Du skal tage dig selv seriøst
Når man tænker på efteruddannelse af IT-folk, er det nemt at tænke på alle forhindringerne først: Det er dyrt, det er svært at få tid og svært at få lov af chefen.
Man kan også vende det om, og se på udfordringen på en anden måde.
”Man kan starte med at se på den værdi, man selv bidrager med på arbejdspladsen, og hvordan man kan øge den værdi,” siger Jens Rastrup der er bestyrelsesmedlem i SAMDATA\HK. Han peger naturligt nok på uddannelse som den faktor, der er afgørende.
To seriøse spørgsmål
”Hvis du tager dig selv seriøst, stiller du to spørgsmål: Hvad kan du i år, som du ikke kunne sidste år? Og hvad vil du have lært inden for det næste år?”
”Når man forhandler løn, kan man jo overveje, om det er så vigtigt at få de sidste 200 kr. ekstra om måneden, eller om det ikke giver langt større værdi, hvis man får chefen til at give fri til nogle kursusdage og måske betalte bøger.”
”Næste gang man skifter job, kan de penge meget nemt komme igen, hvis man har et bedre CV, og det er i hvert faldt helt sikkert, at hvis man skal holde frem til pensionsalderen, så er der ikke noget alternativ til konstant at lære noget nyt,” understreger Jens Rastrup.
Alt for mange med korte uddannelser
Det er ikke tilfældigt, at SAMDATA\HK har sat uddannelse som det første punkt i fagforeningens IT-politiske strategi.
”Det bekymrer os meget, at helt op mod 60 % af SAMDATA\HK’s medlemmer har ingen – eller kun en kort uddannelse. Det gør dem utroligt sårbare, når firmaer skal spare, når nye teams skal sammensættes eller når medlemmerne skal skifte til det næste job i karrieren,” siger Jens Rastrup.
Gør det nemt at blive klog
”Mange af de forhindringer, der førhen kunne stoppe en fra at tage en uddannelse, er i dag meget mindre,” mener Jens Rastrup. Det gælder både tid og penge.
Er man ansat i regioner eller kommuner, findes der nu betydelige kompetencefonde, hvor man kan søge op til 25.000 kr. til efteruddannelse. Men Jens Rastrup har dog et budskab til uddannelsesinstitutionerne.
”Den anden udfordring er som regel tid. Når man skal have et fuldtidsjob til at gå op med familielivet, hvor børn skal hentes og maden skal stå på bordet, kan det være svært at få kabalen til at gå op, hvis man lige skal klare et kursus og en afleveringsopgave oven i på bestemte tidspunkter.”
”Uddannelse er alt for ofte bygget op om unge menneskers mulighed for at kunne studere fuldtid, men uddannelsesinstitutionerne bør gøre det nemmere at bide uddannelsen over i mindre bidder og taget kurset online, så man kan læse på tidspunkter, der passer med et liv fyldt med børn, familie og job, så man reelt kan klare at kaste sig ud i den livslange læring,” understreger Jens Rastrup.
Helt nye SAMDATA\HK-kurser
SAMDATA\HK har i mange år haft et meget stort udbud af almindelige kurser, men i år har man taget konsekvensen, og har lagt udbuddet helt om, så kurserne nu hovedsageligt foregår online.
Det betyder både, at de enkelte kurser kan håndtere langt flere deltagere men også, at det bliver nemmere at få kabalen til at gå op, når man selv bestemmer om man vil læse et kvarter den ene dag og to timer den anden. Samtidigt kan de studerende selv bestemme hvilke emner, der er nemme og hvilke videoer, der lige skal ses et par gange mere.
Nye akademieuddannelser
En anden udfordring for mange medlemmer har været, at de fleste IT-uddannelser krævede et højt niveau inden for programmering. Det matcher ikke de opgaver, som medlemmerne sidder med til hverdag.
Her har SAMDATA\HK arbejdet intensivt på at få udviklet nye akademiuddannelser inden for drift, vedligehold og support. Uddannelserne, der i niveau svarer til en datamatikeruddannelse, vil sandsynligvis stå klar fra sommeren 2017, og vil være tilpasset, så man kan passe et arbejde ved siden af.
”Det er lidt af en revolution, fordi uddannelserne passer meget bedre til de opgaver, som vore medlemmer sidder med til hverdag,” forklarer Jens Rastrup.
Hvis du ved det – så få papir på det
SAMDATA\HK har også støttet de såkaldte realkompetencevurderinger (RKV), hvor IT-folk der har hentet en masse erfaringer i erhvervslivet kan få papirer på deres kundskaber.
Det seneste initiativ kommer fra Erhvervsakademiet Lillebælt, der lige nu kører et pilotprojekt, hvor man tester et nyt onlineværktøj, der skal gøre det nemmere at finde ud af, om IT-folk har kompetencer til at få godskrevet konkrete fagmoduler på fx diplomuddannelserne.
”RKV er et rigtigt godt værktøj, som er superrelevant for netop vores medlemmer, fordi der er så mange autodidakte IT-folk. Har man en masse erhvervserfaring og måske en stribe korte kurser, bør man helt klart undersøge, om man kan supplere sin viden og få papir på en samlet uddannelse.
Det kan virkeligt redde en på lang sigt,” siger Jens Rastrup.
Styr din MUS
Jens Rastrup har et kerneprincip, som gælder i mange sammenhænge – også uddannelse.
”Det handler ganske simpelt om at tage ansvar for ens eget liv. Der er lidt for mange af vore medlemmer, som lader stå til, og som føler, de har rigeligt at se til med de daglige opgaver. ”
”I stedet bør man tage ansvaret på sig, og bruge den næste MUS-samtale til at lægge en plan sammen med chefen. Den samtale skal ikke styres af chefen, men skal være en ligeværdig snak om, hvordan man bidrager bedre til virksomheden.”
”Hvis virksomheden tænker langsigtet, så kan de godt se, at medarbejderne skal være klar til de udfordringer, der ligger et par år ud i fremtiden – og det kræver som regel uddannelse. Det er lige der, man skal lave en aftale, som forpligter gensidigt,” understreger Jens Rastrup.
\