To App Or Not To App
Tingene var lidt simplere, da man i sen-90’erne skulle udvikle website. Man kunne vælge mellem ”Optimeret til Internet Explorer” eller ”Netscape” – begge med tilhørende grafikker. Uanset hvad man valgte, så sad brugeren helt sikkert foran en stationær PC på et kontor.
”I dag skal man være til stede på de skærme, som brugerne er på, og de er også på mobilen,” siger Martin Nebelong Olsen og Anders Bisgaard, der er hhv. CTO og bureauchef hos Insilico. Sammen med partnerfirmaet In2Media har de leveret mobilløsninger til en stribe store virksomheder som Danske Bank, YouSee og Oticon.
SAMDATA\HK PODCAST
Du kan høre mere om diskussionen “Apps vs. HTML” i
SAMDATA\HK’s Podcast – episode 3.
For brugerne er selvfølgelig ikke længere bænket ved en pc på kontoret. De er på flere skærme i løbet af dagen, og skifter mellem dem uden at skænke det en tanke.
”Vi er for længst forbi det stadie, hvor man spørger, om man skal have indhold, der er tilpasset mobilen,” understreger Anders Bisgaard.
Det forkerte spørgsmål
Men et af de spørgsmål der oftest bliver stillet er, om de skal satse responsivt design, der tilpasser indholdet til forskellige skærmstørrelser, eller om man skal lave apps. Men spørgsmålet om app vs. html er i virkeligheden det forkerte spørgsmål, mener Martin Nebelong Olsen.
Udgangspunktet er som regel, at virksomheden allerede har et alm. website, og her er det enkle spørgsmål: ”Kan det website anvendes fra et mobile device, med en intakt god brugeroplevelse? Er svaret nej, så skal man hurtigst muligt få løst dette og her er responsivt design en mulig vej.”
”Apps er i stigende grad utility-drevne og derfor er det tit nogle lidt mere specielle udfordringer, der skal tackles. Det kræver, at løsningen er optimeret til den pågældende mobil eller tablet. Når kunderne vil løse mere specialiserede opgaver, så tager vi altid udgangspunkt i, hvad behovet er. Hvilken effekt er det, vi ønsker at opnå.”
Tre argumenter for en app
Som eksempel viser Martin Nebeling Olsen en app, som SEB bruger til at rådgive virksomhedsejere om pensionsløsninger til deres medarbejdere. Her har tre kernebehov afgjort, at man har valgt at programmere en native app.
”Grafisk skal det være muligt for konsulenten at vise, hvordan en masse parametre kan påvirke de forskellige pensionsformers resultater. Trækker man i en kurve et sted, skal søjler og diagrammer ændre sig flere steder. Det ville se ret skidt ud i html, men fungerer helt flydende i en native app.”
”Samtidigt har det den fordel, at appen fungerer selv om salgsfolkene kommer ud et sted, hvor der ikke er en god netforbindelse. Og endeligt har pensionsselskabet selv bestemt, at konsulenten skal bruge en iPad præsentationsværktøj. Dermed slipper vi for at tilpasse til forskellige skærmstørrelse.”
Enkelte sider i appen med eksempelvis kontaktinfo er derimod lavet i html. Og det er ganske bevidst.
”Hvis man har en masse tekst, så er html suverænt til at rendere det, og derfor er det oplagt at genbruge indhold fra en webside, som man allerede bruger et andet sted. På de måde slipper man for at opdatere fx kontaktinfo flere steder,” forklarer Martin Nebelong Olsen.
Digitalt – og tilpasset printpædagogik
Et andet eksempel på, at app vs html-debatten ikke altid er det rigtige udgangspunkt, er In2Medias løsning til den danske høreapparat-gigant Oticon.
Deres salg foregår gennem professionelle konsulenter, og de ønskede derfor en ny løsning, som de kan bruge, når de skal rådgive en person, der har problemer med hørelsen.
”Noget af det første vi spørger efter, er hvilke eksisterende løsninger vi kan bringe i spil,” siger Martin Nebelong Olsen. I Oticons tilfælde brugte man allerede Sitecores CMS, og for at undgå mere administration valgte man at hente alt indhold herfra og pakke det ind i et program, der har fået navnet eCaps Pro.
”Der kommer hele tiden flere platforme og skærme – men ikke flere mennesker til at opdatere og vedligeholde dem. Derfor er det vigtigt, at vi bygger oven på eksisterende indhold og systemer.”
eCaps Pro kan både installeres som app på en iPad eller som en Windows applikation. Faktisk kan indholdet også printes. Nogle konsulenter er glade for de pædagogiske værdi, der ligger i at kunne tegne og forklare på papiret, mens man fx gennemgår en høreprøve.
