E-handel: mere automatisering påkrævet
Så umiddelbart er alt godt?
Det er fristende at sige ja. Men når man kigger på en helt almindelige dansk webshop, bliver det alligevel et nej. Faktisk vil jeg påstå at mange små og mellemstore e-handelsbutikker har store udfordringer foran sig, hvis de vil give deres kunder en bedre service og øge deres omsætning.
De fleste af os har prøvet at købe en vare på nettet – skal vi sige en støvsuger – for så at møde en flod af reklamer for støvsugere andre steder på nettet. I marketingverdenen kendes det som retargeting. Ved hjælp af cookies spotter man, hvad kunden har kigget på, og serverer reklamer for netop de produkter. Retargeting er udskældt, især fordi metoden de seneste år er blevet mere aggressivt anvendt.
Meget langt fra
Egentligt er det blot et lettere misforstået forsøg på at automatisere markedsføringen, da den ofte rammer kunder, der allerede har købt varen. Men som så meget andet her i livet skal det blot gøres med omtanke.
Og det store flertal af online butikker er stadig meget langt fra at udnytte potentialet for at automatisere forskellige arbejdsprocesser.
Et første logisk skridt er for eksempel at opsamle og behandle købs- og trafikdata for de samme kunder over en større mængde køb. Og kan man gøre dette på tværs af forskellige webshops, kan man give kunderne en bedre service og øge salget.
Dette er dog ikke uden problemer. Pludselig nærmer vi os datamængder, der kan kaldes Big Data. Og her rammer vi praktiske, etiske og lovmæssige problemer som for eksempel spørgsmål om hvilke data om kunder virksomheder må dele. Og hvor meget har man egentlig lyst til at dele med konkurrenterne?
Godt på vej
Mens vi venter på svar på spørgsmål som disse, er der andre områder, som med fordel kan automatiseres. En generel hovedregel er, at fjernelse af manuelle administrative opgaver fra driften af et system eller en butik, frigør tid til at udvikle forretningen. Kan man som virksomhed komme frem til en god integration mellem webshop og alle forretningens ordre- og økonomisystemer – i folkemunde kaldt ERP-systemer – er man godt på vej:
Når en ordre går ind, får kunden en kvittering, salget bogføres og faktureres, varen plukkes, pakkes og afsendes fra lageret. I en rigtig hightech lagerhal, er det naturligvis robotter, der henter varerne.
For en butik med eget lager, er det intet problem. Men køber en kunde varer i din webshop, der skal afsendes fra forskellige leverandører, begynder det at koste. Ordren bliver behandlet lokalt, men ofte mangler integration til distributørens systemer, og så skal ordren tastes manuelt. Manuelle indtastninger er tidskrævende, og en kilde til fejl. Med en integration mellem de forskellige systemer kan – og bør – distributøren give webshoppen adgang til at kanalisere sine bestillinger direkte ind i distributørens ERP-system.
Skal danske webbutikker klare sig i konkurrencen mod udenlandske megavirksomheder, skal der arbejdes benhårdt på at give kunderne helst billigere priser – og i hvert fald en overlegen service. Her kommer ingen uden om at automatisere så meget som muligt.
\ FAKTA: Amerikanerne handlede for næsten 500 milliarder dollars i 2014
\ Mens omsætningen for e-handlen i Nordamerika – altså USA, Canada og Mexico – i 2013 nåede op på 452 milliarder kroner (svarende til 2.852 milliarder danske kroner, anslår man, at den i 2014 kommer ualmindeligt tæt på 500 milliarder dollars. I en ny analyse fra den europæiske organisation Ecommerce Europe vurderer man, at nordamerikanerne vil e-handle for 494 dollars (eller 3.117 milliarder kroner). Her tegner USA sig for langt hovedparten. Mens Mexico nok tegner sig for en langt mindre markedsandel, forventes landets e-handel dog at være vokset med hele 31 procent i 2014.
Kilde FDIH