Chakib gik fra sælger til systemtekniker
“Jeg er den type, der tør tage en chance. Det kan min chef godt lide. Hvis alle holder sig tilbage, så er vi kun vedligeholdende. Hvis vi tager chancer, så er vi udviklende.”
Ordene kommer fra Chakib Mohammadi. Han er 42 år gammel og systemtekniker i TDC. Som barn hjalp han til i familiens computerbutik i København, hvor han fik lov til at være med, når de voksne samlede og reparerede computere. Siden dengang har interessen for teknik hængt ved.
Som 24-årig kom han i lære i TDC som tele- og installationstekniker og videreuddannede sig senere til systemtekniker. Da han blev færdig var der ansættelsesstop i telegiganten. Han fik i stedet job hos grønlandske TELE-POST, der er ejet af selvstyret. I Grønland gik Chakib på seks år fra nyuddannet til erfaren systemtekniker. Derefter vendte han tilbage til Danmark og et nyt job i TDC.
Projektledelse gik ikke efter planen
Men selvom Chakib Mohammadis tekniske kompetencer er på dét niveau, som hans chefer efterspørger, så er der stadig plads til forbedring af de analoge evner.
“En af de ting, som jeg har oplevet, at jeg ikke er så god til, er projektledelse. Vi havde en stor opgave i TDC, hvor jeg skulle være projektleder. Der kunne jeg tydeligt se, at jeg haltede efter. Jeg havde svært ved at bevare overblikket,” fortæller han og uddyber:
Jeg tog blandt andet kurser i psykologi og kommunikation. Jeg forsøgte at lære at læse folks kropssprog. Jeg har forstået at ingen mennesker er ens, heller ikke selvom de kommer fra samme steder eller har de samme traditioner.
Chakib Mohammadi
“Jeg manglede noget struktur på, hvordan projektet skulle fuldføres. Et stort projekt består jo typisk af mange små opgaver, der skal udføres af mange forskellige mennesker.”
For Chakib Mohammadi betød det, at han måtte kaste håndklædet i ringen:
“Det var et stort projekt og ikke noget for en nybegynder, og så risikerer man jo at fejle.” Han forklarer:
“I dag kan jeg tydeligt se, hvilke fejl jeg begik. Jeg fik ikke samlet trådene godt nok. Det var spredt over mange forskellige samarbejdspartnere, og jeg formåede ikke at samle puslespillet godt nok. Jeg endte med at gå til min chef og sige, at det var en lidt for stor mundfuld. Så blev der sat en rutineret projektleder på. Jeg er stadig involveret i en del af projektet.”
Salg styrkede Chakib Mohammadi
Fra han blev færdig med folkeskolen i 1994 og ti år frem arbejdede Chakib Mohammadi som ufaglært indenfor en lang række fag. Han startede som flaskedreng og kassemedarbejder, rykkede videre til 7-11 hvor han fik personaleansvar. Derefter blev han telefonsælger, hvor han blandt andet solgte annoncer og avisabonnementer.
“Det krævede stærke færdigheder, for det er svært at overtale nogen over telefon til at købe noget. 90-95 procent af opkaldene er rene afvisninger. Jeg var sælger i et par år og havde stor succes med det,” fortæller Chakib Mohammadi.
Han peger på sin baggrund som en af årsagerne til, at han fra start havde let ved kommunikationen.
“Mine forældre er fra Marokko, men jeg er selv født og opvokset i Danmark. Jeg forstår både den marokkanske og arabiske kultur, selvom jeg er dansker. Det er en fordel at have forståelse for forskelligheder. Det kan man godt bruge i hverdagen.”
I sælgerårene tog han også en række kurser, der understøttede hans salgsarbejde. Kurser, som han også har gavn af i sit virke som systemtekniker i dag.
“Jeg tog blandt andet kurser i psykologi og kommunikation. Jeg forsøgte at lære at læse folks kropssprog. Jeg har forstået, at ingen mennesker er ens, heller ikke selvom de kommer fra samme steder eller har de samme traditioner,” lyder erkendelsen.
Regnvejrsreparationer
Det var dog noget helt andet, der fik Chakib Mohammadi ud af salgsbranchen og ind hos TDC, nemlig uniformerne.
“Da jeg var sælger, skulle vi jo have pænt tøj på. Habit og den slags. Når jeg så håndværkere, der arbejdede på gaden, og gik rundt i shorts og t-shirt, så blev jeg misundelig. Jeg ville gerne arbejde udenfor ligesom dem,” husker han tilbage.
