EFTERUDDANNELSE GIVER MULTIMEDIEDESIGNERE RETNING
Selvom de har samme uddannelse, er Claus Jensen, Stine Bo Johansen og Steffen Bech tre meget forskellige steder i deres arbejdsliv. Fælles for dem er, at de har brugt efteruddannelse til at specialisere sig for at trække karrieren i en bestemt retning.
Multimediedesigner-uddannelsen favner en bred vifte af teknologier og arbejdsområder, og både Steffen Bech, Stine Bo Johansen og Claus Jensen har haft et ønske om at specialisere sig efter endt uddannelse.
På de næste sider kan du møde tre de multimediedesignere, der på hver sin vis har konstateret, at behovet for uddannelse ikke stopper, bare fordi de har forladt skolens faste rammer.
EFTERUDDANNELSE FIK CLAUS OP AT FLYVE
Claus Jensen er 29 år gammel. Han er uddannet multimediedesigner fra Erhvervsakademi MidtVest i Herning i 2011.
“Da jeg blev færdiguddannet var det svært at finde job for mig og mine studiekammerater. Det var lige efter finanskrisen. Jeg arbejdede et år på en folkeskole og kom senere i praktik hos en el-installatør.
Firmaet fusionerede med et andet el-firma og fik en marketingsafdeling. I to år lavede jeg deres hjemmeside, brochurer, datablade, annoncer og anden markedsføring. De var meget fokuseret på solceller, men på et tidspunkt kom der nye love, der gjorde det mindre attraktivt at få opsat solceller, så vi var en masse i firmaet, der blev opsagt i 2015.
Jeg kom ind på en maskinfabrik, hvor jeg også lavede markedsføring. Der udviklede jeg en helt ny visuel identitet til firmaet. Den proces tog halvandet år.
Jeg har taget kurser i fotografering og videoredigering, men også et dronebevis, så jeg kan filme fra luften. Maskinfabrikken lavede udstyr til blandt andet stalde og vindmøller, så det var meget oplagt at filme det med drone.
De havde investeret i en drone, men havde overset, at der var krav om dronebevis, hvis man skulle flyve i byerne. Derfor blev jeg sendt på dronekursus.
Det var helt klart en motivationsfaktor, at man kunne få lov til at prøve noget nyt og blive dygtig til nogle nye ting. Jeg havde en god dialog med direktøren, da jeg skulle på efteruddannelse. Alle mine arbejdsopgaver blev sat på hold, mens jeg var væk, og de var generelt meget fleksible.
At efteruddanne sig spiller en rolle i forhold til arbejdsglæde. Man oplever en tiltro, når de rent faktisk er interesserede i, at man udvikler sig. Det var fedt at få en bredere vifte af opgaver og ikke kun lave de samme ting.
Indenfor digital markedsføring går det så stærkt, og man kan hurtigt blive ”uddateret” i sine grafiske og tekniske kundskaber, hvis man ikke følger med. Man kan ende med, at man ikke længere har de kompetencer, der er brug for. I februar i år startede jeg i en mindre grossistvirksomhed, der leverer belysning til underholdningsbranchen.
Jeg skal stadig lave markedsføring, men det er primært med fokus på fotografering og produktion af videoer. Det var klart en fordel, at jeg havde dronebevis og videoerfaring, da jeg søgte videre.
Det jeg laver nu, var også det, jeg håbede på, da jeg startede på skolen. Det var ikke så let lige, da jeg blev færdiguddannet, men det var dét, der var ambitionen, og nu er det lykkedes.”
“At efteruddanne sig spiller en rolle i forhold til arbejdsglæde. Man oplever en tiltro, når de rent faktisk er interesserede i, at man udvikler sig.”
Claus Jensen
STEFFEN LÆRTE ET SPROG MED BEDRE FREMTIDSUDSIGTER
Steffen Beck er 36 år og bor i Greve Strand på den københavnske vestegn. Han blev færdiguddannet som multimediedesigner i 2006 og arbejder i dag i KMD som udvikler.
“Jeg har altid vidst, at jeg ville være udvikler. Jeg var skoletræt, så jeg gik efter en kort, men relevant uddannelse og havnede på multimediedesigner. Da jeg blev færdig var jeg ansat som webudvikler i fire år og derefter blev jeg ansat i Dansk Kabel TV, hvor jeg var i næsten 10 år.
I min fritid lavede jeg meget PHP (programmeringssprog, red.), som vi også brugte i Dansk Kabel TV’s interne platform. Men vi ville gerne skrive den om i C# (programmeringssprog, red.), som i min optik er mere fremtidssikret end PHP.
Derfor kom jeg afsted på kurser hos Teknologisk Institut i C#. Det var firmaet, der betalte for uddannelsen. Udgiften var først og fremmest de timer, jeg brugte på kontoret på at sætte mig ind i det nye sprog, men selvfølgelig også selve kurserne. Det var en investering i mig fra min arbejdsgivers side, men de endte også med at få en C#-udvikler ud af det.
