Big Data: EU vil hegne Facebook ind
En stærkt ophidset mand kom ind i en butik.
Han krævede at komme til at tale med butikschefen. Tydeligt vred, klagede han over, at butikken havde sendt rabatkuponer for babytøj og børnesenge til hans mindreårige datter.
Butikschefen anede ikke, hvad manden talte om, men datteren havde ganske rigtigt fået tilsendt reklamer for ventetøj og andre varer til vordende forældre. Han undskyldte overfor den vrede fader. Men da han nogle dage senere ringer for igen at undskylde, får han en beskæmmet stemme i telefonen. Faderen havde haft en snak med sin datter. Hun var gravid.
De færreste kan holde et fnis tilbage, når de første gang læser historien i den amerikanske avis New York Times. Men i denne sammenhæng er anekdoten interessant, fordi den illustrerer, hvad erhvervslivet i dag anvender kundedata til. Netop derfor er man i EU på vej med nye regler, der skal beskytte forbrugerne mod, at deres personlige data bliver misbrugt af online forretninger og sociale medier som Facebook.
”EU’s nuværende databeskyttelse indeholder allerede stærke principper om databeskyttelse. Men de blev skrevet i 1990 og vedtaget i 1995, da kun en procent af EU’s befolkning var på internettet. Facebooks grundlægger var kun otte år gammel…,” skriver EU-kommissær Viviane Reding i en mail til SAMDATA Magasinet.
I den konkrete sag fra New York Times havde den amerikanske butikskæde Target analyseret enorme mængder af kundedata for at kunne identificere en interessant kundegruppe, nemlig de gravide. De vordende forældre står som oftest på nippet til at købe børnesenge, ventetøj, barnevogne og et ordentlig læs af andre varer, der kan få de fleste kasseapparater til at ringe ekstatisk.
Og datterens indkøbsvaner havde identificeret hende som en del af dette yderst attraktive kundesegment.
For år tilbage skulle vi passe på med billedet fra gymnasiefesten, hvor man havde fået for mange øl. I dag er det småtingsafdelingen. Nu taler vi om, at man med Big Data kan kortlægge vores adfærd på tværs af nettet.
Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet
Vaner kortlagt
Med de enorme datamængder forbrugerne afleverer hver eneste dag i online butikker og på sociale medier, åbner der sig helt nye muligheder for at segmentere brugerne i forskellige målgrupper. Og måske endda afdække intime enkeltheder om deres liv, som de selv eller deres nærmeste pårørende kunne tabe underkæben over.
Dine personlige data kan tilmed potentielt erstatte dit Visa/Dankort. En af verdens største udstedere af kreditkort, Visa, har tilkendegivet, at i fremtiden ville en personlig profil over hver enkelt kundes normale forbrugsvaner sammen med biometrisk identifikation være nok til at gennemføre et køb i en butik. Mens Visa først og fremmest opsamler informationerne, når forbrugerne svinger kreditkortet, har Facebook en ganske anderledes stor kilde til data. Opgjort i 2012 havde Facebook mere end en milliard brugere, der hele tiden lægger personligt indhold ind.
Milliarder og atter milliarder
Tag for eksempel de enorme mængder af private billeder:
I marts 2013 oplyste Jay Parikh, der har ansvaret for Facebooks infrastruktur, at brugerne har lagt mere end 250 milliarder billeder ind på Facebook, og der kommer i omegnen af 350 millioner nye billeder til hver eneste dag. Oven i de mængder data kan man nævne statusopdateringer, mails, chat og de såkaldte ’likes’.
Disse enorme mængder af data gør det muligt at skræddersy et intimt, nærgående billede af hver enkelt bruger, påpeger Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet.
”For år tilbage skulle vi passe på med billedet fra gymnasiefesten, hvor man havde fået for mange øl. I dag er det småtingsafdelingen. Nu taler vi om, at man med Big Data kan kortlægge vores adfærd på tværs af nettet,” siger hun.
Anette Høyrup fremhæver, at Forbrugerrådet støtter EU-Kommissionens nye forslag om databeskyttelse af borgernes oplysninger. Efter planen skulle det nye sæt regler være på dagsordenen til vedtagelse her til juni.
Den nye valuta
Næstformand i Europa-Kommissionen Viviane Reding henviser til en opinionsanalyse foretaget af Kommissionen. Den viste, at 80 procent af de adspurgte europæere var bekymrede over, hvordan virksomheder ville anvende deres data.
Hun peger på, at ideen med de nye regler er at give de europæiske forbrugere en bedre kontrol over de personlige data, som de udveksler til gengæld for services. Kommissionen anslår, at op mod en million virksomheder udveksler persondata på tværs af de europæiske grænser:
”Basalt set er personlige data det digitale markeds valuta. Og som alle andre valutaer skal den være stabil og troværdig. Kun hvis forbrugerne har tillid til, at deres data er godt beskyttet, vil de betro dem til virksomheder og myndigheder…,” skriver hun.
Viviane Reding peger på, at med de nye regler vil de europæiske forbrugere stå stærkere ved at give dem en ret til at kræve data slettet hos eksempel Facebook eller andre online virksomheder. Samtidig vil de forskellige datamyndigheder over hele EU få skærpet mulighederne for at gribe ind over for virksomheder, der ikke respekterer det nye regelsæt.
HK/SAMDATA har kontaktet Facebook for at få en kommentar. Den var ikke kommet inden deadline.