ALICJA VENTER PÅ AT KUNNE KOMME TILBAGE TIL STUDIET I KØBENHAVN
Få dage inden Danmark lukkede grænserne, var Alicja Drankowska taget hjem til Polen for at besøge sin familie. ”Så jeg var tvunget til at blive hos min familie. Det er selvfølgelig rart. Siden jeg begyndte at læse i 2017 har jeg ikke været hjemme i mere end to uger ad gangen,” fortæller hun over en Skype-forbindelse.
De fleste af hendes ferie- og fridage fra den internationale udgave af datamatikerstudiet på Københavns Erhvervsakademi (KEA) går med at passe hendes studiejob for at få privatøkonomien til at hænge sammen.
”Selv om det er dejligt at være sammen med familien, har det også været kaotisk. Jeg har været bekymret for, om jeg kunne beholde min SU, fordi jeg ikke længere kunne passe mit arbejde. Og mit arbejde lukkede også ned, så lige pludselig stod jeg uden indkomst. Mit værelse i København skal jeg jo også betale husleje til,” siger Alicja Drankowska.
Hun griner lidt genert.
”Det er lidt svært at udtrykke det hele i et par sætninger.”
Meget hurtigt og effektivt
Mens det kan være svært at overskue, hvad det hele kommer til at betyde for hendes muligheder for økonomisk at fortsætte studierne, er hun til gengæld overrasket over, hvor hurtigt KEA var i stand til at gå over til at gennemføre undervisningen digitalt.
”Da nedlukningen blev annonceret om fredagen, havde vi allerede fået tilsendt links til at følge undervisningen over Microsoft Teams. Det blev organiseret meget hurtigt og effektivt sammenlignet med andre uddannelsesinstitutioner,” siger Alicja Drankowska.
I en eftersætning peger hun på, at datamatikeruddannelsen nok har draget fordel af, at både undervisere og studerende måske havde nemmere ved at tage springet til online undervisning end på mange andre uddannelse. Som hun ser det, adskiller skoledagen sig ikke væsentligt fra tidligere. Det foregår blot online i stedet for, at hun skal være fysisk til stede i et klasselokale.
”At gennemføre undervisningen over Microsoft Teams har selvfølgelig både fordele og ulemper. For mit vedkommende opvejer fordelene dog det negative, fordi jeg er i stand til at gennemføre uddannelse herfra. Mine medstuderende kan også følge undervisningen fra udlandet eller, hvis de er blevet syge. Det er klart en fordel,” siger Alicja Drankowska.
Lidt svært at holde styr på det hele
Hvis hun skal tage de mere kritiske briller på, så er det ikke alle fag eller lærere, der er velegnede til at gennemføre skiftet til online undervisning.
”Vi har ikke fået alle planlagte aktiviteter eller gruppearbejder. Vi skal selv organisere vores gruppearbejde, hvor det kan være vanskeligt at få koordineret alle deltagere,” siger Alicja Drankowska.
Samtidig kan det være svært for underviseren at holde styr på, om alle studerende virkeligt er tilstede.
”Ofte kan man kun lytte til undervisningen, hvor det så kan være svært at tage det hele ind. Jeg må ofte bruge ekstra tid til at gennemgå undervisningsmaterialet for at forstå det hele. Så helt ideelt er det ikke, selv om der er en del fordele ved at gøre det på den måde,” konkluderer hun.