Dét jeg fik mest ud af var at sidde med koden i Visual Studio (Microsofts udviklingsmiljø, red.) og prøve at kombinere de nye ting jeg lærte. At skrive konkret kode, at google mine spørgsmål og læse en masse på Stack Overflow (online forum for programmører, red.).
I starten var vi kun to udviklere, men den anden var meget skarp i C#. Så for at jeg kunne komme i gang, fik jeg kurserne. Den første halvanden måned efter kurserne var stadig ren læring, men derefter begyndte det at gå fremad med at arbejde i sproget.
For min arbejdsgiver var det en fordel, at de fik en stabil platform i et kodesprog, som det på det tidspunkt, 2014-15, var på vej frem. Men de fik også en engageret og glad medarbejder. For det øgede trivslen at lære noget nyt og bevæge sig fra PHP til C#.
Det sværeste var at arbejde sammen med en, som var mange mil foran mig selv. Jeg skulle lære det hele fra bunden. Det var svært at få det op at køre selv, uden at skulle trække alt for meget på min kollega. Det krævede mere at lære det selv, men det gav også en god erfaring i at søge information på egen hånd i stedet for altid at spørge min kollega.
Mine chefer udviste mig stor tillid. De bakkede mig op og sagde: ‘Det kan du sagtens’. Det var en god oplevelse.
I dag arbejder jeg som udvikler hos KMD, hvor jeg arbejder med arkivering af data. Vi laver interne værktøjer til at arkivere dokumenter på vegne af kommunerne, som ifølge loven skal arkivere deres data. Jeg udvikler stadig i C#, men har også hjælpescripts i VBscript (programmeringssprog, red.) og PHP.” \
De fik også en engageret og glad medarbejder.
Steffen Beck
STINE BRUGER PROJEKTLEDERKURSUS TIL AT SAMLE ALLE VÆRKTØJERNE I VÆRKTØJSKASSEN
Stine Bo Johansen er 36 år og bor i Vejle. Hun blev færdiguddannet som multimediedesigner fra erhvervsakademiet i Århus i 2012.
“Efter jeg blev færdig, har jeg både arbejdet som grafiker i et firma, som multimediedesigner i en fodboldklub, været selvstændig, konsulent og løst freelanceopgaver. Jeg har hovedsagligt lavet hjemmesider. I dag er jeg jobsøgende.
Vi multimediedesignere kan så mange ting, og jeg er stadig ikke helt fast bestemt på, hvad jeg vil. Den ene dag vil jeg gerne lave hjemmesider, den næste dag grafik, den tredje dag marketing, og den fjerde dag vil jeg gerne lave det hele. Men jeg hælder nok mest til at lave hjemmesider, som også er det, jeg har mest erfaring med.
Jeg har været så privilegeret, at jeg hele tiden har kunnet kombinere min interesse for sport, især fodbold, med mit arbejdsliv.
Jeg har først og fremmest haft jobs og søgt jobs, der havde noget med fodbold at gøre, og ikke fokuseret så meget på indholdet.
Måske er det derfor, at jeg nu ikke helt ved, hvad jeg vil. Jeg har efteruddannet mig som projektleder. Det er en rolle, som jeg godt kan se mig selv i i fremtiden. Jeg har prøvet de forskellige faggrupper og har også en fortid som uddannet sælger, så jeg synes, at jeg har mange forskellige værktøjer i værktøjskassen.
Jeg kan tale med alle fagligheder i en virksomhed og forstå, hvad de mener. Jeg tror, at jeg vil være en god projektleder, fordi jeg kan koble alle faglighederne sammen. Det er nok den vej, jeg skal.
Lige nu søger jeg mest i jobs i mediebureauer. Jeg er nok ret jysk, så det er ikke så meget ‘se mig’, jeg vil helst et sted hen, hvor vi spiller hinanden gode i stedet for, at det er mig, der skal være god. Og det konflikter jo lidt med at være i et mediebureau, tror jeg.
Jeg er sådan et menneske, der kan have svært ved at forklare, hvorfor det i en given situation er rigtigt at gøre x eller y, selvom jeg ved, at det er det rigtige at gøre. På projektlederkurset fik jeg en masse ord og værktøjer til at forklare, hvorfor vi skal gøre x, og hvordan vi skal gøre det. Selvom jeg ved, hvad der er rigtigt, så har jeg haft svært ved at sætte ord på. På den måde var projektlederkurset en god overbygning til de ting, jeg har lært på handelsskolen og erhvervsakademiet.
Nogle af mine tidligere jobs har også indebåret projektledelse, så jeg ved, at jeg kan det. Men det er rart, at jeg nu også har papir på det.”
På projektlederkurset fik jeg en masse ord og værktøjer til at forklare hvorfor vi skal gøre x, og hvordan vi skal gøre det.
Stine Bo Johansen