Fik nyt arbejdsliv, straks efteruddannelsen var i hus
”12!”
Dorte Bührmann er typen, der går all in, når hun beslutter sig for noget. I juni blev det kronet med topkarakter for den afsluttende hovedopgave i Akademiuddannelsen i informationsteknologi, med fokus på software og webudvikling.
Samme karakter sikrede hun sig, da hun afsluttede flere fag – laveste karakter på det splinternye eksamensbevis er således et 10-tal.
”Det har været en virkelig dejlig oplevelse at finde ud af, at jeg stadig kan tilegne mig helt nye færdigheder og er i stand til at lære nyt, så mange år efter, at jeg har forladt skolebænken. Det vidste jeg jo ikke på forhånd, om jeg kunne. Men jeg har prioriteret uddannelsen benhårdt, fulgt undervisning om aftenen igennem flere år og haft op til 30 timers lektielæsning ugentligt,” fortæller 48-årige Dorte Bührmann.
Hun ville ikke risikere bagefter at komme til at ærgre sig over, at hun måske kunne have gjort det mere helhjertet og fået et bedre resultat:
”Jeg har gjort alt, hvad jeg overhovedet kunne. Jeg tænkte, at jeg bare skulle blive ved og lade være at tage for lange pauser fra studiet. For når først du er i det spor og har lektier, vænner du dig til arbejdsbyrden – det er bare om at fortsætte.”
Viden i brug
Ikke nok med, at Dorte Bührmann fik topkarakterer over hele linjen – det bedste var, at hun stort set omgående kunne gå i gang med at bruge sin nye viden på sin arbejdsplads, softwarevirksomheden CSC i Valby, der leverer it-løsninger til private og offentlige kunder. Efter sommerferien fik hun nyt job og har nu titel af Professional Programmer Analyst.
Og det var lidt heldigt, for hun havde ikke fået stillet nogen konkret gulerod i udsigt i forbindelse med gennemførelse af uddannelsen.
”Jeg var ikke blevet lovet et nyt job, hvis jeg gennemførte uddannelsen – der var igen garantier af den slags. Det var fuldstændig mit eget initiativ, og der har været forståelse fra ledelsen for, at jeg ville det her, men hvad det kunne resultere i jobmæssigt, var ikke afklaret,” siger hun.
Hun satsede på, at der ville vise sig en åbning før eller siden, og den kom næsten med det samme:
”Jeg var så heldig, at der blev en stilling ledig i den afdeling, jeg gerne ville flyttes til, netop som jeg var færdig med akademiuddannelsen. Det var vist mest af alt rigtig heldig timing,” siger en tilfreds Dorte Bührmann.
Et nyt arbejdsliv
I sin nye jobfunktion som Professional Programmer Analyst har hun fået helt nyt jobindhold – et nyt arbejdsliv.
”Mit arbejde går ud på at vurdere, fejludrede og vedligeholde drivere. Jeg har med det samme kunnet bruge et bredt udsnit af det, jeg har lært under min uddannelse. Jeg tog mange programmerings- og database-fag, så det er en rigtig god fornemmelse, at det straks kunne tages i brug – at jeg havde noget at anvende det til i min nye arbejdshverdag.”
At Dorte Bührmann kommer med den seneste nye og opdaterede viden, gør ingen forskel på den ydmyge tilgang, hun har til sit nye job:
”Det gør mig bestemt ikke til nogen guru, at jeg min uddannelse er helt ny. Tværtimod. Det er lidt som at tage kørekort. Nu har jeg det, nu skal jeg så til at lære at begå mig i trafikken. Jeg har den nyeste viden, men dem, der sidder omkring mig, har det, jeg ikke har på det her felt, nemlig erfaring og masser af ballast. Så jeg kan helt sikkert lære meget af dem.”
Det var ikke bare hårdt arbejde med uddannelsen og god timing, der sikrede Dorte Bührmann det nye job.
