DIGITAL LEDELSE BLIVER ”THE NEW NORMAL”
I den gryende post-coronatid har techgiganten Twitter meddelt, at virksomhedens medarbejdere ikke nødvendigvis behøver at vende tilbage til kontoret – nogensinde.
Så drastiske er planerne ikke hos IT-virksomheden Atea, der leverer IT-infrastruktur til banker, kommuner og større virksomheder.
”Jeg kan ikke forestille mig, at vi aldrig skal mødes igen. Det er ikke et enten-eller,” siger Senior Vice President Annette Otto. Indtil corona-pandemien var hun skeptisk over for alt for meget hjemmearbejde.
Selvom alle Ateas ansatte på papiret har mulighed for hjemmearbejdsdage, har det ikke været særligt udbredt i organisationen. Men efter en stor del af virksomhedens medarbejdere har været hjemsendt under corona-nedlukningen, er hun mere overbevist om fordelene.
”Jeg er nok mere begejstret end før coronaen. Det har været en eye opener i forhold til, at det godt kan lade sig gøre. Der er ting, der skal justeres, men jeg er meget positivt overrasket,” siger hun og forklarer, at de første erfaringer viser, at det har skabt mere balance hos mange medarbejdere at arbejde hjemmefra, hvor nogle opgaver løses mindst lige så godt som på arbejdspladsen.
”Der er ingen tvivl om, at det helt klart kommer til at flytte noget,” forudser Annette Otto.
Som direktør i Atea med ansvar for kommunikation og HR er hun optaget af, hvad ‘new normal’ for arbejdslivet bliver efter corona både i sin egen organisation og i resten af samfundet.
”Alle vores interne medarbejderanalyser viser, at noget af det, medarbejderne prioriterer højst, er deres kolleger. Derfor kan jeg ikke forestille mig, at alle ikke har lyst til at møde ind. Men vi hopper heller ikke tilbage til tiden før corona, og jeg kan godt se for mig, at vi kommer til at arbejde hjemme en dag om ugen og spare på transporttid og miljø,” siger hun og understreger, at fordelene nok især er store i IT-branchen pga. bedre infrastruktur, mobile arbejdspladser og IT-vante medarbejdere.
Vi har talt digitalisering i mange år, men nu har vi fået et mega skub, så lad os benytte momentum til at ændre noget.
Annette Otto, Senior Vice President Atea
Større krav til digital ledelse
Mange ledere i Atea havde i forvejen erfaring med distanceledelse. Men da det blev på fuld tid, opstod der bekymring i direktionen, om der var gjort nok ud af at træne lederne i at lede på afstand.
”Hvis vi skal mere af det i fremtiden, så skal vi klæde lederne endnu bedre på til at arbejde i den ledelsesrolle,” siger Annette Otto og understreger, at det kræver mere støtte til mellemlederne og en anden måde at integrere medarbejderne i organisationens fællesskab.
”Det er klart noget, vi skal gentænke, men det er ikke umuligt,” siger hun og erkender, at fordi nedlukningen gik så stærkt, var der ikke tid til at vænne sig til at lede 100 procent digitalt.
”Det er en anden rolle, og mellemlederne har været pressede. Især fordi lederne har haft en medarbejdergruppe med forskellige behov, som skulle håndteres forskelligt. Nogle skulle passe børn, mens de arbejdede. Nogle har været bange for at blive syge eller miste jobbet. Nogle har bare stået op, taget tøj på og er begyndt at arbejde, men vi har også haft en gruppe, der har haft svært ved at adskille arbejde og fritid. Så nogle skulle lære disciplin og andre skulle lære at stoppe igen.”
Som topleder har Annette Otto observeret og diskuteret med sine ledere, hvordan og hvor meget de kan og skal stå til rådighed.
”Lederne lagde ud med at arbejde på medarbejdernes præmisser, men de skal lære, at fordi nogle ansatte arbejder meget tidligt eller sent, så behøver lederen ikke gøre det og være tilgængelig 24/7. Det er fint med individuelle behov, men man er nødt til at aftale, hvornår man er til rådighed i teamet eller afdelingen,” konkluderer Annette Otto, som selv har følt sig konstant efterspurgt på de forskellige kanaler med Microsoft Teams kørende på sin skærm, telefonopkald, sms’er og Skype-kald.
TIPS TIL ONLINE LEDELSE
Læringsspecialist og ekspert i digital ledelse og blended working Line Gry Knudsen giver her sine tips til god online møde- og personaleledelse.
Online møder skal designes og forberedes mindst lige så grundigt som off-line møder.
\ Tænk over forberedelsen (alles forberedelse, ikke bare din egen). Er der en podcast, en artikel eller tre kernespørgsmål, som alle ville have glæde af at tænke over på forhånd?
