Efteruddannelse har fået elektrochok
De fleste på arbejdsmarkedet er vant til, at digitale redskaber fylder mere og mere i deres hverdag, ikke blot på jobbet men også privat. Det gælder også efteruddannelse, mener Ulrik Juul Christensen, direktør for virksomheden Area9, som leverer efteruddannelse til en lang række kunder i Danmark og udlandet. Men lige som andre dele af arbejdsmarkedet har pandemien også givet dette marked det, han kalder et elektrochok.
”Nu skal læring simpelthen virke. Kunderne har opdaget, at man faktisk godt kan have meningsfulde konversationer som den, du og jeg har nu. Det er utroligt vigtigt, at der er et billede. Jeg kan se, at du er interesseret, at du nikker og skriver ting ned,” siger han under videosamtalen over Zoom.
Han fortsætter:
”Problemet er bare, at det kan være svært at have den slags samtaler med fem eller 10 personer ad gangen. Men i stedet sørger man for at organisere det i små grupper, så der ikke bare står en lærer og prædiker overfor 30 elever. Det vil man også lære i forhold til efteruddannelse.”
I stedet for at efteruddanne folk i store klumper kan man digitalt undervise folk individuelt eller f.eks. i mindre grupper. Det er langt mere effektivt at undervise på den måde, lyder Ulrik Juul Christensens pointe.
”Samtidig vil man måle langt mere, om folk har lært det, de skal lære. Der skal mere måling til, men ikke med det formål at vælge og vrage mellem de gode og de mindre gode. Nej det er for at finde ud af, hvor skal vi sætte ind i forhold til den enkelte elev,” siger han.
Mens Ulrik Juul Christensen afviser eksaminer som upræcise redskaber, der ikke rigtigt fungerer, understreger han, at man omvendt heller ikke må være bange for løbende at måle under hele undervisningsforløbet, hvordan det går med den enkelte persons indlæring.
”Undervejs i læringsforløbet skal man konstant måle, hvordan det går med den enkelte elev. Vi skal hele tiden sikre os, at det undervisningsforløb, vi leverer, rent faktisk fungerer for modtageren. Det samme gør du i alle andre forhold. Skal du lave en kaffemaskine, som doserer en bestemt mængdevand og kaffe, skal du jo også måle på alle mulige måder, at det rent faktisk også sker. I alle mulige forhold tjekker vi, at de forskellige systemer virker efter hensigten,” understreger Ulrik Juul Christensen.
Samtidig muliggør digital efteruddannelse, at man kan skabe langt mere intense men også langt mere behagelige forløb, som er tilpasset den enkelte elev.
”I stedet for at sende dig et eller andet sted hen til undervisningen, som enten virker eller ej, kan vi nu måle, om det rent faktisk fungerer,” siger Ulrik Juul Christensen.