App: nemt for håndværkere at bestille byggematerialer
Hvad gør den håndværker, der tager den sidste pakke søm ude på byggepladsen?
Han tager selvfølgelig sin smartphone op af lommen, scanner stregkoden på sømpakken, trykker bestil, og hamrer lystigt videre vel vidende, at nye søm er på vej.
”Vi ville gøre det nemt for håndværkerne at handle med det samme. De sparer en papirgang, slipper for at starte bilen, og kan bare komme videre,” forklarer Kurt Hindkjær, der er web manager hos firmaet Carl Ras A/S, der leverer værktøj og materialer direkte til håndværkere. Derfor fik firmaet udviklet en smartphone-app til håndværkere.
Målet var både at gøre det nemt for håndværkerne at handle hos Carl Ras, men også at integrere det med firmaets øvrige logistik.
”Alle de digitale ordrer ryger direkte ind i vores pluk-og-pak i centrallageret i Herlev. Når en medarbejder har pillet varerne ned fra hylderne, går de direkte til vores elektroniske pakkebånd og afhentes om aftenen af fragtfolkene. Hvis ordren kommer før kl. 18, så er varerne ude på byggepladsen næste dag,” forklarer Kurt Hindkjær.
App-kunder konverterer bedre
Carl Ras-app’en er udviklet af Adapt Mobile, der tidligere har udviklet både hjemmeside og mobilsite. Man ønskede at gøre købsoplevelsen endnu mere flydende, og udviklede derfor en native app, der henter webindhold fra mobilsitet. Resultatet har været positivt.
”De kunder, vi har på app’en, konverterer bedre end på de andre platforme,” fortæller Martin Povlsen, der er Client Director hos Adapt Mobile. ”Det skyldes sandsynligvis, at de kunder, der har installeret en app, er lidt mere dedikerede kunder, og at man ikke kommer forbi app’en ved en tilfældighed. Når man først har åbnet app’en, så er man oftest klar til at bestille.”
Af samme grund regner han med, at markedsføringen af app’en skal øges fremover. Omsætningen på de digitale kanaler ligger stadig kun på 5 %, men app’en har også en værdi som markedsføringsværktøj.
”Vi ved fra vores brugerundersøgelser, at kunderne værdsætter at Carl Ras A/S har en app, og det har også en værdi at være synlig direkte på telefonen.”
En af de overraskende fordele ved app’en viste sig at blive den lommelygtefunktion Adapt Mobile smed med i pakken – nærmest for sjov. ”Vi kan se, at lommelygten pudsigt nok er det mest brugte i app’en. Den hjælper os faktisk med at undgå det største problem apps har: Nemlig, at de bliver glemt eller afinstalleret, siger Martin Povlsen.”
De unge håndværkere er en hel anden generation. De vælger dig fra, hvis du ikke er digital.
Kurt Hindkjær, Web manager, Carl Ras A/S
Ændrer hele butikskonceptet
I Carl Ras-butikkerne sælger man primært til håndværkere, og det betyder, at man her bliver fulgt på vej af en uddannet fagperson, der kan hjælpe og rådgive på professionelt niveau.
I 2014 har man åbnet en ny butik i Ishøj, hvor man tester nye koncepter. Besøger man lige præcist den butik med en Carl Ras-app på telefonen, så registrerer app’en, at man er i Ishøj og tilføjer ”Selvbetjening” som et ekstra menupunkt. Vælger man det menupunkt, kan man blot selv hente og scanne de vare man ønsker. Da alle kunder har en konto, kan de også selv tjekke varerne ud.
”Når man kommer til udgangen, viser man blot ordrenummeret på telefonen. Det scanner vores medarbejder, der så blot tjekker, at mængden passer. Herefter ryger ordren direkte ned i vores ERP-system,” forklarer Kurt Hindkjær.
”Butikken i Ishøj er lidt en pilottest, og vi har ikke fået reklameret for den i stor stil. Det kræver nok lidt oplæring af kunderne, men der er nok ikke nogen tvivl om, at det er noget vi overvejer til andre butikker.”
Samme lagersystem som i butikkerne
En af de mere spændende udfordringer har været, at kunderne skulle kunne skifte mellem de forskellige løsninger uden at tænke over hvilken platform de er på. Det er derfor muligt at sætte en vare på ens favoritliste på tablet-udgaven, lægge den i kurven på mobilen, og reelt først bestille varen fra den almindelige webbutik.
Når app’en både kan bruges til at bestille enkeltvarer og til at scanne varer ud i en butik, skyldes det, at den trækker på samme indhold som websitet, hvor man har stort set alle varer tilgængelige.
App’en er integreret med Carl Ras’ ERP-løsning der er bygget på Dynamics Axapta. Her ligger samtlige varenumre, saldoopgørelser og lagerstyring, og det er herfra, man webservices trækker oplysninger til app’en, så kunden kan få overblik over bestillinger, rabatsatser og om en given er på lager i nærmeste butik.
Differentiering på platforme
Martin Povlsen regner med, at det snart vil blive relevant at videreudvikle – og især differentiere løsningen, fordi kunderne gør forskellige ting på forskellige platforme.
”Vi skal se på, om vi ikke kan udnytte skærmen bedre på tablets. Carl Ras har et stort udvalg i brochurer og kataloger, der måske passer godt til tablet-udgaven.”
”Det er måske også relevant at overveje, om vi skal gå væk fra ideen om, at man kan bestille alle varer på alle platforme. I mobil-app’en er man måske oftere i en situation, hvor 60-80 % af kunderne gør simple ting som at genbestille varer, de kender i forvejen,” siger Martin Povlsen.
Hos Carl Ras A/S er Kurt Hindkjær fortrøstningsfuld, selv om den digitale omsætning endnu ikke er særlig høj. ”Håndværkerne er lidt langsomme til at skifte til digitale løsninger, men den unge generation er opflasket med teknologi. De vil vælge dig fra, hvis du ikke er digital, og det er dem, der bliver mester om nogle år.”