Vækstfonden: digital læring kan give ny vækst for Danmark
Markedet for undervisningsredskaber er med Christian Motzfeldts ord ”en kæmpe industri”. Og mulighederne inden den digitale læring synes kun at vokse trods de åbenlyse udfordringer.
”Det er komplekse algoritmer, man skal mestre. Vi er ovre i matematik og biologi. Vi er på vej ind i hjernen, som vi indtil nu ikke har forstået lige så godt som resten af kroppen,” siger direktøren for Vækstfonden.
Men mulighederne for vækst er så store, at fonden i januar investerede hele 190 millioner danske kroner, i den dansk-amerikanske virksomhed Area9, der udvikler digitale undervisningsredskaber.
Fra robotter til undervisning
Ifølge Christian Motzfeldt ligger der store muligheder i dette marked – ikke bare for Vækstfondens muligheder for at få et godt afkast af sine investeringer i virksomheder som Area9 – men også for Danmark.
”Dette er et felt af stor økonomisk interesse for Danmark,” siger han.
På samme måde som det er lykkedes for Danmark at få en stærk position inden for robotteknologi, står man nu med muligheden for at gøre det sammen inden for undervisningsteknologi. Og her er Area9 et godt trumfkort at have på hånden, så godt at Vækstfonden i sin pressemeddelelse skriver, at investeringen i virksomheden vil ”… understøtte udviklingen i virksomheden og bidrage til at positionere Danmark som førende på området for uddannelsesteknologi.”
”Area9 er meget stærke på alle de parametre, vi ser på, når vi investerer. De har en meget robust ledelse. De har arbejdet sammen i mere end 20 år. Og de har konstant vist resultater,” siger Christian Motzfeldt.
Vækstfonden finder, at markedet for digitale undervisningsredskaber har et stort potentiale for Danmark. Og Area9 er i den forbindelse en interessant virksomhed.
Christian Motzfeldt
Den digitale tutor
Inden investeringen gik Vækstfonden virksomheden grundigt i gennem. En lang række kunder, i og udenfor erhvervslivet, har overfor Vækstfonden udtrykt deres tilfredshed med Area9’s produkter. Særligt vigtigt er det, at Area9’s digitale undervisningsredskaber konstant overvåger den enkelte elevs fremskridt er attraktivt.
”Area9 har deres styrke i deres algoritmer, hvor eleven får nogle tjekspørgsmål undervejs, så det bliver klart, hvor vedkommende har nogle løse ender, som der skal rettes op på undervejs i undervisningsforløbet,” siger Christian Motzfeldt. Samtidig overvåger nogle andre algoritmer, at den studerende samtidig opbygger den rigtige faglige ballast gennem undervisningen.
”I en non-lineær verden kan der være forskellige veje til målet. Hvis ikke et undervisningssystem ikke kan tage højde for det, kan den ikke bestemme, om du behøver at lære mere for at kunne løse den næste, mere komplicerede opgave,” siger han.