”Det betød noget, at jeg har været i virksomheden så længe og kender folk hist og her. Den afdeling, jeg nu sidder i, kendte mig og var udmærket klar over, at jeg var i gang med en akademiuddannelse, som ville give mig netop den faglighed og de kompetencer, de havde brug for”.
Fordi hun i en tidligere stilling ydede kundesupport i samme afdeling, kendte hun i forvejen det it-system, de arbejder med og de mennesker, hun nu er i team med:
”Dengang sad jeg tyve meter fra den gruppe, jeg sidder i nu. Jeg kender det grundlæggende og har fået bygget de nye kompetencer på. Det er en ret god kombination.”
Langsomt inddraget i it-verdenen
Hvis man havde spurgt Dorte Bührmann, da hun for ni år siden blev ansat hos CSC Datalab, ville hun bestemt ikke have kunnet forestille sig, at hun ville kaste sig over en akademiuddannelse i informationsteknologi.
Hendes tilgang var sundhedsfaglig, hun er uddannet klinisk biokemisk hospitalslaborant, og hun blev ansat som Product Analyst på laboratorie it-systemet LABKAII, et informations- og produktionsplanlægningssystem til rekvirering, analyse og svarafgivelse.
”Dengang så jeg ikke for mig, at jeg ville følge it-sporet dybere. Jeg havde ikke nogen forestilling om, at jeg havde evner i den retning, men via mit arbejde med CSC blev jeg gennem årene mere og mere inddraget i it-verdenen.”
Dorte Bührmann uddannede blandt andet superbrugere til laboratorie-systemet og ydede kundesupport, og senere funktionel support til kliniske it-systemer.
”Jeg snusede til mere af det tekniske og fandt ud af, at jeg syntes, det var spændende.”
Langsomt tog ideen om en efteruddannelse af de mere heftige og krævende form.
”Jeg var motiveret af en stadig større interesse for it og lyst til at få mere indsigt, at forstå det til bunds. Samtidig rumsterer der løbende større fyringsrunder i branchen, så jeg så det også som en mulighed for at skaffe mig selv en bedre position, hvis der på et tidspunkt skulle blive behov for at søge andet arbejde. Og med min sundhedsfaglige baggrund ville det give mig to spor at køre i og dermed mange flere muligheder for at få job. Jeg så det som en måde at sikre mig selv på.”
Som to job på en gang
Dorte Bührmann har to teenagebørn og en forstående mand, så hun mente nok, at hun kunne få det til at hænge sammen – hun ville dog ikke have påtaget sig at tage uddannelsen, mens børnene var små.
Økonomisk fik hun støtte af CSC – virksomheden har en kompetencefond, som dækkede udgifterne til uddannelsen. Hun fik også betalt enkelte studiedage til sidst i forløbet, men ellers var det hendes fritid, der gik til studierne.
”Man kan tage akademiuddannelsen som aftenskole, og det gjorde jeg. Når jobbet var slut, ventede skolebænken. Der var også en del lektier løbende og i weekenden. Det svarede nærmest til at lægge et job mere oveni det, jeg allerede havde, i de tre år, det stod på. Jeg er allerede begyndt at se tilbage og undre mig over, hvordan det kunne lade sig gøre at få tid til det hele. Men det kan det jo, hvis man vil det nok, selv om det selvfølgelig går ud over det sociale, mens det står på.”
Selv om det var tre anstrengende år, opfordrer hun varmt andre til at bygge efteruddannelse i en eller anden form ovenpå den eksisterende uddannelse:
”Det har allerede givet mig stor glæde og været utroligt selvudviklende. Man kan sprede efteruddannelse over flere år i stedet for at gøre det så intenst, som jeg valgte, og man behøver jo heller ikke at tage hele uddannelsen, man kan også nøjes med at læse et eller to fag. Lige meget, hvilken model, man vælger, tror jeg, det vil give noget personlig tilfredsstillelse og selvsikkerhed,” siger Dorte Bührmann.
”Jeg har en oplevelse af at have fået bredere skuldre og noget at stå imod med, hvis der sker noget uforudset i forhold til min jobsituation. Den oplevelse kunne jeg unde mange flere at dele.”