“TEKNOLOGIFORSTÅELSE SOM FAG I FOLKESKOLEN VILLE VÆRE BANEBRYDENDE”
Sofie Carsten Nielsen er formand for Radikale Venstre og tidligere uddannelses- og forskningsminister. Hun er det eneste folketingsmedlem i IT-Kvinderådet. Her fortæller hun om sit syn på de seks anbefalinger.
Hvorfor gik du ind i IT-Kvinderådets arbejde?
“Jeg har været engageret i teknologiforståelse, uddannelse og ligestillingsdebatten i mange år, og da jeg var uddannelsesminister, blev jeg i den grad opmærksom på problemstillingen: Hvorfor er der ikke flere piger, der er interesseret i de naturvidenskabelige fag og teknik, og derfor også i teknologi?
Som minister har jeg involveret mig meget i emnet og været med ude på skolerne til coding classes og set, hvor vigtigt det er at sætte tidligt ind for at kønsstereotyperne ikke slår igennem. De manifesterer sig helt vildt, fordi vi reproducerer dem i vores systemer, som forældre, som lærere, som pædagoger, som institutioner, og som arbejdspladser.”
Hvilken af de seks anbefalinger er vigtigst?
“Det var virkelig svært, men vi har prøvet at prioritere i anbefalingerne. Vi har fokuseret meget på uddannelse og arbejdspladser og stereotyper.
Jeg synes, at anbefaling to, altså det at gøre teknologiforståelse obligatorisk i folkeskolen, ville være banebrydende. Det vil kunne påvirke de fem andre anbefalinger. Så det er helt afgørende, og det har jeg arbejdet for i årevis, og man skal have så ufattelig meget tålmodighed i politik for at skubbe sådan en dagsorden. Men nu tror jeg på det. Nu kommer det.”
Er tiden moden på Christiansborg?
”Ja. Da jeg startede med at snakke om teknologiforståelse som fag i 2013-14 var modstanden massiv. Der skulle ikke være nogle nye fag og lærerne var imod.
Teknologiforståelse er moderne dannelse. Teknologi er en fuldstændig integreret del af vores liv og vores hverdag, og ja, efterhånden også vores kroppe. Så det tog nogle år at få paraderne ned hos aktørerne.
Da Marianne Jelved for to år siden sagde: ’Vi skal have teknologiforståelse som fag’, så tænkte jeg: Nu er vi fandeme nået et godt stykke.”
FAKTA
EN AF IT-KVINDERÅDETS UDDANNELSESRETTEDE
ANBEFALINGER: STYRK IT-DANNELSEN I SKOLE OG FRITID
Teknologiforståelse bør gøres obligatorisk i folkeskolen. Lærere og pædagoger bør i højere grad tage efteruddannelse og trænes i it-aktiviteter til begge køn. Der bør i det hele taget opsættes klare visioner for en opprioritering og mere kreativ brug af it i skolerne, så alle elever i højere grad får større kendskab til, hvad mulighederne er for it.
Hvad er den største sten på vejen?
“Det er den samme som i alle andre ligestillingsforhold: At vi skal gøre noget andet end det vi plejer. Mange velmenende dinosaurer er der stadig og de kan ikke se, at de selv er en del af problemet.
Hvis en branche skulle kunne gå foran ligestillingsmæssigt, så er det da den teknologiske branche, IT-branchen. Fordi de skal forandre sig hele tiden. Men samtidig må man jo erkende, at nogle af dem også har haft de største problemer med kønsstereotyper.” \