Jeg har prøvet lidt af hvert i mit arbejdsliv. Jeg har altid interesseret mig for computere, men aldrig programmering. Jeg arbejdede sammen med en datamatiker, der introducerede mig for programmering, og det fangede mig. Jeg skrev min egen lommeregner, og pludselig var jeg bare fanget.

Fra studietjans til karrierevej

Undervejs på studiet fik han et studiejob i Region Midtjylland, hvor han arbejder med patientrapporterede oplysninger, i daglig tale PRO.

“Det er grundlæggende set systemer til spørgeskemaer til patienter, der har længerevarende sygdomme. Formålet er at stille nogle spørgsmål, som hjælper lægen med at afgøre, om patienten skal kaldes til samtale eller ej,” forklarer Martin Tang Olesen.

Dét, der startede som et studiejob, blev også hans praktikplads på femte semester, og dér hvor han skrev hovedopgave.

“Jeg skrev om datamigration, for vi er i gang med at skifte fra et ældre til et nyt system. Vi har en masse data, der skal gøres kompatible med det nye system, uden at vi lider datatab eller får konverteringsproblemer. Det er vigtigt for sundhedspersonalet, at de kan se de gamle spørgeskemaer, så de kan danne en historik på patienten,” forklarer han.

Fredag den 31. januar i år dimitterede Martin Tang Olesen som datamatiker. Efter en weekend med afslapning startede han mandag i sin første fastansættelse backend-udvikler.

“Jeg skal primært udvikle på det nye system, som vi går over til og har fokus på backenden. Det er programmeret i PHP og JavaScript-frameworket Vue, men jeg har også kodet nogle microservices i Java,” fortæller han.

Løn og pension

Regionen har overenskomst, og Martin Tang Olesens starter derfor på 29.000 kr. om måneden. Pensionen kommer oveni.

“Jeg vil gerne arbejde med større systemer. Vi sidder fem udviklere på det, så det har et vist omfang. Mange af mine studiekammerater sidder i webbureauer, hvor de sidder alene på mindre projekter og skifter projekt hver anden uge. Jeg vil hellere fordybe mig i noget i lang tid,” siger han og uddyber:

“Jeg synes det er fedt at arbejde på et stort projekt. Man lærer at snakke sammen med andre, der ikke nødvendigvis har samme baggrund. Der er både webudviklere, datamatikere og en ingeniør. Man lærer at kommunikere med folk, hvor man kan få god sparring, fordi sidemanden arbejder med det samme.”

I fremtiden vil Martin Tang Olesen gerne lære programmeringssprogene C# og Python. Han vil også gerne specialisere sig indenfor IT-sikkerhed.

“Jeg har en ny funden interesse for sikkerhed, så det beskæftiger jeg mig lidt med i min fritid, hvor jeg læser om white hat-hacking og laver penetrationstests. Den vej kunne jeg godt finde på at gå efter professionelt i
fremtiden.”
\

multimedieuddannelseuddannelse
Del dette
Forfatteren Andreas Rasmussen

Undersøgende freelancejournalist med baggrund i aktivistkredse. Har bedre styr på computere end de fleste journalister og kan både researche, analysere og formidle historier digitalt.

Flere artikler

Foto: Ernst Poulsen

IT-Danmark kan ikke bygges på sidemandsoplæring

24. november 2015

NU SKAL IT-FOLKETS UDDANNELSES-BEHOV KORTLÆGGES

24. april 2015

IT-undervisning i Folkeskolen presser IT-uddannelser

12. marts 2018

Skriv en kommentar Annuller svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.