”Inde i appen kan både farver, logoer og sprog kan tilpasses, men vigtigste af alt: Den enkelte rådgiver, kan også sammensætte sin egen pakke af rådgivningselementer, alt efter om det er en erfaren kunde eller en, der skal prøve et høreapparat for første gang.”
Apps ikke altid bedst
Martin Nebelong Olsen understreger, at det altid er en kompliceret afvejning, om man skal vælge også at tilbyde en app.
”Men hvis man har en bruger, der hyppigt vender tilbage, så vil man ofte lave en app, fordi man så kan designe til det interface, de er vant til på deres tablet eller mobil. Det giver tit en løsning med et mere intuitivt interface, fordi det passer til platformen.
Hvor Insilico og In2Media ofte laver apps, fordi deres kunder efterspørger særlige løsninger, så ser det anderledes ud hos Peytz & Co, der er et af de andre store IT-huse, der ofte levere web- og mobilløsninger til store danske virksomheder.
Her har man især mange mediekunder, og det betyder, at man ofte ender med at anbefale et website med responsivt design, fortæller designchef Laust Jørgensen. Det skyldes, at man ofte ønsker at servere stort set det samme indhold uanset platform.
”Hvis jeg havde en tilfældig avis, der ville vise alt deres indhold på tværs af devices, så ville jeg ikke anbefale en app, men i stedet en responsiv løsning. Vi starter med at designe til den mindste skærm, og lader så indholdet fylde mere, hvis man benytter en større skærm. Vi benytter derudover progressive enhancement, så de mindst avancerede devices eller browsere, får et site der præsentere sig godt, og derefter lægger vi mere funktionalitet til i forhold til de muligheder de forskellige devices stiller til rådighed.”
”Udviklingsomkostningerne kan også være en faktor. Hvis du stort set har det samme indhold, så mener jeg at det er mest cost-effektivt at blive i een kanal med et responsivt design.”
Laust Jørgensen understreger dog, at der kan være mange situationer, hvor en app virker bedre.
”Lige så snart du vil præsentere noget forskelligt på hhv. mobil og web, så kan apps ofte være en bedre løsning.”
Har appen har haft sin storhedstid?
Men selv når virksomhederne har foretaget valget mellem html og app, så er der ikke nogen garanti for, at den strategi holder i fremtiden.
”Det bliver interessant at se, hvordan HTML kommer til at udvikle sig, for man kommer helt sikkert til at kunne mere og mere,” siger Martin Nebelong Olsen. Som konkret eksempel nævner han, at Safari til Mac nu også har fået mulighed for notifikationer.
”Notifikationer er vigtige, fordi de gør det nemt at skabe dialog med kunderne, og med de nye muligheder, løses et af de problemer, som typisk har været omstændelige at løse i html.”
Endnu flere skærme
Det er i dag allerede en opgave at sørge for synkronisering og tilpasning til forskellige skærmstørrelser. Det problem kommer til at stige, når vi bliver ramt af wearables, der har potentiale til at blive den næste megatrend. Det vil få brugerne til at stramme kravene til de apps, de gider installere.
”Wearables er helt klart et af de steder, hvor der kommer til at ske meget. Både med Apple Watch og med løsninger fra Google,” siger Anders Bisgaard. Igen udfordres hele ligningen med skærmstørrelse, teknisk kapacitet og brugsmønstre. Men dertil bliver synkroniseringsbehovet forstærket.
”Vi har allerede nu mindst tre devices hver – plus et tv – hvor vi forventer, at alt fungerer på tværs af gadgets. Når man sætter filmen på pause på tv’et forventer man, at iPaden kan huske, hvor man var kommet til.”
”Førhen kunne vi godt lide at installere apps, men nu forventer vi bare, at det virker på tværs, for vi orker ikke at vedligeholde alle de platforme og programmer. I forvejen er vores telefoner fyldt med apps, som vi ikke bruger,” understreger Anders Bisgaard.
”Den sidste – men helt store ubekendte er, hvad det betyder for vores brug af apps og smartphones, når vi også begynder at bruge telefonen som pengepung. ”MobilePay-app’en har været fantastisk for Danske Bank, men de må helt sikkert også videreudvikle, når fx Apple kommer ind på betalings-området.”
”Starbucks hører til blandt de største banker i USA målt på indlån, alene fordi de har fået kunderne til at binde en masse penge på deres Starbucks-kort ved hjælp af rabatter. Når man har så stor en kontaktflade, kan man vende sin forretning helt om – alene med en app og et godt koncept.”