Lyreco handler helst digitalt
Det tager typisk otte uger at integrere en kundes IT-systemer med kontorvirksomheden Lyrecos platform til e-handel.
”Lige så snart vi integrerer en kunde, så er der besparelser på ressourcer i vores kundecenter. Men hvis vi skal lave klassiske løsninger, hvor vi skal udvikle direkte integration med kundens ERP-system, skal kunden have et vist volumen. Det er ikke for dem, der køber for 15.000 kroner om året,” siger Karin Klausen.
Hun tilføjer:
”Et integrationsprojekt løber typisk over otte uger, og det er gratis for kunden.”
Karin Klausen er E-commerce Manager hos Lyreco for Skandinavien. Lyreco er en franskejet virksomhed, der sælger kontorartikler over det meste af Europa, Asien samt Australien. Fra det skandinaviske hovedkvarter i Roskilde sørger hun og hendes fire medarbejdere for, at kunderne og deres medarbejdere kan handle digitalt og direkte i Lyrecos systemer.
Når afsender og modtager har fundet hinanden via opslaget, så fungerer det hele bilateralt – altså direkte mellem de to parter. Selvfølgelig krypteret og baseret på de standardiserede XML-skemaer.
Helle Schade
Dynamisk er bedst
De klassiske løsninger er baseret på udvekslingsformatet XML eller EDIFACT. Omkring en tredjedel af integrationsløsningerne er dynamiske, hvor kunderne i praksis køber digitalt ind i Lyrecos IT-system via kundens eget IT-system.
”I princippet handler de i vores webshop. Når de så har handlet færdig, trækker de indkøbskurven tilbage i deres system og afgiver ordren derfra,” forklarer Karin Klausen.
Alligevel er der cirka andre to-tredjedele af kunderne, der i stedet foretrækker med jævne mellemrum at modtage Lyrecos katalog og priser i et statisk regneark, som kunderne selv lægger ind i deres eget IT-system.
”De fleste foretrækker den model, fordi de er bange for at miste kontrollen. At vi kan uploade nye priser, uden at de har styr på det,” siger Karin Klausen.
Kunden har kontrol
Hun peger dog på, at flere af de store kunder er gået over til den dynamiske løsning.
”I stedet kan kunder udvikle kontroller, så de stadig har lige så meget styr på priser og produkter som hidtil,” siger Karin Klausen og tilføjer:
”Sidste år satte en mindre kommune op med en dynamisk løsning, fordi deres brugere hellere ville bestille på webshop. De har nu et dynamisk katalog, men alle ordrer bliver dirigeret ind forbi deres indkøbssystem. Det er en ren win-win situation,” siger e-commercechefen, der ikke lægger skjul på, at Lyreco foretrækker dynamiske og integrerede løsninger.
Digital handel på få minutter
I 2008 satte de danske myndigheder en ny digital standard for e-handel i søen, Nemhandel. Det har givet Lyreco og deres mindre kunder mulighed for at e-handle uden behov for at udvikle dyre grænseflader mellem IT-systemerne.
Med Nemhandel, der baseret på open source-komponenter og åbne standarder, er det muligt at etablere digital forbindelse med en ny kunde på få minutter.
”Hvis en ny kunde – eksempelvis en kommune – skyder en testordre ud i skyen gennem Nemhandels-systemet, så finder den frem til os, og så er de faktisk registreret med det samme,” forklarer Karin Klausen.
Hun tilføjer:
”I takt med, at Nemhandel bliver mere og mere udbredt, får vi også flere og flere kunder på den løsning. Med Nemhandel kan vi også få den lille snedkermester med til at handle digitalt.”
Siden starten for syv år siden, er der sendt millioner af digitale fakturaer gennem Nemhandel.
Europæisk standard kickstarter e-handel
De danske myndigheder har med Nemhandel sat turbo på dansk e-handel. Samtidig har Nemhandel givet inspiration til en tilsvarende fælles europæisk infrastruktur til udveksling af sortiment, priser, ordrer og fakturaer.
PEPPOL, Pan-European Public Procurement Online project, er ligesom Nemhandel baseret på åbne standarder og open source-komponenter, der gør det nemt for kunderne at skifte leverandør – og muligt for de små leverandører at handle digitalt.
”PEPPOL er bygget over samme koncept som Nemhandel og bygger på åbne standarder og open source-komponenter,” fortæller Helle Schade fra Digitaliseringsstyrelsen, der også har været med i det europæiske standardarbejde i PEPPOL.
”Det begyndte som et EU-projekt, men er nu etableret som en nonprofit-organisation, (OpenPEPPOL, red.) og faktisk er Norge blevet en af de primære spillere i PEPPOL. De norske myndigheder har simpelthen gjort PEPPOL obligatorisk. Men der er også eksempler på, at PEPPOL er brug i Rusland,” tilføjer hun.
E-handel som DNS-systemet
I praksis fungerer PEPPOL på samme måde som internettets DNS-system. Hvis en kunde ønsker at komme i kontakt med en leverandør, slår kundens system op i den centrale PEPPOL-server. Den henviser så til en national eller lokal server, der viser vej til den rigtige leverandør.
”Når afsender og modtager har fundet hinanden via opslaget, så fungerer det hele bilateralt – altså direkte mellem de to parter. Selvfølgelig krypteret og baseret på de standardiserede XML-skemaer,” forklarer Helle Schade.
Hun tilføjer:
”Historisk set er det primært udviklet til den offentlige sektor, der typisk har rigtig mange både små og store leverandører. Dem kan vi ikke ensrette eller stille krav om, at de skal bruge et bestemt IT-system eller en dyr og teknisk svær løsning,” siger Helle Schade fra Digitaliseringsstyrelsen.
Hun tilføjer:
”Men vi ser at flere og flere i det private også bruger Nemhandel og PEPPOL.”
Karin Klausen fra Lyreco forventer, at også i fremtiden vil de store kunder bruge proprietære grænseflader baseret på XML, fordi de enkelte transaktioner er meget billige, når først systemerne er sat op.
”Det giver god mening ud fra devisen: If it ain’t broken, Don’t fix it,” siger Helle Schade.
\ Formålet med OpenPEPPOL
Formålet med non-profit organisationen OpenPEPPOL, der blev etableret 1. september 2012 er blandt andet at opmuntre de europæiske regeringer til at fortsætte arbejdet med at gøres deres indkøb elektroniske. Dette skal ske ved at anvende PEPPOL-specifikationerne, der blev udviklet som et led i et EU-projekt.
Du kan finde flere informationer om PEPPOL og OpenPEPPOL på www.peppol.eu