\ Udnyt alle ’stemmerne’ i rummet og sørg for, at alle tager eller får ordet. Brug f.eks. forskellige oplægsholdere.
\ Sørg for at dynamikken skifter ca. hvert 8.-10. minut. Meget længere kan man ikke holde koncentrationen under monoton snak og oplæg. Indlæg et spørgsmål, en quiz, to minutter til kommentarer i chatten eller andet for at bryde rytmen og holde engagementet.
\ Følg op! Tænk over at bruge ca. lige meget tid til forberedelse, selve mødet og opfølgning bagefter.
Online personaleledelse
\ Gør dig tilgængelig for korte snakke, f.eks. på et specifikt tidsrum hver uge. Sæt tid på, så det ikke stikker af. Læg online aktiviteter/møder i klumper, så du også har face-to-face tid med medarbejderne. Teamet bør også mødes et par gange om året.
\ Planlæg korte uformelle møder (Huddle calls) for hele teamet, hvor snakken kan drejes hen på blødere emner, hvor der kan ’lukkes damp ud’ mm. Sørg dog for at følge op på de temaer, der kommer frem, så de ikke hænger i luften. Spørg f.eks.: hvad er vigtigst i din region lige nu (hvis teamet er internationalt), hvilke succeser havde du i går, hvad står øverst i avisen, hvad fik dig til at glæde dig til dagen i dag?
\ Hav en chat eller kanal til ’other stuff’ så det ikke blander sig i tråden om de faglige drøftelser.
\ Tal med den enkelte medarbejder om, hvordan de har det med at arbejde online. Er der noget, der kan hjælpe dem til at få det bedste ud af disse møder? Spot de medarbejdere, der er særligt gode til de nye medier og gør dem til buddies for andre.
\ Rejs evt. ud og mød nye medarbejdere og arbejd med/hos dem de første dage, så du fanger alle de små spørgsmål, der popper op i starten og opbygger den tillid, der er en nødvendighed for at online samarbejde bliver en succes.
Kilde: Line Gry Knudsen, ekspert i digital ledelse og blended working samt ekstern konsulent for Fonden for Entreprenørskab.
Svær virtuel ledelse
Især har kommunikation og nærvær på distancen været sværere i corona-krisen.
”I et møde på Teams med mange deltagere kommer der ikke ret mange spørgsmål. Det er meget nemmere at gå ned til et medarbejdermøde og tage de spørgsmål, der er. Derfor er mellemlederne sindssygt vigtige i den her periode, hvor de har skullet møde medarbejderne på en ny måde og sørge for at være nærværende og sikre både trivsel og produktivitet,” siger Annette Otto.
Som HR-ansvarlig direktør har hun anbefalet lederne at samle deres afdelinger til korte virtuelle møder for lige at tjekke ind og høre, hvordan det går, fortælle om de
sager, man arbejder med, og hvordan kollegerne kan hjælpe hinanden bedst muligt. ”Nogle har givet udtryk for, at de har følt sig ensomme, og det at mødes og samarbejde på tværs er sværere virtuelt.
Her gælder det om som leder at få trukket alle med ind i fællesskabet og arrangementer – også online,” understreger Annette Otto og tilføjer tilfreds:
”Jeg synes, at noget af det vores mellemledere har haft succes med ud over at holde virtuelle afdelingsmøder er at opfinde andre måder at være sammen på. Mange har spist morgenmad eller frokost sammen eller lavet fredagsbar og bankospil i afdelingen, selvom folk har siddet hver for sig derhjemme. Jeg havde også en leder, som gik tur i skoven med sin afdeling, fordi han syntes, de trængte til at blive luftet.”
Meget mere kommunikation
Gode distanceledere kræver også mere af topledelsen. Især er massiv kommunikation oppefra særligt vigtigt. Derfor har direktionen lavet masser af videoer til medarbejderne, videokonferencer og møder på Teams for synligt og klart at signalere ’vi er her sammen med jer.’
”Så digital distanceledelse er slet ikke ensbetydende med færre møder, men tværtimod flere videohilsener og morgenmøder for at vise en synlig topledelse og selvfølgelig også for at sikre humør og teamånd og fortælle de gode historier om tilfredse kunder eller ordrer, der er vundet” forklarer Annette Otto og kalder coronaperioden for en form for krise.
”Når man er i krisetilstand, har man brug for mere information, end når det bare kører.”
Mens det danske samfund er i gang med at lukke op, er næste skridt for ledelsen i Atea at debattere, hvad virksomheden vil signalere i
forhold til hjemmearbejde og rejseaktiviteter efter sommerferien og post-corona.
Men ifølge Annette Otto er en ting helt sikkert:
”Det her med, om man er til stede på kontoret, eller om man arbejder på distancen – altså hvor meget vi arbejder virtuelt – det split vil ændre sig.”