EFTERUDDANNELSE MED FORHINDRINGSLØB
Fuldtidsarbejde på en international arbejdsplads med vagter, der kan ligge i alle døgnets 24 timer. Familieliv med små børn på tre og seks år. Og et deltidsstudie oven i hatten, hvor der hele tiden bliver ændret på indholdet.
Det er opskriften på en tidsmæssigt presset hverdag. Heldigvis er IT-medarbejder Cemile Özcans lyst til at efteruddanne sig inden for IT-sikkerhed så stor, at hun stædigt klør på, selvom de logistiske problemer i forbindelse med studieforløbets tilrettelæggelse jævnligt spænder ben i hverdagen.
Fra kontorfunktionær til IT-medarbejder
Cemile Özcans vej til jobbet som IT-supporter i Udenrigsministeriet startede med en omvej.
”Da jeg gik ud af gymnasiet, skulle jeg egentligt læse videre, men jeg var skoletræt. Jeg så tilfældigvis et stillingsopslag om kontorelev i Udenrigsministeriet, hvor man havde mulighed for udlandsophold. Derfor søgte jeg det,” fortæller hun. I løbet af de to år som elev opholdt hun sig som lovet tre uger på ambassaden i Berlin.
”Det var der, jeg tabte mit hjerte til Udenrigsministeriet,” fortæller Cemile Özcan. Nu, 11 år senere, møder hun stadig op hver morgen ude på Christianshavn, hvor Udenrigsministeriet ligger med udsigt til vandet. I dag består arbejdet bare i en helt anden stilling end den, hun startede i.
”Jeg synes, det er rigtig vigtigt i en support-enhed, at man får optimeret sin viden løbende, fordi IT udvikler sig så enormt hurtigt, og digitaliseringen foregår konstant.”
Cemile Özcans
IT-supporter i Udenrigsministeriet
”I dag er min stilling IT-medarbejder. Efter de to år som elev blev jeg kontorfunktionær, men på et tidspunkt ville jeg gerne skifte spor, fordi det blev for kedeligt,” fortæller hun.
Da hun kom tilbage fra barsel i 2013, søgte hun op til IT-kontoret.
”Det var en helt ny verden, og jeg vidste ingenting ud over det, jeg selv brugte en computer til. Jeg sprang ud i det for at prøve noget nyt,” beretter hun.
Læringskurven var stejl i begyndelsen.
”Jeg gik seks måneder sammen med en anden kollega, der havde siddet i supporten i mange år. Og så var det ellers bare Learning By Doing. Ingen kurser eller noget,” fortæller hun.
Da Cemile Özcan havde arbejdet som IT-medarbejder i nogle år, begyndte hun for alvor at mærke behovet for at efteruddanne sig yderligere inden for det fag, der nu var blevet hendes.
”Vi lever i en verden, der konstant udvikler sig, så havde jeg brug for mere viden,” konkluderer hun.
I april 2018 startede hun på den treårige IT-uddannelse på erhvervsakademiet Cphbusiness (Copenhagen Business Academy).
Arbejde døgnet rundt
De ting, som Cemile Özcan elsker ved sin arbejdsplads, er også de ting, der kan gøre det svært at få en hverdag til at hænge sammen, når man både har familieliv og en deltidsuddannelse at tage sig af.
”Udenrigsministeriet har 24-timers support, fordi vi har danske ambassader og repræsentationer, der skal have hjælp, når folk i Danmark ligger og sover. Kampala (hovedstaden i Uganda, red.) kan fx. ringe om natten, fordi der er problemer med deres Exchange Server,” forklarer hun.
Som IT-medarbejder i Udenrigsministeriet har du derfor vagter på alle tider af døgnet, varierende fra almindelige arbejdsdage på otte timer til 20 timers vagter. ”Dertil er jeg på skole én gang om ugen i aftentimerne. Det er et deltidsstudie, og det har aftenfag,” forklarer hun.
At følge studiet hos Cphbusiness har dog ikke været problemfrit, og der dukker hele tiden nye udfordringer op.
”Uddannelsen er ny og mangler stadig en fast struktur. Jeg får tit en mail om, at undervisningsdatoerne er blevet ændret, fordi der mangler lærere, eller fordi der er kommet ny lærer. Jeg føler lidt, at vores årgang er prøvekaniner,” forklarer IT-medarbejderen.
Der er meget logistik, der skal falde i hak for at balancere arbejde, familieliv og studie, så Cemile Özcan kontakter tit studievejlederne, men det bliver hun ikke altid klogere af.
”Når jeg ringer til studievejlederne, beder de mig kontakte koordinatoren på uddannelsen, men han er svær at få fat på, jeg har prøvet at få fat på ham i en måned uden held. Derfor må jeg bare køre på med de andre fag og tage dem først. Jeg vil ikke gå i stå,” siger hun.
Et andet logistisk problem, der er dukket op, handler om afstand.
Når Odense er langt væk
IT-uddannelsen har to spor, udvikling og drift. Cemile Özcan vil gerne specialisere sig inden for drift i form af IT-sikkerhed.
”Jeg vil gerne tage kurset ’systemdrift’, men det fag bliver kun udbudt i Odense. Det vil jeg overhovedet ikke kunne nå, hvis jeg skal fra Udenrigsministeriet i København og så starte skole klokken 17 i Odense. Det er ikke optimalt,” forklarer hun.
”De har også faget online, men jeg har det bedst med at lære sammen med en lærer,” siger Cemile Özcan.
Hun har dog indset, at hun må bide i det sure æble og nøjes med computerundervisning, hvis det ikke lykkedes at finde undervisning lokalt, for uddannelsen vil Cemile Özcan have for en hver pris.
”Jeg synes, det er rigtig vigtigt i en support-enhed, at man får optimeret sin viden løbende, fordi IT udvikler sig så enormt hurtigt, og digitaliseringen foregår konstant,” fortæller hun. Efteruddannelsen er også en mulighed for at opgradere hendes generelle karrieremuligheder.
”Der er flere jobmuligheder for mig, når jeg har taget uddannelsen, og jeg vil have en langt bredere viden og forståelse inden for IT, især om IT-sikkerhed.”
Hun har dog umiddelbart intet ønske om at forlade sin nuværende arbejdsplads, når hun er færdiguddannet.
”Jeg føler, jeg er født herinde, jeg har været her siden gymnasietiden. Min uddannelse er så relevant, så det ville være fedt at være herinde og være med til udviklingen af IT-sikkerhedsprocedurer. Jeg tror, der kommer mere af det.”
Læs også om Brian Schmidt Pedersen (LINK: 12-13_EFTERUDDANNELSE_I_ANDET_FORSØG), der er autodidakt IT-medarbejder, men som er gået i gang med en uddannelse som IT-administrator for at få papirer på sine kundskaber.