Logo
  • Forside
  • Kontakt redaktionen
  • Læs PDF-udgaven
  • IT-sikkerhedskultur
  • Grøn IT
  • For få kvinder i IT
  • Sårbare studerende
  • Fremtidens krav
  • Efteruddannelse
  • Løn
  • Løn / overenskomst
  • SAMDATA\HK Podcast
  • Corona forandrer dit arbejdsliv
  • Sociale Kompetencer
  • Big data
  • Digitalisering
  • E-handel
  • Flere temaer
    • Drift
    • Den IT-politiske strategi
    • IT-certificering
    • Nye uddannelser
    • SAMDATA\HK Leder-artikel
    • IT-support
    • Mangel på it-specialister
    • Offentlig it-udvikling
    • Teknologi og Trends
    • Uddannelse
19. august 2018
Peder Bjerge
Den IT-politiske strategi
0

Børn skal mere end blot bruge IT

ForrigeNæste
Folkeskolen bør være stedet, hvor skolebørnene går fra blot at være brugere af IT til at forstå og bruge teknologierne, mener bestyrelsesmedlem Henriette Rehmeier. Skal det lykkes, kræver det, at resten af uddannelsessystemet er klædt på til opgaven, lyder det fra hende.

På Glud Skole i Hedensted Kommune anvender hendes datter i tredje klasse både iPad og computer i undervisningen.

”iPad bruger de helt fra børnehaveklassen. De anvender dem også i undervisningen. Desuden benyttes der også smartboard i bl.a. børnehaveklassen,” siger Henriette Rehmeier, bestyrelsesmedlem i SAMDATA. Til hverdag arbejder hun i IT-Servicedesk i Region Midtjylland, hvor hun også er arbejdsmiljørepræsentant i afdelingen.

Hun tilføjer:

”Men i forhold til programmering er Glud Skole nok ikke helt på linje med anbefalingerne fra SAMDATA’s IT-politiske strategi.”

Henriette Rehmeier har ikke kendskab til at man f.eks. har benyttet coding pirate eller lignede tilbud til børn.

Skabe og ikke kun forbruge

I den IT-politiske strategi har SAMDATA som et af de seks strategispor, IT i fremtidens folkeskole, fordi tiden i de første skoleår er afgørende for at forme eleverne til fremtiden. Her bliver grundstenene til de unges faglige IT-kompetencer lagt. Og uanset om de unge en dag bliver medlemmer af SAMDATA\HK eller vælger en anden karriere, vil et grundlæggende kendskab til IT være en fordel. I dag har SAMDATA uddannet medlemmer til at undervise børn i programmering:

”Ambitionen er, at skoleelever skal lære at beherske computere, kodning, data og netværk på et niveau, hvor de bliver i stand til at skabe og ikke kun forbruge,” lyder den sidste sætning i denne del af den IT-politiske strategi.

Henriette Rehmeier nikker:

”Jo yngre de begynder med at lære IT, jo bedre IT-kompetencer og forståelse får de for de IT-tekniske sammenhænge. Både som almindelig bruger og evt. udviklere senere i karrieren. Vi har brug for gode IT-folk i fremtiden, så vi ikke skal hente dem udefra. Og uanset om du skal være IT-medarbejder eller sygeplejerske, kan du ikke klare dig på fremtidens arbejdsmarked uden en basal forståelse af IT.”

IT afdelingen i fremtiden ser helt anderledes ud end for blot få år siden. Den spiller i dag sammen med forretningen og er snarere at betragte som en kombination af et serviceorgan og en forretningsudviklingsaktivitet
Henriette Rehmeier

Skal arbejde med IT løbende

Ifølge hende skal man overveje at sætte IT decideret på skoleskemaet i fremtiden, så det ikke glider i baggrunden, når børnene er færdige med et forløb hos fx den landsdækkende forening Coding Pirates. Foreningen afholder klubaftener for børn for at styrke deres IT-kompetencer og kreativitet.

”Man skal arbejde med det løbende,” siger Henriette Rehmeier.

Samtidig bør man se bredere på uddannelsessystemet, hvis indsatsen i folkeskolen skal nytte noget, mener hun. Lærerne skal efteruddannes eller have en bredere viden om IT fra læreseminariet. Så de er i stand til at formidle IT på en måde, så unge tager det til sig.

”Og man skal tænke videre. Hvad med handelsskolerne, og det øvrige uddannelsessystem? Det er vigtigt med opdateret undervisningsmateriale, så det ikke er 10 år gammelt. Hvis du lærer eleverne en masse om IT i folkeskolen, skal resten af uddannelserne også kunne følge med. Der skal være nogle flere penge til vores uddannelser, hvis politikerne mener det alvorligt med, at vi skal være et videnssamfund,” slutter hun.

børn programmering
Del dette
Avatar photo
Forfatteren Peder Bjerge

Freelance journalist med en fortid på Børsens Nyhedsmagasin, Dagbladet Politiken og Computerworld. Medforfatter til bøgerne om den danske it-boble og Skype-iværksætteren Janus Friis. Inden han kastede sig over journalistik, arbejdede han bl.a. som taleskriver for en række erhvervsministre.
Mail: peder@bjerge.net - Web: bjerge.net

Flere artikler

Børn skal lære at designe verden

18. august 2014

Lærerne skeptiske overfor øget fokus på IT i folkeskolen

18. januar 2015
Kristian Langborg-Hansen

SAMDATA- medlemmer giver skaber-glæden videre

18. maj 2014

Skriv en kommentar Annuller svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.