Ret kort efter at være startet på tele- og installationsteknikeruddannelsen fandt han sin niche, troede han:
“Jeg ville gerne arbejde med kabelfejl. Det var rigtigt spændende at køre rundt og reparere kobberkabler, der f.eks. var døde i et voldsomt regnvejr. Så kørte vi rundt med et gravehold og skulle forsøge at måle os frem til, hvor den usikre samling lå. Vi fik magten til at grave Gammel Kongevej (i København, red.) op. Det var sjovt. Dét blev min ambition.”
Det handler om at lytte
Men selvom han havde udset sig en karriere i shorts og t-shirt, så endte Chakib Mohammadi i stedet den grønlandske kulde.
“Jeg startede i erhvervsafdelingen, hvor jeg lavede telefoni- og netværksløsninger for erhvervskunder. Det betød, at jeg også var med ude som teknisk konsulent, når sælgerne var ude hos kunderne. Dér var det min opgave at rådgive om hvilke løsninger, der var smarte, fordi det var mig, der havde de tekniske kompetencer,” fortæller han.
Rollen, hvor Chakib Mohammadi fik lov til at kombinere sin tekniske know-how med sine talegaver, var en stor succes:
“Jeg var med til at lave en masse store projektsalg, hvor jeg skulle analysere, hvad kunden havde brug for og forventningsafstemme hvad kunden kunne få. Der kunne jeg virkelig bruge mine erfaringer,” siger han og forklarer:
“Det handler om at kunne lytte til kunden og forstå hvad han har behov for. Kunden har måske en tanke om, at det er produkt X, der er det rette for ham, men kunden kender ikke altid alle mulighederne. Som fagmand rådgav jeg, så de fik det, de havde brug for. Jeg fik rigtigt meget salg igennem, det var helt klart en af mine stærke sider.”
Fra salg til serverdrift
Efter fem år med erhvervskunder begyndte Chakib Mohammadi at kede sig.
“Jeg fik tilbud om at komme ind i backbone-holdet, hvor jeg skulle drifte servere. Det lærte jeg en masse af. Jeg kom på kurser og lærte nogle af de store platforme som BroadWorks og IMS at kende. Det er de samme platforme, som vi bruger i TDC i dag.”
At kunne håndtere store serverparker – hans nuværende team i TDC har ansvar for flere hundrede servere – samtidig med at have en sælgerfortid, har lært Chakib Mohammadi vigtigheden af at kende sin målgruppe.
Der er to sprog. Dét, jeg taler med mine kollegaer, og dét, jeg taler med kunder og andre, der ikke er tekniske eksperter. Jeg har lært at tale i forståelige termer.
Chakib Mohammadi
“Der er to sprog. Dét, jeg taler med mine kollegaer, og dét, jeg taler med kunder og andre, der ikke er tekniske eksperter. Jeg har lært at tale i forståelige termer. Hvis jeg skal forklare en person, hvad en gigabyte er, så bruger jeg nogle termer de forstår. Det kan være forskellen på en lille personbil og en stor lastbil,” forklarer han og uddyber:
“Jeg prøver at bruge nogle termer, som kunden er vant til. Hvis jeg skal lave en installation i en børnehave, så bruger jeg f.eks. begreber, der handler om børn.”
Efter syv år i Grønland havde Chakib Mohammadi prøvet det meste i Post-Tele. Da TDC tilbød ham et job i København, slog han til. Nu sidder han i et team på otte personer og drifter centrale dele af telegigantens infrastruktur. Selvom han ikke længere har med salg at gøre, kommer kommunikationsevnerne stadig i spil.
“Hvis der er store nedbrud, så er der jo møder med den øverste ledelse i TDC. Så kommer man med i en arbejdsgruppe, hvor vi samles og snakker på tværs af organisationen. Dér skal vi jo bruge godt, gammeldags dansk. Bare fordi man er leder i TDC, så er man jo ikke nødvendigvis teknisk ekspert,” konstaterer han.
Fejler hver tiende gang
Selvom projektledelse ikke var en succes, da Chakib Mohammadi forsøgte første gang, så er han fast besluttet på at blive lige så dygtig til dét, som han er til de tekniske, salgs- og kommunikationsmæssige aspekter af sit arbejdsliv.
“Jeg er typen, der gerne vil tage en chance. Det går oftest godt, men jeg fejler en ud af 10 gange.”
Nu har Chakib Mohammadi tilmeldt sig projektlederkurset PRINCE2.
“Det vil udvide mine muligheder indenfor branchen. Jeg er IT-mand, servermand og telefonimand. Det er meget fint. Men hvis jeg også er projektledelsesmand, så er jeg ikke lige så begrænset, som jeg er nu. Projektledelse bruger man jo ikke kun indenfor IT,” siger han og konstaterer:
“Hvis du skal være god indenfor mit område, så skal du kunne mere end bare det tekniske.”