EN GAVE TIL ERHVERVSAKADEMIERNE
SAMDATA\HK lancerer en ny online platform, rkv.samdata.dk, der styrker autodidakte medlemmers position på arbejdsmarkedet. Men det kræver, at erhvervsakademierne også bliver bedre til at markedsføre deres efteruddannelsestilbud til SAMDATA-medlemmer, mener Martin T. Andersen fra HK/Privat.
En meget stor del af SAMDATA’s medlemmer er selvlærte. Mens de ikke har en formel uddannelse bag sig, har de som oftest mange kompetencer og dyb viden inden for deres felt.
”En meget stor procentdel af SAMDATA’s medlemmer er autodidakte. Det vil sige, at de har alle kompetencerne. De kan alle deres programmer og systemerne. Ganske ofte er de projektledere eller har andre vigtige positioner i IT-branchen,” siger Martin T. Andersen, chef for arbejdsliv & udvikling, fællessekretariatet og kommunikation i HK/Privat. ”De har altså arbejdet sig til det. De har ikke fået de kompetencer gennem det formelle uddannelsessystem. Det betyder, at de faktisk er at betragte som ufaglærte,” tilføjer han.
”Vi ser på, om der nu er noget, som vi kan gøre for at få flere medlemmer, der er selvlærte, til at blive realkompetencevurderet og i sidste ende få et stykke papir på, hvad de har at byde på fagligt.”
Martin T. Andersen, HK/Privat
En større jobsikkerhed
Og som ufaglærte kan de stå svagere på arbejdsmarkedet, både hvis de skal søge nyt arbejde eller skal forhandle løn.
”Har man papir på sine kompetencer, har man også en større jobsikkerhed. Vi kan jo se en tendens til, at den mindst uddannede ryger først, når der skal fyres folk, understreger Martin T. Andersen.
Hele pointen med realkompetencevurdering, i dagligdagen forkortet RKV, er at give SAMDATA’s autodidakte medlemmer en mulighed for at få godskrevet deres kompetencer i forhold til en uddannelse som f.eks. akademiuddannelse i informationsteknologi, et studie indrettet til at blive taget af folk, der skal passe et arbejde ved siden af. I stedet for at skulle igennem alle fag på den uddannelse, svarende til 60 ECTS (forkortelse for European Credit Transfer and Accumulation System, et fælleseuropæisk system til at beskrive længde og faglighed af et studie), kan de måske nøjes med det halve af fagene, en 20-30 ECTS. Kort sagt kan de komme hurtigere frem til papir på deres kunnen.
Normalt foregår en RKV ved, at man aftaler et møde på et af landets erhvervsakademier, hvor man bliver testet på sine færdigheder. En ny online platform skal gøre det endnu nemmere for selvlærte medlemmer at finde ud af, hvor meget de mangler for at kunne få det eksamenspapir. ”Som fagforening er vi meget optaget af, at vores medlemmer får mulighed for at uddanne sig gennem hele arbejdslivet for at bevare deres værdi på arbejdsmarkedet. Men vi er også meget bevidste om, at der kan være nogle barrierer for, at de ikke gør det,” understreger Martin T. Andersen.
Svært at få tid og finde rundt
Måske er det svært at finde tiden midt i en travl hverdag med job, familie og fritidsinteresser. Måske lyder det med efteruddannelse eller realkompetencevurdering meget fornuftigt i de flestes ører, men lige som det er med fitness og andre ekstra burde-gøremål bliver det udskudt til ”senere,” i morgen eller næste måned. Ofte igen og igen for så at glide ud af bevidstheden.
Samtidig hjælper det heller ikke, at det ind i mellem kan synes en smule uoverskueligt at finde rundt i kataloget af uddannelser, som måske eller måske-ikke kunne være relevante. ”Det kan være, at man også haft nogle dårlige oplevelser med det at gå i skole. Her skal man huske, at med en RKV er det ikke den der klassiske skole, man møder, når man tager skridtet for at få papir på sine kompetencer. Når vi tilbyder, at du kan tage en RKV online er det, for det første, for at følge med tiden. For det andet er det mindre tungt at anvende for vores målgruppe. Teknologien hjælper os med at gøre det mindre farligt at gå i gang med en uddannelse,” siger Martin T. Andersen.
Han tilføjer: ”Man skal ikke undervurdere hele det med at skulle til undervisning og eksamen. Mens man fungerer rigtigt godt i jobbet til hverdag, kan det at sidde ved den grønne filt til eksamen føles rigtig ubehageligt, hvis man i forvejen har nogle dårlige oplevelser med i bagagen. Inden det lyder som om jeg har meget imod uddannelsessystemet, skal jeg huske at sige, at der er sket rigtig meget med det at gå til eksamen gennem de sidste år.”
Få papir på de kompetencer
Martin T. Andersen løfter også muligheden for, at den nye platform kan blive en løftestang til at gøre det samme med andre fag og uddannelser. ”Mange af vores medlemmer i HK har taget deres uddannelser for 20 år siden. Alt det vi gør i dag, udgør jo en helt anden virkelighed, så tænk hvis vi også kunne få papir på de kompetencer, som vi ofte uden at tænke over det har tilegnet os. Det vil være med til at cementere vores værdi på arbejdsmarkedet på et helt andet niveau,” siger Martin T. Andersen.
Hvor ser du de største muligheder ved den nye platform, når den bliver åben for alle?
”Ideen med denne platform henvendt til SAMDATA’s medlemmer handler om tilgængeligheden; at det er nemmere at have med at gøre. Samtidig håber jeg, at brugerne ikke vil opleve det som at blive vurderet, målt og vejet. Jeg tror, at vi med platformen kan give dem en større tryghed, hvor der er mindre nervøsitet ved at lade sig kompetencevurdere.”
Skal vi se platformen som en forlængelse af tendensen hen mod at lege sig til at lære online?
”Ja, der er sket enormt meget i den måde, vi uddanner børn og unge på både i folkeskolen, på ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser. Mange af de selvlærte IT-specialister derude har måske en anden opfattelse af, hvordan moderne undervisning foregår på i dag. Som eksempel kan man tage appen Duolingo, hvor man anvender gamification (et fænomen hvor man anvender spil i f.eks. undervisning eller arbejde, red.). Mange ved det ikke, fordi de længe ikke har haft kontakt til uddannelsessystemet, måske fordi de har haft dårlige erfaringer fra, dengang de sidst sad på skolebænken. Så det handler om at mødes på midten: ved at RKV nu har et digitalt format, tror jeg, at mange vil lade paraderne falde og godt turde lade sig teste. Og forhåbentligt finder man ud af, at man kan meget mere, end man selv troede. Det tror jeg, vil være en gevinst i ens videre rejse gennem uddannelsessystemet. At brugerne føler sig så trygge, at de går videre med at få papir på en uddannelse. At de går fra ufaglærte til at være faglærte.”
Ikke så mystisk længere
Martin T. Andersen fremhæver, at det kan være med til at afmystificere det at tage en uddannelse for mange mennesker, der ellers har holdt sig tilbage fra at få papir på deres kompetencer.
”Det er jo ikke, fordi folk ikke har holdt sig opdateret, men de forældede billeder fra dengang de selv gik i skole, har for nogen givetvis ikke været særligt opmuntrende. Det er bare noget andet, man oplever nu. Og det gælder om at videregive det, fordi der ligger så meget potentiale i, at vores medlemmer videreuddanner sig. De kan vinde så meget personligt ved at blive endnu mere kompetente til det, de arbejder med.”
Hvordan vil erhvervsakademierne kunne drage nytte af den nye platform?
”Man kunne lidt provokerende sige, at de ikke har været dygtige nok. Platformen er et værktøj, der er etableret til erhvervsakademierne, så de bedre kan vurdere, hvilke reelle kompetencer en person måtte have. Jeg mener, at de kunne godt udvise en lille smule mere kommerciel forståelse for mulighederne. De har så meget relevant efteruddannelse på deres hylder. Hvorfor er de ikke bedre til at markedsføre de tilbud til vores medlemmer? Den nye platform er i den sammenhæng en gave til dem.
Vi har jo kunnet se, at erhvervsakademierne, AMU og andre simpelthen ikke har været dygtige nok til at realkompetencevurdere folk, der måtte være interesserede i at få papirer på deres kunnen. Hør nu her, akademierne får jo penge for at gøre det for vores medlemmer. De skal se det at realkompetencevurdere som en investering, fordi de folk, der efterspørger efteruddannelse, køber jo undervisning i så og så mange fag efterfølgende. Jeg tror simpelthen ikke, at nogle erhvervsakademier helt har forstået mulighederne på det felt. De er jo ikke private kursusvirksomheder, der skal levere omsætning og overskud til bestyrelser og aktionærer. De er derimod sat i verden for at højne den samlede kompetencekapital i samfundet. De har simpelthen et ansvar for den samfundsopgave, men de har ikke alle løftet den opgave godt nok.”
Så platformen er en måde at puffe dem i retningen af at tage det ansvar mere på sig?
”Det er jeg helt sikker på. Man skal ikke se den nye platform som en konkurrent til erhvervsakademierne. Men som en hjælp til dem. SAMDATA\HK har taget ansvaret for at skabe RKV i et digitalt format for at se, om det så bedre kan udnytte det åbenlyse potentiale.
Og vores medlemmer har ret til at forvente, at HK, her SAMDATA, gør alt for at påvirke tingene i en retning, der er til fordel for dem. Kan vi ikke få erhvervsakademierne til selv at gøre det, må vi gøre det: nu her med en ret massiv investering i en online platform, fordi det indtil nu ikke har fungeret godt nok med at få tilbuddet om realkompetencevurdering ud over rampen. Vi er sat i verden for at varetage vores medlemmers interesse. Vi vil medlemmernes allerbedste. Og det gælder her også om at få folk fra en status som ufaglært til at være faglært ved at få et formelt stykke papir på deres uddannelse.”
Løbet stærkere og stærkere
Martin T. Andersen understreger, at den nye platform skal ses som et forsøg på at afsøge mulighederne for at udnytte de digitale teknologier på en ny måde.
”Vi ser på, om der nu er noget, som vi kan gøre for at få flere medlemmer, der er selvlærte, til at blive realkompetencevurderet og i sidste ende få et stykke papir på, hvad de har at byde på fagligt. Det kan være med til, at de kommer til at stå stærkere på deres arbejdsplads og til den næste lønsamtale.” Han tager en pause:
”Vi antager, at det vil kunne gøre en forskel. Men vi kan ikke være sikre på, at det vil lykkes. Men vi er nødt til at gøre forsøget, fordi ellers sker der ikke noget. Jeg har hørt, at man har set på det her de sidste fem år, mens den digitale udvikling bare er løbet stærkere og stærkere. Uden at der rigtigt er sket noget.”
”Samtidig har vi haft en corona-pandemi, hvor mange uddannelser er flyttet fra klasserumsundervisning til meget mere online læring. Selvfølgelig skal vi sørge for at udnytte det intelligent. Alt kan ikke foregå online. Noget kræver, at man er fysisk til stede i samme rum. Vi har bare fået mange flere digitale redskaber i værktøjskassen, som vi er nødt til at afprøve for at kunne tilbyde vores medlemmer det bedst mulige. Hvor det giver mening at gøre noget digitalt, skal vi gøre det. Og her giver det mening.” \